Dossier opleidingen - Eerste lichting LiveCom studenten Hogeschool Utrecht onderweg - 6Dossier opleidingen - Eerste lichting LiveCom studenten Hogeschool Utrecht onderweg - 6
Back Back Dossier

Dossier opleidingen - Eerste lichting LiveCom studenten Hogeschool Utrecht onderweg - 6

24 augustus 2018

Over ruim een jaar studeren de eerste studenten aan de Hogeschool Utrecht af in de richting LiveCom. Vijftien studenten begonnen in augustus 2017 aan het nieuwe tweejarige hbo-programma, dat op het Instituut voor Communicatie van de Hogeschool Utrecht is geïntroduceerd. ‘Vanuit de centrale focus in onze opleiding op gedragsbeïnvloeding, zien we events – naast consumer, corporate en creative – als vierde relevante specialisatie in communicatie’, aldus Opleidingsmanager Ruben van der Weijden. Als het aan hem ligt is hiermee meteen een begin gemaakt met het uitbannen van traditioneel klassikaal eventonderwijs. ‘Wij gaan niet meer bepalen wat ze moeten doen en leren.’

Doorlopende leerweg

Events als instrument in de communicatiemix. Strategisch ingezet met als doel gedrag te beïnvloeden. Zo compact kan het uitgangspunt dat de HU hanteerde bij het herdefiniëren van haar event-opleidingen worden samengevat. ‘Waarmee we nauw aansluiten bij de focus die we in onze faculteit hebben. Niet voor niets is ons lectoraat, onder aanvoering van Reint Jan Renes, op dit vlak toonaangevend’, licht Van der Weijden toe. Tot 2016 bood de HU voor eventonderwijs een tweejarige Associate Degree aan en een minor. De AD sneuvelde in de operatie ‘Redesign’ aanvankelijk, maar is vanaf komend studiejaar toch weer te volgen, zij het op locatie in Amersfoort. Daarnaast kan vanaf december 2018 in deeltijd eventmanagement worden gestudeerd. ‘We hebben met de herstart van de AD in principe zo een vierjarige eventopleiding op hbo-niveau. Wie de AD afrondt kan verder studeren in jaar 3 en 4 in een van de vier richtingen. Omgekeerd: wie instapt in jaar 1 van hbo Communicatie kan na twee jaar LiveCom als afstudeerrichting kiezen.’

 

  • Judith Brackel-Bouwman
    Judith Brackel-Bouwman
  • Chrissy van Dijk
    Chrissy van Dijk
  • Willemijn Jansen
    Willemijn Jansen
  • Dossier opleidingen - Eerste lichting LiveCom studenten Hogeschool Utrecht onderweg - 6

 Assessment

Volgens docent Judith Brackel-Bouwman sluit het gekozen onderwijsconcept goed aan bij de vraag vanuit de beroepspraktijk: ‘We willen dat onze studenten goed zicht krijgen op hoe het er in de eventpraktijk aan toe gaat’, legt ze uit. ‘Dat betekent vooral veel vlieguren maken. ’Dit begint in jaar 3 al met werken binnen projecten voor bestaande opdrachtgevers. In het blok ‘bureau’ leren en ervaren ze hoe het is om als externe voor een opdrachtgever actief te zijn.’ Verspreid over de twee studiejaren bouwen studenten een persoonlijk portfolio op. Daarin moet de student het bewijs leveren van welke competenties hij heeft ontwikkeld en welke uiteenlopende ervaringen zijn opgedaan. ‘Maar ook adequate reflectie op zichzelf als mens en als toekomstig eventmanager maakt daar deel van uit. Niet een afstudeerrapport met een of ander onderzoek als basis dus, maar het portfolio waarover een assessment wordt afgelegd is bepalend voor het afstuderen.’

