Uit magazine Events: Adaptief vermogen cruciaalUit magazine Events: Adaptief vermogen cruciaal
Back Back In magazine Events

Uit magazine Events: Adaptief vermogen cruciaal

11 augustus 2021

In magazine Events juni staan te veel mooie artikelen om niet online nogmaals onder de aandacht te brengen. Mooie voorbeelden van creatief omdenken en stevige ondernemerszin lees je in dit artikel waarin drie ondernemers worden geïnterviewd over de manier waarop ze zijn omgegaan met de uitdagingen die 2020 met zich meenam. De redactie van Events sprak met Corine Berkel, Martijn van den Broek en Frankie Dros, die ons alledrie een mooi inkijkje in hun wereld voor, tijdens en na corona gaven. De verhalen van de drie ondernemers zijn divers, maar tonen tegelijkertijd ook een gemeenschappelijkheid: creativiteit en verbondenheid vanuit de gedachte dat je samen sterker bent dan alleen. Als eerste in deze miniserie van drie: Corine Berkel van Mood Concepts.

  • Uit magazine Events: Adaptief vermogen cruciaal

Op 19 mei 2021 bestond Mood Concepts, een pionier in de internationale live evenementenwereld, vijftien jaar. In de vijftien jaar van haar bestaan heeft Mood Concepts een uitstekende naam opgebouwd en al veel live evenementen georganiseerd voor grote nationale en internationale bedrijven. De orderportefeuille voor 2020 was uitstekend gevuld. Toen kwam corona met de bijbehorende beperkende maatregelen.

Betrouwbaarheid cruciaal

Corine Berkel begon zich te oriënteren op online eventplatforms, keek naar de mogelijkheden en de ‘look and feel’. ‘Ook betrouwbaarheid werd een belangrijk punt’, vervolgt ze haar verhaal, ‘niet alleen qua functioneren van het platform, maar ook de betrouwbaarheid van de leverancier, of die zijn afspraken nakomt. Dat laatste bleek een maand voor het eerste online evenement niet zo groot als we hadden ingeschat. Dat was een zure appel waar we doorheen moesten, maar uiteindelijk zijn we binnen drie weken uitgekomen bij een nieuwe leverancier, Invitado, en daar zijn we zeer tevreden over. Je kunt inmiddels een jaar later wel spreken van een solide partnership.’

Adaptief vermogen

Waren opdrachtgevers in Q3 en Q4 nog redelijk coulant als gevolg van de veranderde omstandigheden, vanaf begin 2021 wordt er echt wel verwacht dat je er staat en dat het voor elkaar is. Berkel: ‘We merken in dat opzicht wel veranderingen. Je beheerst het spel of je doet niet meer mee. Ik heb nog nooit zo hard gewerkt als afgelopen jaar, want er is wel degelijk sprake van een compleet nieuwe business. Een van de zaken die we het afgelopen jaar enorm hebben ontwikkeld en die ons door de crisis heeft getrokken, is ons adaptief vermogen. Die pandemie heeft ons allemaal wakker geschud. In al die jaren dat ik in het vak zit, heb ik al heel wat meegemaakt en vaak moeten nadenken over calamiteitenscenario’s, maar een pandemie kwam in al die scenario’s nooit voor! Met name creatieve mensen zijn hier goed doorheen gerold, omdat die blijven nadenken over hoe het anders kan; het zogenaamde ‘omdenken’ Daarnaast blijft ondernemerschap voorlopig cruciaal.’

Online niet meer weg te denken

Online is volgens Berkel in de toekomst niet meer weg te denken. ‘Ik heb zelf ook weer een enorme drive om live aan de gang te gaan, maar bedrijven hebben wel in de gaten gekregen dat je met online evenementen een veel groter bereik hebt. Klantenevents zijn soms zo gewild dat men qua aantallen wordt belemmerd door de capaciteit van de locatie. Ze zouden misschien wel het dubbele van het aantal mensen kunnen ontvangen. Met online kunnen ze iedereen die geïnteresseerd is wel mee laten doen.’

Leef in het nu

Het adaptief vermogen is niet het enige dat Berkel als learning uit deze coronapandemie meeneemt. ‘Pas geleden sprak ik een bedrijf dat met zijn medewerkers een heisessie wilde plannen om de strategie voor de komende vijf jaar te bepalen. Ik vraag me serieus af of je dat op dit moment wel wilt doen en of ik daar als organisator tijd en energie in moet stoppen. Ik merk soms ook wel onbegrip bij opdrachtgevers. Die zijn ervan overtuigd dat binnen afzienbare tijd alles weer kan. Ik weet dat nog niet. Als er één ding is dat ik in de afgelopen periode heb geleerd, is dat ik in het ‘nu’ en in het ‘morgen’ wil leven. Ik ben helemaal niet bezig met wat over vijf jaar zou kunnen. Laten we eerst op 19 mei die champagne maar eens laten knallen!’ besluit Corine Berkel vrolijk!

Tekst: Rob van Hilten

Het hele artikel uit magazine Events lees je hier.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!