#Komkommer column: Waarom blijft de wijsheid van de groep vaak onbenut?#Komkommer column: Waarom blijft de wijsheid van de groep vaak onbenut?
Back Back Column

#Komkommer column: Waarom blijft de wijsheid van de groep vaak onbenut?

29 augustus 2019

Ter voorbereiding voor mij eigen column las ik een aantal eerdere columns uit deze vrolijke komkommer-rubriek. In die van Rens de Jong viel mij de volgende quote op. 'Veel zakelijke events lijken op elkaar, 2 keynote sprekers een panelgesprek en vervolgens iets leuks ter afsluiting'. Dit sluit ook aan bij mijn ervaring. Als stakeholder en reputatieonderzoeker en schrijver van het managementboek 'Wisseling van de macht, oplossingen voor de nieuwe bestuurders' word ik zelf weleens gevraagd als deskundige op het podium. En ik zit zelf ook regelmatig als deelnemer in de zaal van een zakelijk event. De opzet is veelal hetzelfde: praatje, vragen stellen, nog een praatje, nog wat vragen stellen, panelgesprek met vragen uit de zaal en de ‘ludieke’ afsluiting. De spreker wordt als het ware op een voetstuk geplaatst en deelt zijn of haar kennis en succesverhaal. De luisteraars in de zaal blijven op veilige afstand en mogen af en toe een vraag stellen.

  • #Komkommer column: Waarom blijft de wijsheid van de groep vaak onbenut?
    In gesprek met Kees van Dijkhuizen (CEO Abn Amro), Jan Peter Balkenende, voormalig premier van Nederland en Feike Sijbemsa (CEO Royal DSM) in het kader van Dutch Davos Circulair Leiderschap
  • #Komkommer column: Waarom blijft de wijsheid van de groep vaak onbenut?
    Mildred Hofkes, als spreker over de ‘toon aan de top’ naar aanleiding van haar managementboek 'Wisseling van de macht, oplossingen voor de nieuwe bestuurder

N=1

Wat mij daarbij aan het denken zet is het volgende. De kennis en de deskundigheid wordt voorondersteld op het podium te staan. Daarbij geldt N= 1. De zaal wordt gereduceerd tot een groep toehoorders, terwijl daar N maal X kennis aanwezig is. Al die individuele personen brengen eigen ervaring, keuzes en dilemma’s mee. Succesverhalen en blunders, innovaties en mislukte projecten. Maar daar zullen we nooit van weten. De goeroes op het podium vertellen de groep hoe het moet zijn of hoort te gaan.

Wijsheid zit in de groep

Hoe zou dat anders kunnen? Ik besloot in 2010 mijn eigen congres te organiseren, het 1ste Nationale Reputatie Congres. Ik had geen idee waar te beginnen. We hanteerden als team wel een vast uitgangspunt, de wijsheid zit in de groep. Dus allereerst zetten we de deelnemers in een cirkel, en de sprekers er middenin. Die sprekers zijn de conversatie-starters. Zij vertellen hun eerlijke verhaal over reputatieschade, schaamte en herstel. Hun bijdrage duurt maximaal 10 minuten. Deze sprekers starten als het ware de dialoog, die daarna gevoerd wordt door de groep.

Kwetsbaarheid

In samenhang met elkaar ontstaat zo een veel breder beeld dan bezien vanuit slecht één perspectief. Na een wat haperend begin, want ook de deelnemers en de sprekers moesten aan deze nieuwe opzet wennen, bleek het concept te werken. We organiseerden er uiteindelijk 5, waarbij het concept steeds beter werkte. Na het 5de Reputatie Congres hadden we de smaak te pakken. Want niet alleen participeerden de deelnemers actief mee, de sprekers lieten zichzelf zien binnen de veiligheid van de groep. Zij deelden hun dilemma’s en kwetsbaarheid , en maakten daarbij echt verbinding met de groep. Daar ging een bepaalde kracht en saamhorigheid van uit. Omdat in eerlijke verhalen menselijke aspecten zitten zoals schaamte, je niet gehoord voelen en denken dat je niet goed genoeg bent. Aspecten die we allemaal herkennen. Daarom voelen we ons op zo’n moment als groep verbonden, aan de spreker en aan de waarachtigheid die de ruimte binnen komt.

Dutch Davos

Nu gaan we een stapje verder. Vanuit het principe van verbinden organiseren we op 28 november 2019 Dutch Davos Circulair Leadership. Het wordt een circulair event, waarbij we het leiderschap gaan onderzoeken dat nodig is voor de toekomst. Hoe ziet de opzet van dat event eruit? 1 dag, 1 thema en 120 bestuurders, maatschappelijke leiders, vrijdenkers, influencers en aankomende leiders van onder de 30 bij elkaar. Samen creëren zij de blauwdruk van Circulair Leiderschap. De sprekers zijn daarbij deelnemers en de deelnemers zijn sprekers. Omdat we alleen in samenhang met elkaar verder komen. Mijn conclusie, ieder event brengt een groep mensen bij elkaar en biedt daartoe een unieke gelegenheid om de wijsheid van de groep te benutten.

Mildred Hofkes

Dutch Davos Circular Leadership is een initiatief van Mildred Hofkes, oprichter van Bureau Hofkes Reputatiemanagement een onderzoeksbureau in reputatie en stakeholderwaarde. Daarnaast richtte Mildred in 2010 het platform NieuwBestuur op, het kennis en ontwikkelingsplatform voor circulair leiderschap. Hofkes heeft met haar bureau BHRM ruim 13 jaar ervaring in onderzoek naar de toon aan de top en het gewenste leiderschap voor de toekomst. In 2009 schreef zij het boek 'Wisseling van de Macht, oplossingen voor de nieuwe bestuurders'. Haar meest recente onderzoek naar de toon aan de top werd in december 2018 gepubliceerd op de voorpagina van Trouw. Dit onderzoek vormt de basis voor het Canvas Circulair Leiderschap. Hofkes wil met haar onderzoeken, publicaties, het canvas en door het organiseren van events bijdragen aan het maatschappelijke debat over goed leiderschap en integer besturen.

De komkommercolumns van 2019

> Iris van Casteren
> Simone van Trier
> Robbert Braak
> Marga Groot Zwaaftink
> Jennifer van der Schaaf
> Rens de Jong

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!