Foto: Nathan ReindsFoto: Nathan Reinds
Back Back Nieuws

Virtual eventproduction by Faber Audiovisuals/Univate

06 oktober 2020

Dat het, anno 2020, lastig is fysieke evenementen te organiseren, is een open deur. En dat het er voorlopig niet beter op wordt, evenzeer. Ook voor Faber Audiovisuals, van huis uit verhuurpartner voor beeld, licht en geluid, ligt in die andere werkelijkheid de uitdaging om nieuwe opties te ontwikkelen. ‘Want organisaties willen desondanks blijven communiceren. Moeten dat misschien zelfs ook, gegeven de geldende beperkingen’, aldus Jasper Steenkamp, managing director van Faber dochter Univate. ‘Vanuit onze expertise, gecombineerd met die van moederbedrijf NEP, hebben we een aantal virtuele alternatieven ontwikkeld.’ Een update van wat kan.

Verbinden

Het is nog maar driekwart jaar geleden dat Faber Audiovisuals zich tijdens een eigen event aan de filmwereld presenteerde met haar kennis en kunde op het gebied van virtual production. Vertegenwoordigers uit de wereld van cinematografie, televisie, commercial, VFX -en dramaproducties zagen met eigen ogen hoe virtual production hun manier van werken ingrijpend gaat veranderen. ‘We betraden toen een voor ons nieuwe markt. Niet wetende, dat de wereld er een maand later sowieso totaal anders uit zou zien.’ Tegelijkertijd ontstond de ambitie om op basis van diezelfde technieken alternatieven te ontwikkelen voor fysieke evenementen. ‘Ook in een virtuele wereld kunnen we mensen verbinden en onderlinge communicatie attractief en impactvol faciliteren.’

Plug & play

Univate bedacht een aantal studioconcepten, waarbij de aantrekkelijkheid van het beeld leidend was: ‘We wilden niet alleen een greenscreen opzet aanbieden waarbij een spreker plat in een andere achtergrond wordt geprojecteerd.’ Het moest en kon realistischer, dus ook echt op een stage en met de mogelijkheid voor online contact met zijn publiek. Hiervoor wordt gewerkt met een ledbasis met daaromheen een virtuele wereld. Zo ontstond een aantal standaardconcepten, waarin de opdrachtgever plug and play uit de voeten kan. ‘En als het moet kan dat de dag erop al live.’ Faber bouwde hiervoor in Hoofddorp een studio waar de fysieke en de augmented wereld worden samengevoegd. ‘Die virtuele omgeving kun je vervolgens inrichten zoals je zelf wilt.’

Virtueel publiek

Het concept bleek vanaf de start gewild, vertelt Steenkamp. Reden om een XL-versie te ontwikkelen, waar meerdere sprekers tegelijk kunnen optreden. ‘We hebben ondertussen verschillende varianten, waaronder zowel standaard concepten die een vast template volgen, als concepten waarin volop creatieve flexibiliteit mogelijk is.’ Het aantal studiolocaties is inmiddels flink uitgebreid: naast Hoofddorp en Hilversum ook Utrecht, Genk en Londen, en verder onder meer naar de Verenigde Staten en Hong Kong. Het succes smaakte naar meer. En dan vooral naar nog betere interactie. ‘Daar draait het bij events uiteindelijk om: contact met je publiek! We beschikken nu over additionele tools waarmee je publiek binnen kunt halen, maar ook sprekers vanuit andere locaties in de wereld. We hebben bovendien zelf software ontwikkeld, zodat dit publiek ook echt zichtbaar is voor de spreker; live audience interaction’. Mensen kunnen vragen stellen, in beeld komen en op elkaar reageren.

Volledig Virtueel

Naast deze studiogebonden concepten creëerde Univate ook een volledig virtuele variant. Dit wil zeggen dat zowel sprekers als publiek op andere locaties zijn. ‘We maken hiervoor een volledig 3D-omgeving, waarbij we sprekers ofwel op een scherm of via een livestream binnen kunnen halen en hen zo dus vanuit alle hoeken van de wereld bij elkaar kunnen brengen.’ Zo’n project wordt vanuit de eigen controleroom bij Univate opgezet en aangestuurd. ‘Als het echt top moet, kun je eventueel een beperkte crew naar de spreeklocatie sturen. Maar het kan ook zonder; via Zoom of Teams gaat het prima, zolang de internetkwaliteit goed is. En dat is natuurlijk budgetvriendelijker.’ Voor wie fysiek en virtueel wil combineren, zijn hybride varianten denkbaar: ‘Tot 100 mensen live aanwezig en veelvouden daarvan interactief virtueel betrokken.’

Communiceren

De mogelijkheden zijn eindeloos: ontvangen worden in een virtuele foyer met een al even virtuele host, elkaar digitaal ontmoeten in een volledig nagebouwde virtuele omgeving, interactie zoals polls, Q&A’s ... het kan allemaal. Steenkamp voorziet dan ook dat virtuele eventconcepten blijvend zijn, ook als corona onder controle is: ‘Je hoort nu al dat internationale bedrijven kritisch naar hun reisgedrag gaan kijken en alternatieven overwegen.’

Door > Henny Beijer

 

Hoofdfoto: Nathan Reinds

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!