#Komkommer column: Hier ben ik! Euh...hallo...anyone?#Komkommer column: Hier ben ik! Euh...hallo...anyone?
Back Back Column

#Komkommer column: Hier ben ik! Euh...hallo...anyone?

22 augustus 2019

'Heb je het wel eens geprobeerd, dan?' 
Kristien roert in haar thee en kijkt me priemend aan. Op een terras nemen we ons-jaar-tot-juni door: komkommertijd.

Ze reageert op een verzuchting uit mijn theaterhart. Een hart met een kleinkunstdiploma, nota bene behaald na 10 schompesjaren in de reclame. Met het afronden van de kleinkunstopleiding was ik eindelijk waar ik wilde zijn: op het podium, om mensen te raken. 

Ik ga de theaters veroveren, nee, de wereld! Dames en heren, hier kom ik!  Euh…hallo….anyone?

  • Noord/Zuidlijn
    Noord/Zuidlijn
  • Maritime Awards Gala
    Maritime Awards Gala
  • Walibi
    Walibi

Brood op de theaterplanken

Ok, dat duurt even. En er moet natuurlijk ook geld verdiend worden. Dus begon ik, naast de freebee theaterklussen, een bedrijfje in feestjes: Tatarataa! Met business-partner Natasja (met haar TOMELOZE energie) groeiden de projecten, de klanten en de budgetten.

In het theater verving ik on stage door off stage en werd regisseur. In die rol gebeurt er iets magisch. Als ik iemand zie spelen dan word ik overvallen door een soort…euh…. woede…een gigantische rush. Er komt een energiebal die niet stopt met rollen tot het staat. Ik zie wat er moet gebeuren, ik voel het. Ik kan er bijna niet van slapen en ga door totdat ik ‘m heb. Mijn winst? De première. Intens genieten.

Een duivels dilemma

Toch kwam er een moment dat ik moest kiezen. Tatarataa! of het theater. Een duivels dilemma … Want je kunt natuurlijk geen mooi rakend verhaal vertellen in opdracht van een klant met commerciële wensen.

'Heb je het wel eens geprobeerd dan?'

Kristien sloeg de spijker op z’n theatrale kop. Nee, dat had ik dus niet! Niet echt. Events zijn leuk, maar natuurlijk wel een beetje oppervlakkig, ik had niet door dat ik dat zelf in stand hield (en Kristien werd vanaf toen natuurlijk meteen onze vaste strategische partner).

Het drama achter een merk

En door dit los te laten, kwam ook de magie in de events. Want events hebben een podium, vaak groter dan in mijn stoutste dromen, en budgetten en … een verhaal. Soms is het even zoeken, maar het is er altijd en verdient drama: het recht om verteld te worden.

Als het kan, op een videoscherm van 30 x 11 meter, of de Noord- Zuidlijn tunnel vertaald in light- en sounddesign, of met een film van de beste video-artist die elke captain uit de maritieme industrie opnieuw verliefd laat worden op de zee.

Als het kan, maar het mag ook klein.

Brok

Het event is mijn première. Vaak bij de opening voel ik een brok in mijn keel.
Ik ben er. 

Jennifer van der Schaaf

De komkommercolumns van 2019

> Iris van Casteren
> Simone van Trier
> Robbert Braak
> Marga Groot Zwaaftink
> Rens de Jong
> Mildred Hofkes

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!