29 oktober 2024

Sprints & Sneakers bij Thuishaven: Learn by day, party by night

Door Bianca Hidajat

Rubrieken

Soort zoekt soort. Dat werd duidelijk toen Amsterdamse digital marketing agency Sprint & Sneakers zo’n anderhalf jaar terug op zoek ging naar een nieuwe, geschikte locatie om een vervolg te geven aan hun jaarlijkse Sprint & Sneakers bedrijfsfestival. Max Zidek, Growth Hacker & Events lead bij Sprints & Sneakers, vertelt: ‘Thuishaven Terrein staat heel dichtbij hoe wij zelf als bedrijf zijn: informeel en creatief.’

We spoelen even vijf jaar terug naar de eerste editie van het Sprint & Sneakers festival, dat destijds in het leven werd geroepen als jubileumfeest. Max: ‘We bestonden vijf jaar en wilden het niet zomaar vieren met een feestje. Het idee van een festival met inhoud ontstond toen. Met de tagline ‘Learn by day, party by night’ programmeerden we overdag een inhoudelijk interessant programma, met sprekers en growth talks, en daarna een feest met dj’s en een main act. Afgelopen jaar hadden we de Venga Boys en daarna nog een DJ.’

Congres, festival én netwerken

Bij het uitrollen van het congres/festivalconcept was de insteek vanaf het begin dat de inhoud overdag de grootste focus had. En dat het kon dubbelen als een netwerkevenement voor zowel het eigen netwerk van Sprint & Sneakers als voor mensen daarbuiten. 

Max: ‘Voor onszelf is het evenement de ideale gelegenheid om onze klanten uit te nodigen en het contact op een informele manier met ze op te zoeken. Maar het Sprint & Sneakers festival is voor iedereen toegankelijk, die zich in hetzelfde interesseveld bevindt. Er liggen voor alle bezoekers dus kansen om kennis te maken met potentiële nieuwe klanten en wellicht zelfs toekomstige collega’s. Voor die mensen is er een reguliere kaartverkoop.’

In een cirustent luisteren naar een keynote spreker van TEDx

Met als thema ‘The New Definition of Growth’ organiseerde Sprints & Sneakers ook hun vierde editie afgelopen zomer bij Thuishaven Terrein. Max: ‘Afgelopen zomer hebben we 22 sprekers geprogrammeerd, die ieder op hun eigen manier antwoord gaven op het thema. Het programma was verdeeld over verschillende stages, waaronder de b2b stage en de impact stage, waar we verschillende industrieleiders te gast hadden. Zoals Marco Knitel - medeoprichter van Check – en Matthijs Schouten – hoogleraar ecologie en filosoof. Je krijgt dan heel interessante, verschillende invalshoeken op het vraagstuk wat voor hun de nieuwe definitie van groei is. Dat gaat van impactgericht tot waarom winst maken belangrijk blijft. Hoe cool is het dat je deze inspirerende growth talks kan bijwonen in een loods, waar normaal gesproken tot diep in de nacht wordt gedanst op techno! Of in een circustent, waar nu iemand van Google aan het spreken is over AI. Tussendoor drink je lekker buiten op een speels terrein, in de zon, je biertje en maak je casual een praatje met iemand. Dit zijn dan de momenten die waardevolle netwerkmomenten kunnen worden. Maar verwacht bij ons geen keycords met naamkaarten. Geïnspireerd raken door alles wat je op het festival ziet en hoort, en een plezier hebben is de main goal.’

Gewilde professionaliteitsslag

Dat Thuishaven Terrein voor Sprint & Sneakers de perfecte locatie is, heeft onder andere te maken met hun super informele bedrijfscultuur, en dat ze voor hun netwerkevenement slash congres slash feest een plek zochten die dat weerspiegelde. Max: ‘Congressen zijn over het algemeen saai en festivals zijn niet leerzaam. Wij vonden dat dat anders kon en zochten een energieke plek, waar je óók goed kan dansen. Thuishaven staat heel dichtbij wie wij zelf als bedrijf zijn en bood alles wat we zochten in een locatie. Die eerste editie bij Thuishaven zorgde meteen voor de gewilde professionaliteitsslag; we werden volledig ontzorgd op het gebied van techniek, AV en stagemanaging. Operationeel is alles super goed verlopen en iedereen wist precies wat ze moesten doen. Daarom kozen we afgelopen zomer weer voor Thuishaven en komen we voor de derde editie volgend jaar ook weer bij ze terug.’