Opening Convention Centre van Postillion Hotels: ‘Het was een kans uit duizenden’Opening Convention Centre van Postillion Hotels: ‘Het was een kans uit duizenden’
Back Back Eventcase

Opening Convention Centre van Postillion Hotels: ‘Het was een kans uit duizenden’

05 april 2018

Om de opening van het Convention Centre van Postillion Hotels in Amsterdam goed op het netvlies van de evenementenbranche te krijgen, schreef de hotelketen een wedstrijd uit waarbij eventmanagers hun Dream Event ter waarde van € 30.000,- konden winnen. Het werd een complete Facebook aangelegenheid. De wedstrijd werd hier uitgezet, je kon er stemmen op de top drie van alle inzendingen en ook de winnaar, Talent4Werk, werd via Facebook Live bekend gemaakt. Annemiek van den Eertwegh, manager Marketing & Communicatie van Talent4Werk: ‘het was een kans uit duizenden en een grote eer door deze vakjury gekozen te zijn.’

Annemiek: ‘Een vriendin/oud-collega met wie ik altijd evenementen organiseerde bij een vorige werkgever wist dat deze wedstrijd ‘koren op de molen van Annemiek’ zou zijn. Zij tipte me via Facebook over de wedstrijd. Zoiets als dit is echt uniek in de branche. Een waanzinnige prijs, € 30.000! Zeker voor een bedrijf als het onze. Wij zijn een kleine organisatie en dan is er niet zo snel een budget als dit beschikbaar voor evenementen. Het was een kans uit duizenden. Ik heb er vanaf minuut één mijn zinnen op gezet. Een paar weken voor de wedstrijd is een dergelijk idee toevallig besproken. We zijn een arbeidsbemiddelingsbureau en stonden op het punt onze 1.000ste medewerker te gaan bemiddelen. Reden voor feestelijke aandacht. Ook het budget van € 30.000 is toen genoemd.’

‘A kid in a candy store’

Een feest dus voor 1000 medewerkers die over heel Nederland verspreid aan het werk zijn. En omdat iedereen welkom is bij Talent4Werk (jong, 50 plus, arbeidsbeperkt) werd het een feest voor iedereen. Een nostalgische avond waar de aanwezigen zich ‘a kid in a candy store’ waanden. ‘Toeters en bellen en niet weten waar te kijken, vintage kermis. Een terug naar je jeugd gevoel. We hebben het intern grondig aangepakt.  We hebben een projectgroep voor de wedstrijd samengesteld en waren het snel eens over dit thema. We dachten: ‘we kunnen meedoen en kijken hoever we komen óf we gaan vol voor de winst’. En dat laatste hebben we gedaan. We hebben onze medewerkers zeker ingezet. ‘Stem op het idee, want het is voor jullie!’.’

De winnaar (slechts 35 stemmen scheelde het met de nummer twee) vrat zich goed in in de mogelijkheden van de locatie. Het ingediende voorstel benutte elke centimeter. Thijs Peters, Salesmanager van Postillion voegt toe: ‘Het voorstel was al heel conceptueel. Onze uitstraling naar buiten is vrij corporate, maar dat is voor dit event volledig getransformeerd.’

Corporate events als bindmiddel voor je bedrijf

Van de functie van een corporate event als deze is Annemiek overtuigd: ‘Beleving is een cliché woord maar dat is wel waar het over gaat. Dat vind ik het mooie van evenementen. Door alle details, en zintuigen te prikkelen, creëer je een evenement dat iedereen bijblijft. Als iets iemand bijblijft bind je diegene automatisch aan je. 

Wanneer ze terugdenken aan het evenement verbinden ze het gevoel dat ze er bij hadden automatisch aan je bedrijf. Dat effect kun je niet in cijfers uitdrukken.

Onze frontoffice spreekt onze medewerkers dagelijks aan de telefoon. Achteraf hebben ze reacties gepeild. 80-90% was positief over de feestavond!’

Voor Annemiek was het een nieuwe kennismaking met Postillion en vást niet de laatste. Thijs: ‘Mensen die Postillion kennen, kennen het vaak ook van vroeger, van de voormalige Postiljon (met een ‘j’) hotel-/restaurants. Van het nieuwe Postillion, gericht op de MICE markt, hadden veel eventmanagers bij aanvang van deze campagne nog onvoldoende weet.

Om de doelgroep (eventmanagers) te bereiken hebben we meerdere acties uitgezet. Deze wedstrijd was er één van. Als ik nu klanten bel, hoor ik, een jaar later, dat ze de campagne rond het Dream Event kennen, dus die is wel blijven hangen. Qua awareness heeft het ons veel gebracht. ‘

Postillion gaf ons alle ruimte het evenement zo te organiseren als bedacht

‘Postillion gaf ons alle ruimte het evenement zo te organiseren als bedacht. Het antwoord op 90% van onze vragen of iets mogelijk was, was ‘ja’.’, vertelt Annemiek over de samenwerking met Postillion. ‘We hebben de mogelijkheden van de locatie in de breedste zin van het woord benut en gebruikten bijvoorbeeld de achteruitgang als ingang. Hiervoor moest een kleinigheid ‘verbouwd’, maar een rood lopertje deed wonderen. Letterlijke barrières waren de kermisattracties die echt niet door de deur pasten (een reuzenrad en een poffertjeskraam), daar waren de deuren gewoonweg niet breed genoeg voor.’

Thijs vult aan: ‘Kijken of het lukt, dat past ook wel bij ons. De campagne zelf was al vrij uniek. Dankzij Talent4Werk hebben we het tot dit succes kunnen maken. Het uitgesproken thema heeft niet voor niets gewonnen. We denken er over na of we zoiets dergelijks nog eens organiseren. Ook de medewerkers van Postillion hebben zich trots gevoeld het evenement te hosten.'

Annemiek: ‘Als eventmanager is niets mooier dan dat mensen jaren later nog over je evenement praten. Dan heb je het goed gedaan.’ Thijs: ‘Dat versterkt je positie intern naar je medewerkers.’ 

Annemiek tot slot: ‘De avond sloten we af met een heuse candy store. Iedereen ging met 3 zuurstokken, wijballen of spekken naar huis. Geweldig om het kind in onze gasten weer wakker te zien worden bij de aanblik van de snoepkraam! Ik ben er dankbaar voor dat we dankzij Postillion circa 400 mensen deze avond hebben kunnen bezorgen.’

Door > Lilian Kuerten

Fotografie > Masha Bakker

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!