Regie

Voor het onderwijs wil de HU op termijn in belangrijke mate volstaan met het werken binnen zogenaamde leerteams. ‘Daarmee zijn we in 2016 gestart in het eerste jaar en inmiddels wordt nog vrijwel uitsluitend zo gewerkt. De tijd van klassen met blokken tafeltjes waaraan studenten zitten te luisteren naar de docent ervóór is voorbij. Althans, dat is wat mij betreft het perspectief. Bij Events zetten we daar ook heel nadrukkelijk op in’, zegt Van der Weijden. ‘Wij als docenten zijn beschikbaar voor studenten die zelf aan de slag zijn, soms ergens tegenaan lopen en dat niet in het leerteam rond krijgen. Vraaggestuurd onderwijs dus. Studenten moeten zelf bewijzen dat ze competent zijn en op enig moment klaar om de stap naar de beroepspraktijk te maken’, vult Brackel-Bouwman aan. ‘En natuurlijk bieden we nu en in de toekomst ondersteunende colleges aan. Maar het doel is dat ze zelf de regie nemen over hun opleiding.’

Chrissy: ‘Wat nu?’

‘Geen betere vraag die mij beschrijft’, aldus Chrissy van Dijk, 21 jaar jong en derdejaars student LiveCom aan de Hogeschool Utrecht. ‘Toen ik deze opleiding koos wist ik nog niet waar ik heen wilde. Tijdens de studie ontdekte ik mijn passie voor het eventvak. De opleiding bevalt heel goed en de tijd gaat snel. Met de nieuwe methode LiveCom is er veel meer overlapping met het werkveld. We krijgen opdrachten voor echte opdrachtgevers en verdiepen ons in de mogelijkheden. Natuurlijk is de studie alleen niet voldoende, dat stapje extra is heel belangrijk. Met de ontdekking van mijn passie voor dit vak heb ik een sprong in het diepe gemaakt. Met succes. Deze zomer ben ik eventmanager – programma – van de Utrechtse Introductie Tijd. Na mijn afstuderen wil ik heel graag in de wereld van de wintersport of de sales van evenementen werken. Wat ik uit deze studie meeneem, is dat je alles wat je erin stopt, er ook uit haalt.’

Willemijn: ‘Voor de praktische mens’

‘De LiveCom afstudeerrichting is voor de praktische mens. De doeners onder ons kunnen hier helemaal hun ei in kwijt’, vindt Willemijn Jansen, 22 jaar en studente communicatie met de afstudeerrichting LiveCom. ‘Wij krijgen veel ruimte om onszelf te ontwikkelen als eventprofessional en leren vooral door te doen. Als de regelneus die ik ben, weet ik alles van A tot Z goed te begeleiden en kan ik bij deze opleiding mijn creativiteit kwijt. Daarnaast kun je de geleerde lesstof direct in de praktijk toepassen. Wij hebben docenten uit zowel het communicatievak als de eventwereld, die in combinatie met opdrachten van buitenaf van echte opdrachtgevers, ervoor zorgen dat de opleiding levendig en praktijkgericht is. Het leukste aan de opleiding vind ik dat je handvatten aangeboden krijgt waarmee je jezelf kunt ontwikkelen. De studie is breed. Hoe jij na je studie de arbeidsmarkt op komt, heb je volledig in je eigen handen. De vrijheid en ruimte die we hierbij in de studie krijgen, zorgt ervoor dat je straks al direct als professional aan de slag kunt. De docenten van de opleiding verdienen een pluim; ze zijn namelijk erg betrokken bij de studenten, staan altijd voor je klaar om je verder te helpen en persoonlijk te ondersteunen. Na mijn studie ga ik mijzelf verder ontwikkelen en uiteindelijk een eigen bedrijf beginnen, waarbij communicatie mijn goede brede basis zal zijn. Wat ik meeneem is dat niks vanzelf gaat; je staat aan het roer van je eigen leven en bepaalt of je gaat zinken of zeilen.’

Door > Henny Beijer

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.264 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.264 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!