Faber Audiovisuals zoekt met Virtual Production Demo filmwereld opFaber Audiovisuals zoekt met Virtual Production Demo filmwereld op
Back Back Eventcase

Faber Audiovisuals zoekt met Virtual Production Demo filmwereld op

27 maart 2020

Er was vooraf ingezet op pakweg 60 tot 80 belangstellenden. Het werden er in zo’n 220. Vijf dagen lang kregen gasten uit de wereld van cinematografie, televisie, commercial, VFX -en dramaproducties tijdens een speciaal ingerichte demo inzicht in de uitdagende mogelijkheden van Faber Audiovisuals Virtual Production. Via een introducerende workshop, een-op-een gesprekken met partners en twee sets waar concrete toepassingen live konden worden beleefd.

  • Naam evenement > Virtual Production Demo
  • Soort evenement > presentatie state of the art digitale techniek
  • Datum evenement > 24 tot en met 28 februari 2020
  • Locatie > Amsterdam Studio’s
  • Aantal bezoekers > 220
  • Nils Pauwels
    Nils Pauwels
  • Faber Audiovisuals zoekt met Virtual Production Demo filmwereld op
  • Faber Audiovisuals zoekt met Virtual Production Demo filmwereld op
  • Faber Audiovisuals zoekt met Virtual Production Demo filmwereld op
  • Faber Audiovisuals zoekt met Virtual Production Demo filmwereld op

Virtual Production

‘We begeven ons met virtual production op een relatief nieuw terrein, dat van de filmindustrie’, legt Jasper Reijgers, Sr. Executive Streaming, TV & Film, het initiatief uit. ‘We hebben in het recente verleden de eerste ervaringen opgedaan bij onder andere de productie van de serie Nightflyers van Netflix. Daarbij is de bekende greenscreentechniek vervangen door digitale techniek. Deze technieken hebben we de laatste jaren uitvoerig getest en gefinetuned.’ Dit verandert het productieproces ingrijpend, want nu kunnen fysieke objecten – zoals auto’s en acteurs – en camerabewegingen worden samengevoegd in realtime computergegenereerde beelden met behulp van realtime state of the art renderingoplossingen zoals game-engines. ‘Het zal zonder twijfel leiden tot een verschuiving van postproductie – waarin achteraf allerlei zaken aan de voor greenscreens opgenomen beelden moesten worden toegevoegd – naar pre- en on-set productie. Er zal immers vooraf veel meer voorbereiding en creatie plaatsvinden.’

Oplossingen

Het vraagt niet heel veel voorstellingsvermogen om te beseffen welke productionele voordelen er te behalen zijn. ‘Stel je moet een scene draaien ergens in hartje Amsterdam, zowel buiten als in een woning’, licht Nils Pauwels, Head of Virtual Production & Visual Integration toe. ‘Dat vereist vooraf locatiescouting, het regelen van peperdure parkeerontheffingen, straat vrijmaken en -houden van andere parkeerders, maar ook van toeristen en hinderlijk passerende fietsers. Om op enig moment ook nog even vele kilo’s zware apparatuur langs steile houten trappen naar de etage te moeten sleuren. Om over slecht weer nog maar te zwijgen. Op zijn zachtst gezegd: niet ideaal. Met virtual production is dat alles verleden tijd. Want filmproductie gaat, mede dankzij de huidige mogelijkheden met real time rendering, alles van draaien tot aanpassingen in het script en editing omvatten. En wel op hetzelfde moment in een volledig gecontroleerde omgeving, namelijk: de studio.’

Interactie

Volgens Reijgers zullen de acteerprestaties in de virtuele filmsetomgeving een heel nieuwe dimensie krijgen. Immers, ze interacteren direct met de omgeving: wat de regisseur ziet is wat hij krijgt. Die omgeving is met een simpele touch op een iPad trouwens compleet van sfeer te veranderen: weer, licht, kleurtemperatuur. Noem het en het kan. Zichtlijnen bewegen bovendien moeiteloos mee met het gekozen cameraperspectief. Faber Audiovisuals bouwde samen met haar partners twee demosets. Reijgers: ‘De workshop presenteerden we voor twee schermen die haaks zijn geplaatst. Op die schermen projecteerden we het decor van een ruimteschip. Terwijl Nils daar op een podium tijdens zijn toelichting rondliep, was te zien hoe zijn veranderende positie moeiteloos met de kijkhoek naar het decor matchte.’

Auto

De tweede rig was er een met een BMW. Die stond voor en onder een LEDscherm. Aan de bestuurderskant stond een derde, kleiner LEDpaneel. ‘De camera die we gebruiken staat op een dolly, zodat we langs de bestuurderskant van de auto kunnen rijden. Op de zijpanelen projecteren we – naar keuze – vervolgens plates van een winkelstraat of brug, waarlangs wordt gereden. De plate in het dakpaneel zorgt voor echte reflecties en patronen.’ Het zo samengestelde beeld is verbluffend realistisch; alsof je met volle snelheid door een met neon verlichte winkelstraat of over een lange hangbrug raast.’

Partners

Voor de organisatie van de unieke demoweek werkte Faber Audiovisuals samen met specialisten uit de sector. Zo tekende Amsterdam Studio’s voor de accommodatie en de catering, demonstreerde Stype cameratrackingtechnieken, was Brompton aanwezig met de meest recente LEDscreenprocessing HDR op 10-Bit processing, presenteerde Disguise de actuele mogelijkheden van videoplayout, verzorgde HighRes een workshop over digital lighting en leverde By Lex de servers. Univate tekende voor de content en NEP Hilversum demonstreerde hun DMS-systeem voor contentmanagement.

Door > Henny Beijer

 

Foto's: Nathan Reinds

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!