#Komkommer column: Film raakt#Komkommer column: Film raakt
Back Back Column

#Komkommer column: Film raakt

01 augustus 2019

Het is doodstil in de zaal. Het licht dimt. Op het grote scherm lijkt het beeld stil te staan. Zwart wit. De muziek speelt wel dus geen techniek fout. Een oude man kijkend over een Braziliaans berglandschap begint te praten. In het Frans. De ondertiteling is Engels. Hij vertelt met een wijze stem over het perspectief van de fotograaf.  En dat die voor iedereen anders is afhankelijk van zijn eigen geschiedenis.

De volledige top van twee ministeries, die een belangrijk jaarlijks event hebben, kijken naar de prachtige proloog van de documentaire Salt of the earth, gemaakt door Wim Wenders (onderaan dit column een link naar het fragment). De documentaire gaat over de levensreis die de beroemde fotograaf Sebastião Salgado maakt en de foto’s die dat heeft opgeleverd. Na afloop van het fragment nodig ik de deelnemers uit om elkaar te vertellen wat ze van het fragment vinden; wat hen heeft geraakt. Ze zitten in twaalf groepjes van acht aan mooie ronde tafels. Daarna vraag ik hen hoe dit fragment betekenis heeft voor hun leiderschap; ik nodig ze uit om het verhaal van het fragment te gebruiken als metafoor voor hun dagelijks leidinggeven. En zo gaat de ochtend verder. Mooie fragmenten over o.a. leiderschap, samenwerking en dilemma’s. En het levert intieme en betekenisvolle gesprekken op. Precies de gesprekken die de twee secretarissen generaal van de twee ministeries voor ogen hadden en zelfs meer dan dat. Organisatie blij, deelnemers blij en ik blij.

Een mooi evenement raakt!

Film raakt! En een mooi evenement ook. De deelnemers gaan na het evenement geïnspireerd weer hun eigen weg. Vol met nieuwe ideeën en nieuw handelingsperspectief. Tenminste dat is de bedoeling. Toch? En dat bereiken met een event is niet zomaar gemakkelijk. Iedereen zit daar maar naar het verhaal van het evenement te luisteren en altijd met hun eigen verhaal. De kunst is nu dat je het verhaal van het evenement verbindt met het verhaal van de deelnemer. Alleen dan heb je impact. Samen maak je dan een nieuw verhaal. Een verhaal dat beter past bij de ambitie van het individu en past bij de doelen van het event. Anders gezegd: het is de kunst is de wijsheid van je deelnemers te gebruiken om het verhaal van het evenement te vertellen.  Dat kan vast op veel manieren. Ik geloof in het gebruik van goedgekozen filmfragmenten uit bekende en onbekende films en soms ook documentaires.

Ratio en gevoel

Juist omdat film een beroep doet op het cognitieve brein EN op het creatieve brein. Het richt zich niet alleen op het denken maar ook op het gevoel. En dat levert mooie gesprekken op die alleen een goede tekst vaak niet voor elkaar krijgt. Gesprekken die niet alleen met het hoofd worden gevoerd maar ook met het hart. Want dat hart is inmiddels al geraakt door het kijken en ervaren van het gekozen filmfragment.

Tot slot drie tips

  1. Vertrouw op de wijsheid van je publiek en zet die in voor jouw event.
  2. Kijk naar deze korte introductie over het gebruik van film.
  3. Tot slot en zoals ook beloofd: kijk naar de prachtige proloog van de documentaire ‘Salt of the Earth” (2014) en laat je inspireren.

Robbert Braak
www.jebentbeterdanjedenkt.nl

De komkommercolumns van 2019

> Iris van Casteren
> Simone van Trier
> Marga Groot Zwaaftink
> Jennifer van der Schaaf
> Rens de Jong
> Mildred Hofkes

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!