Volvo Ocean Race is showcase voor Faber AVVolvo Ocean Race is showcase voor Faber AV
Back Back Achter de schermen

Volvo Ocean Race is showcase voor Faber AV

28 december 2017

‘We passen uitstekend bij elkaar’

 

Van widescreen projectie in de Globe van het Race Village in Alicante tot geluid en beeld in de briefingruimte voor de negende leg tussen Newport en Cardiff. Volgers, deelnemers, sponsors en organisatoren van de Volvo Ocean Race 2017-2018 vertrouwen blindelings op de professionaliteit van Faber AV. ‘We reizen alle 9 maanden met de grootste zeilrace ter wereld mee’, zegt International Sales Director Jeroen Jongenelen over dit prestigieuze project. Geen zee te hoog dus voor het van oorsprong Friese facilitaire bedrijf. Ook geen berg trouwens. Maar dat is weer een ander succesverhaal. Dat over Faber AV in de FIS Alpine Tour.

‘Official av race supplier’

Terug naar zee. Zondag 22 oktober klonk aan de Spaanse oostkust het startschot voor de Volvo Ocean race 2017-2018. Elf dagen eerder ging het Race Village open. Een volledig mobiele accommodatie bestaande tenten, infrastructuur, techniek en aankleding. Zo hebben alle teams een eigen onderkomen bij de boten in een heuse pitlane, vinden sponsoren er hospitality op het allerhoogste niveau en kunnen zeilliefhebbers hun hart ophalen in attracties en bij fanshops. ‘Het Race Village vormt een centraal platform, waar videoschermen bezoekers meenemen op zee. Ook wordt hen met de Race Experience een kijkje gegund in de diverse compartimenten van een boot. Verder wordt praktische informatie en informatie over de duurzaamheidscampagne van de race ‘Turn the Tide on Plastic’ audiovisueel gepresenteerd.’ Slimme projectiezuilen met plattegronden en routing – way finder towers – zorgen voor adequate navigatie binnen de omheiningen van het dorp. ‘Dit jaar voor het eerst zijn we official audiovisueel race supplier. ‘Wij verzorgen de projectie, de LED-schermen, de aansturing, licht en geluid.’

‘Altijd ergens iets onderweg’

Al ruim voor de eerste teams zich inschreven, werden in Sint Annaparochie de contouren van het aandeel dat Faber AV zou leveren in dit megaproject uitgetekend. ‘Je moet je voorstellen dat alles in tweevoud moet worden uitgevoerd. Immers, we begonnen in locatie A. Dat was dus Alicante. Daar waren vanaf 11 oktober al verschillende evenementen alvorens de race een kleine twee weken later echt van start ging. Het dorp stond er dus al vanaf begin oktober. Ondertussen ging een tweede identieke set naar de volgende stop-over. Dat was Lissabon. Ook daar waren pre-events, dus ook in Portugal stond en draaide het ruimschoots op tijd. Toen de schepen eenmaal uit Spanje waren vertrokken voor de eerste leg, is alles daar afgebouwd, ingepakt en op transport gezet naar stop-over plaats 3. En dat is Cape Town, Zuid Afrika. De aankomst van de koploper daar was eind november; een week eerder barstten de activiteiten in het Race Experience Village al los.’

‘Vermelding die boekdelen spreekt’

Zo gaat het verder, 13 havenplaatsen, 11 wedstrijdlegs, tientallen briefings, honderden side events. ‘Onze sets zijn uiteindelijk straks 10 maanden onderweg’, citeert Jongenelen de dagdagelijkse planning. ‘En op elke set hebben we 3 man crew. Zij bouwen op, maar doen ook alle producties: schakelen, schuiven, alles wat voorbij komt gedurende de vol geprogrammeerde dagen.’ Een van hen is senior AV manager; hij heeft de operationele leiding tijdens de producties. Een blik op het schema van de heren leert, dat ze fysiek tot ergens begin juli op reis zijn. ‘Een van de teams zal oud en nieuw vieren in Melbourne. De andere 3 mannen arriveren rond of net na de feestdagen vanuit Cape Town in Hong Kong om daar de set op te bouwen.’ Ze zullen er niet mee zitten, weet Jongenelen heel zeker. ‘Zo’n avontuur wil je voor geen goud missen natuurlijk. En net als voor ons als bedrijf is het ook voor die jongens een toevoeging op hun CV die boekdelen spreekt over wat ze kennen en kunnen in dit vak.’

‘Beide leveren topprestaties’

Ruim 80.000 kilometer, of beter 45.000 zeemijlen worden overbrugd. ‘Ook onze sets gaan over het water per container. De crew mag vliegen, dat dan weer wel.’ Dat ze bij Faber AV trots zijn op hun aandeel in dit unieke project mag duidelijk zijn: ‘We zijn geselecteerd vanwege de veelzijdigheid van onze apparatuur en onze kennis, waardoor wij in kant-en-klare oplossingen kunnen meedenken. Bovendien zijn wij een wereldwijde speler, waardoor wij gemakkelijk op verschillende continenten aan de slag kunnen zijn’, stelt Jongenelen. ‘In mijn ogen is Volvo Ocean Race een topsportevenement, dat de hele wereld als speelveld gebruikt. In die zin passen we uitstekend bij elkaar. Zowel de bemanningen op zee als die van ons op de wal leveren dag in dag uit topprestaties. Samen zetten we zo een even uniek als onvergetelijk evenement neer.’ Daarbij komt, dat Faber AV ondertussen op datzelfde wereldtoneel ook de nodige ervaring heeft opgedaan. ‘Zo zijn we betrokken bij Formule 1, maar ook bij de World Tour Alpine skiën. Honderdduizenden mensen kijken via onze schermen mee naar de verrichtingen van hun favorieten, naar drama en naar hoogtepunten. Of dat nu in de bocht van een circuit is, of tegen de helling van een besneeuwde piste.’

Door > Henny Beijer

Op de foto van links naar rechts: Marc Trompper, Jeroen Jongenelen, Querine van Osch, Jaap Jochem Knol en Coen Janssens

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!