Eventfotograaf Floris Heuer: 'Ik zie veel kansen in het groeiende belang van content'Eventfotograaf Floris Heuer: 'Ik zie veel kansen in het groeiende belang van content'
Back Back Column

Eventfotograaf Floris Heuer: 'Ik zie veel kansen in het groeiende belang van content'

08 september 2020

De kracht van beeld

We zijn inmiddels bijna zes maanden verder. Zes maanden sinds half maart, waarin ieders agenda in de evenementenbranche in één klap leeg was. Zo ook die van mij. Maanden van frustratie (en uitzichtloosheid voor de sector) volgden. Maar minstens zo belangrijk, maanden van vindingrijkheid en mooie initiatieven. Een tijd waarin concurrenten, leveranciers en opdrachtgevers naast elkaar gingen staan om deze absurde nieuwe realiteit het hoofd te bieden. Als eventfotograaf heeft Floris Heuer veel van deze initiatieven vast mogen leggen. Dat heeft bijzondere plaatjes opgeleverd!

Niet zwart of wit

Als er een vraag is die mij de afgelopen tijd vaak gesteld is, is het wel de (al dan niet terechte retorische) vraag hoe moeilijk deze tijd wel niet moet zijn voor ‘ons’ event fotografen en beeldmakers. Natuurlijk, er is geen ontkennen aan. Afhankelijk van welke hoek van events je als fotograaf zit, is het een ontzettend moeilijke tijd. Dit is dan ook steevast mijn antwoord. Desondanks liggen er ook lichtpuntjes en kansen in het verschiet. De realiteit is niet zo zwart wit als ‘events kunnen nu simpelweg niet.’ Dit probeer ik mensen dagelijks uit te leggen. Events kunnen in mijn ogen zelfs een antwoord zijn op maatschappelijke vraagstukken, zoals het behouden van draagvlak voor Coronamaatregelen. Bijvoorbeeld door iets leuks te organiseren voor de jonge generatie, waar deze week in de politiek over gesproken werd.

Ultieme samenwerking

Als bedrijf, klein of groot, is het belangrijk nu onder de aandacht te blijven bij je doelgroep. Er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden, maar beeld kan hier een belangrijke bijdrage leveren. Visuele content werkt tenslotte beter dan tekst. Zo onthouden mensen veel meer van wat ze zien, dan van wat ze lezen of horen. En ook over dat aloude cliché - een beeld zegt meer dan duizend woorden - lijkt de wetenschap het eens te zijn. Bij beslissingen tot online aankopen speelt beeld een significant grotere rol dan tekst. Het doel dat de meeste eventorganisatoren hebben, ligt niet ver bij mijn eigen doel vandaan: mensen een herinnering meegeven die resoneert. Het belangrijkste verschil met mijn werk is dat ik de herinnering vastleg die jij gecreëerd hebt. Een soort ultieme samenwerking dus.

Content belangrijker dan ooit

Beeld is dus niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Laat staan dat je bij het organiseren van een event geen prioriteit geeft aan het vastleggen ervan. En als je het goed inzet kun je het momentum dat gecreëerd is vergroten en of verlengen. Dat kan voor je klant enorm waardevol zijn. Zeker als je er een verhaal of boodschap mee over kunt brengen. De klant zal maar wat graag pronken met dat beeld. Zo vormt dat plaatje de spil in die herinnering.

Lichtpuntjes

Of het nou voor eventorganisatoren of beeldmakers als mijzelf is, ik zie grote kansen in dat groeiende belang van content. Zeker in deze gekke periode ontstaat er bij bedrijven tijd en ruimte om na te denken over het vraagstuk hoe ze het beste onder de aandacht kunnen blijven. Het fysiek grootschalige is voor nu ecter weggevallen en daarom zullen mensen kijken naar andere mogelijkheden om te communiceren met hun doelgroep. Vanuit die behoefte ontstaan kansen voor de nabije toekomst. Ik zie dagelijks bedrijven die hier slim op inspelen en het daardoor juist nu heel druk hebben. Maar, het vergt omdenken. Als ik de afgelopen maanden iets heb geleerd, dan is het wel dat de eventbranche daartoe in staat is!

www.instagram.com/florisheuer

Fotografie: Floris Heuer, Portretfoto: Joep van Aert

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!