Uit magazine Events: Belang van bedrijf is belang van medewerkers Uit magazine Events: Belang van bedrijf is belang van medewerkers
Back Back In magazine Events

Uit magazine Events: Belang van bedrijf is belang van medewerkers

18 augustus 2021

In magazine Events juni staan te veel mooie artikelen om niet online nogmaals onder de aandacht te brengen. Mooie voorbeelden van creatief omdenken en stevige ondernemerszin lees je in dit artikel waarin drie ondernemers worden geïnterviewd over de manier waarop ze zijn omgegaan met de uitdagingen die 2020 met zich meenam. De redactie van Events sprak met Corine Berkel, Martijn van den Broek en Frankie Dros, die ons alle drie een mooi inkijkje in hun wereld voor, tijdens en na corona gaven. Als tweede in deze miniserie van drie: Martijn van den Broek.

  • Uit magazine Events: Belang van bedrijf is belang van medewerkers

Daar waar Corine Berkel van live via hybride naar online evenementen overstapte, draaide Martijn van den Broek, sinds 2010 Directeur-Eigenaar van Van Ham Tenten, met zijn bedrijf volledig op live evenementen. Hij had net per 1 februari 2020 een gloednieuw bedrijfspand geopend en keek vol goede moed en een volle orderportefeuille naar de toekomst. En dan volgt een pandemie. Toch zag Martijn van den Broek mogelijkheden en hield al zijn 35 medewerkers aan het werk. ‘Want als je goed bent voor je mensen, zijn zij goed voor jou!’ is zijn filosofie.

‘De opening van ons pand was een groot feest en kort daarna vierden we eind februari carnaval’, steekt Van den Broek van wal. ‘Voordat de eerste besmetting in Nederland werd vastgesteld, hadden wij ons al de vraag gesteld: wat als corona ook hier in Nederland opduikt? We organiseerden direct een personeelsbijeenkomst waarop ik de medewerkers kon geruststellen dat als de evenementenbranche volledig dicht zou gaan, niemand zijn baan zou verliezen omdat we een financieel gezond bedrijf zijn. Die boodschap was een groot deel van het succes: we doen het met zijn allen of we doen het niet!’

Gesprekken op individueel niveau

Van den Broek heeft altijd het uitgangspunt gehad dat ze als een team zouden opereren. ‘Als ik een plan maak en zeg wat anderen moeten doen, dan werkt dat niet’, beweert Van den Broek stellig. ‘We zijn met iedereen op individueel niveau in gesprek gegaan om te kijken wat zijn of haar capaciteiten en specialismen zijn en hebben gevraagd wat zij zouden willen. We hebben geprobeerd voor iedereen een individueel plan te maken, zodat iedereen op een zo leuk mogelijke manier werd ingezet.’

Lokale samenleving betrekken

Die aanpak bleek succesvol. De 35 medewerkers gingen elders aan de slag en werkten onder andere als loodgieter en stallenbouwer of legden betonnen fietspaden aan. Van den Broek: ‘Toen wij ons nieuwe pand bouwden, hebben we gezegd: we zijn een lokaal bedrijf en we willen zoveel mogelijk van onze opdrachten ook bij lokale partners wegzetten, ook al kost dat misschien iets meer dan een bedrijf van verder weg. Ons uitgangspunt is altijd geweest om de lokale samenleving, de bedrijven om ons heen, bij ons succes te betrekken. Zo doen wij alle betalingen binnen zeven dagen of hebben bij bedrijven die in financiële problemen zaten betalingen naar voren getrokken om ze te helpen. Je merkt dan dat bedrijven harder voor je lopen wanneer jij met een vraag zit. Als jij goed bent voor andere mensen, dan zijn zij ook goed voor jou!’

Mensen belangrijkste kapitaal

‘Tenten en vrachtwagens kan iedereen kopen, maar mensen zijn ons belangrijkste kapitaal! We hebben er jaren over gedaan om zo’n geweldig team op te bouwen als dat we nu hebben, waarom zou ik dan de coronacrisis mijn bedrijf laten afbreken? Mensen kosten veel geld, maar als je geen mensen hebt kun je ook nooit meer geld verdienen. Gisteren hebben we zelfs weer mensen aangenomen. We geloven er heel erg in dat de markt straks weer losgaat en we willen alleen aan de slag wanneer we weer de kwaliteit en de service kunnen leveren die we in het verleden geleverd hebben. We doen geen concessies aan de kwaliteit. Als we niet genoeg mensen hebben, betekent dat dat we minder opdrachten moeten aannemen. Ik denk dat mensen niet moeten vergeten dat wij eigenlijk het allermooiste werk ter wereld hebben. Ik denk dat sommige mensen af en toe vergeten zijn waarom ze ooit in deze branche zijn gaan werken. Als je heel veel geld wilt verdienen, moet je niet in de evenementenbranche gaan werken, maar als jij leuke, uitdagende dingen wilt doen met een ontzettend mooi team van goede en gemotiveerde mensen, dan denk ik dat je nergens beter terechtkunt dan in de evenementenbranche. Ik denk dat wij best wel trotser op onszelf mogen zijn, op het werk dat wij hebben. Wij werken niet meer in die cowboywereld van vijftig jaar geleden, we zijn een jongvolwassen branche, waar wij mensen echt toekomstperspectief kunnen bieden, die gezond was voor corona en die na corona misschien wel sterker terugkomt.’

Het volledige artikel met alle drie de ondernemers lees je in print in magazine Events of hier online.

Tekst: Rob van Hilten

 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!