Grootschermprojecties op besneeuwde hellingen dankzij Faber AV Grootschermprojecties op besneeuwde hellingen dankzij Faber AV
Back Back Achter de schermen

Grootschermprojecties op besneeuwde hellingen dankzij Faber AV

18 december 2017

‘We hebben het antwoord voor de vraag ernaar komt’

 

Sneeuw, geen sneeuw of nepsneeuw, het maakt niet uit. Als de dagen korter worden gaan de harten van honderdduizenden wintersportliefhebbers sneller kloppen. En niet in het minst die van de volgers van het selecte gezelschap alpine skiërs, dat tussen 28 oktober en 18 maart de wereld over reist voor de FIS World Cup Alpine Skiing. Voorop in de stoet gaan Audi-rood branded trailers van Faber AV. 'Bij elke wedstrijd leveren wij meerdere schermen waarop het publiek alles kan volgen.' En dat kan, afhankelijk van het weer, zomaar een heidens karwei zijn, weet projectmanager Hans Galama.

‘Net zo scherp en storingsvrij als thuis’

Ze draaien er bij Faber AV in het Friese Sint Annaparochie hun hand niet voor om; moet er een treintje containers omhoog, dan gaan die omhoog. Zo simpel is het. 'We garanderen onze opdrachtgever dat we operationeel zijn als de wedstrijddagen aanbreken. Daar moet hij van op aan kunnen. Want het publiek gaat het niet pikken, als het ergens op een besneeuwde helling is samengedromd om vervolgens verstoken te blijven van beelden uit de wedstrijden op hoger gelegen gedeelten van het parcours.' Daar kun je je inderdaad ook wel iets bij voorstellen. Op televisie is het allemaal even overzichtelijk en scherp te volgen. Camera na camera pakt de langsrazende ski-atleet op, volgt die luttele seconden en geef dan weer over. Precies dat beeld willen supporters ook op locatie meekrijgen. Even scherp, even contrastrijk en even storingvrij als thuis op de bank. Met dit verschil dat het live temidden van gelijkgestemden ergens onderweg of aan de finish natuurlijk allemaal net even leuker, spannender en daarmee aantrekkelijker is.

‘Als rijden niet lukt, gaan we vliegen’

Faber zet in de regel tussen de 60 en 80 vierkante meter led scherm op locatie in. 'Het hangt er vanaf op hoeveel posities langs het parcours de grootste groepen mensen een plek kunnen vinden.' Het dal is een zekerheidje en ook minimaal een ergens op de berg. Stroom is geen issue: 'Onze mastwagens beschikken over eigen aggregaten, dus die kunnen in principe overal staan, voorzien van een eigen regie en aankoppelen aan een signaal en klaar.' Hoewel, weet Galama inmiddels, 'door de verandering van het klimaat ligt er steeds vaker te weinig natuurlijke sneeuw. De piste moet dan worden aangevuld met kunstsneeuw. En om dat te maken en op te spuiten is op hoogte water en stroom nodig. We kunnen tegenwoordig dus ook nog wel eens gewoon inpluggen, waar dat voorheen lastiger was.' Toch, problematisch kan het worden als de wegen naar grotere hoogtes te smal of onberijdbaar zijn voor de trucks. In dat geval moeten helikopters uitkomst bieden. 'Dan vliegen we de flightcases naar de gewenste plek om ter plaatse een scherm met toebehoren te bouwen. Tot wel 50 retourtjes met telkens maximaal 700 kilo materiaal aan de haak.'

‘We worden deel van de skifamilie’

Voor het hele World Cup project heeft Hans een klein half jaar lang een crew van een man of 15 onderweg. Dat zijn, naast zeer ervaren chauffeurs, allemaal techneuten die de complete producties voor hun rekening nemen. 'Van opbouw tot operations en uiteindelijk weer afbouw en transportgereed maken.' Transporten die op het schema van de internationale skifederatie vooruit lopen. 'Dat brengt onze mensen en onze equipment naar Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Duitsland en Frankrijk. Maar ook naar de Verenigde Staten, Korea, Japan en naar Canada. Rond Lake Louise wordt immers ook al jaren een van de wedstrijden in de competitie afgewerkt.' Wat de weersomstandigheden ook zijn, er moet beeld zijn. Punt. 'Dit werk zit in onze genen. We willen ook niet anders. En omdat we in compacte teams opereren, slagen we er in meer dan gemiddeld veel werk te verzetten. Dat is de kracht van Faber. Bovendien functioneren de mensen op locatie autonoom; zij bepalen zelf wat en hoe.' Wat daarbij volgens Galama meespeelt, is dat de crew deel wordt van de reizende skifamilie. 'Ze trekken meer dan 5 maanden achtereen met elkaar op. Dat schept een unieke band, waarin mensen voor elkaar door het vuur willen gaan.'

‘Het jaar rond inzetbaar’

Alleen de World Cup omvat al liefst 60 evenementen. Onderverdeeld over slalom, reuze slalom, super G, downhil, maar ook snowboard en freestyle. Audi is hoofdsponsor en partner van de FIS Féderation Internationale de Ski: 'Vandaar de branding op de trucks gedurende het seizoen. Hiervoor levert Faber AV binnen dit contract de wedstrijdbeelden, fan-impressies en commercials op groot formaat aan het skipubliek aan. Zodra de prijzen zijn verdeeld en de lange latten zijn opgeborgen, gaat die bestickering er weer af en kunnen de wagens elders worden ingezet.' En elders is in de planning van Faber AV net zo makkelijk een racecircuit in Engeland als een protestdemonstratie op het Haagse Malieveld. 'Onze vloot is heel flexibel inzetbaar. De modulaire opbouw van schermen, of de mobiele in de trucks, we hebben altijd het antwoord al, voor de vraag is gesteld.'

Door > Henny Beijer

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!