Eventstyling geeft een evenement kleur op de wangen - 4Eventstyling geeft een evenement kleur op de wangen - 4
Back Back Dossier

Eventstyling geeft een evenement kleur op de wangen - 4

23 februari 2018

Geen event is hetzelfde, maar het doel wel: blije gasten en tevreden opdrachtgevers. En na ieder event ligt de lat hoger, want deze branche is ambitieus. Hoe blijf je bij in deze dynamische wereld? Met het dossier van Events! In ieder Events Magazine houden wij een opvallende trend of ontwikkeling volledig tegen het licht. Wat is het, wat gebeurt er en wat zijn de gevolgen? Ook op Events.nl blijf je bij, waar we ieder dossier als een serie korte artikelen publiceren. Dit is het vierde artikel over Eventstyling.

Hoe vind je een goede eventstylist?

Je bent opdrachtgever van een bedrijfsevenement en je zoekt een stylist, maar je hebt geen idee hoe te beginnen of waar je op dient te letten? Bekijk allereerst de websites van de stylingbedrijven.Van der Maarel Eventstyling heeft een sfeertool ontwikkeld. Op de website staat een aantal basispakketten, die als modules uitgebouwd kunnen worden tot basispakket Plus. Als je alle bouwstenen hebt ingevuld, heb je meteen een budgetindicatie. En in 'lookbooks' kun je sferen proeven.

Expo Flora heeft een eigen YouTube kanaal met daarop filmpjes van projecten. Zo zie je hoe een project van begin tot eind in zijn werk gaat. Van der Kroft's Party Rental Services heeft een aantal sfeercollecties op de site staan. De Floral Designers hebben op deze site voor de meubellijnen van Van der Kroft exclusieve combinaties ontworpen van bloemen, vazen, sfeer en setting: van stoer, eerlijk hout tot koninklijk klassiek, van weelderig wit tot zwoel zwart. Party Rent heeft een tablet-app ontwikkeld vol inspirerende ideeën voor ieder event. Een uitgebreid en interactief overzicht van producten, events, projecten.

Eventstylers doen allemaal aan maatwerk, maar de filmpjes, lookbooks en sfeerimpressies geven alvast een goed beeld van de uitstraling en het kwaliteitsniveau van de bedrijven.

  • Expo Flora
    Expo Flora
  • Van der Maarel Eventstyling
    Van der Maarel Eventstyling

Van verhuur van tafels en stoelen naar inrichtingsconcepten

Soms groeit een verhuurbedrijf op een natuurlijke manier uit tot een verhuur- annex stylingbedrijf. Dat is het geval met Party Rent. Vijfentwintig jaar geleden opgericht door de Nederlander Joris Bomers en zijn compagnon, die het bedrijf vlak over de Duitse grens vestigden, vanwege de grotere afzetmarkt. De dienstverlening bestond destijds uit het verhuren van horeca- en evenement benodigdheden. Inmiddels is het bedrijf geëvolueerd tot een Europese speler, die communicatieve ruimteconcepten in 2D en 3D ontwikkelt, die de kracht van live communicatie optimaliseren. Party Rent valt op door het aanbieden van zeer exclusieve design merken op het gebied van meubilair en mastiek, zoals Vitra, lapalma, Engelbrechts en Fritz Hansen, om enkele voorbeelden te geven. 'En we kunnen dergelijke producten in grote aantallen leveren,' vertelt Frank Geurink, die namens Party Rent verantwoordelijk is voor de Nederlandse markt.

Wat doet eventstyling met de bezoeker?

Goede eventstyling zorgt voor samenhang en eenheid in de uitstraling van een evenement. Maar het doet meer. Bloemen en planten zorgen dat mensen zich op hun gemak voelen. Bij een mooi boeket voelen en ruiken gasten vaak even of het echt is of plastic. Het ontlokt een glimlach en werkt ontspannend. Een mooi gestylede locatie geeft een evenement letterlijk kleur op de wangen. Het versterkt een prettige ambiance en dat is een goede voorwaarde om contacten te leggen en zaken te doen. Daarnaast kunnen decoratie en eventstyling een functionele meerwaarde hebben: bars kunnen ruimtes verdelen in een dynamisch deel en een rustige hoek. Doeken kunnen dienen voor projectie en kunnen tegelijkertijd de ruimtes verkleinen, zodat er een intieme ambiance ontstaat. Goede styling zorgt dus voor natuurlijke afscheidingen en goede zichtlijnen. Dubbel rendement dus.

Hoe brief je een stylist?

Hoe brief je een stylist? In zijn algemeenheid verschilt dat niet wezenlijk van veel andere leveranciers. Doel, doelgroep, locatie, thema, aantal gasten, plattegrond en dergelijke zijn belangrijk.

Cees van de Maarel: 'Belangrijk is het aantal mensen, het budget en het doel. Gaat het om een zakelijke of een feestelijke bijeenkomst? Is het doel om de mensen met elkaar te verbinden via interactie of gaat het om het oproepen van een zo groot mogelijk 'wow'-gevoel? Belangrijk is ook om te weten hoe het zit met de logistieke omstandigheden. Een event op de hoogste verdieping van een gebouw met krappe liften is bijvoorbeeld een uitdaging. Verder is de samenwerking met andere leveranciers natuurlijk heel belangrijk. Om elke leverancier in zijn kracht te zetten, is een optimale samenwerking vereist. Dat vergt goede afstemming met bijvoorbeeld de cateraar en het licht- en geluidbedrijf.'

Willem van Essen van Van der Kroft vult aan: 'Belangrijk is ook de uitstraling van de locatie, de identiteit van de opdrachtgever en de boodschap die men wil.'

Gerben van Raak van Fraai Projecten houdt van een zo blanco mogelijke briefing. 'Liefst willen wij alleen de randvoorwaarden: het aantal gasten, het soort bijeenkomst en het budget. Dan maak je ons heel gelukkig. Wij bedenken wel iets moois. Bij de Nucleair Security Summit was dat het geval. Enig uitgangspunt was dat het ontwerp met Nederlands design te maken moest hebben. Wij gaan dan helemaal los. En opdrachtgevers hoeven niet huiverig te zijn om een budgetindicatie op te geven. Vaak zijn ze dan bang dat het budget helemaal op gaat. Maar wij rekenen niet naar het maximum. Dat heeft met de lange termijn gedachte te maken. Maar een budgetindicatie is natuurlijk wel prettig.'

Een ruwe diamant heeft tijd nodig

 Nu eventstyling steeds belangrijker wordt, is het logisch dat de betrokkenen graag zo vroeg mogelijk in de conceptfase van een evenement betrokken worden. Hoe eerder aan tafel, hoe beter het eindresultaat. Dat bepleiten de event stylisten massaal. Daarnaast zouden veel stylisten graag meer tijd willen hebben om een creatief concept uit te broeden. Cees van der Maarel: 'We leven in een hectische tijd met late aanvragen. Maar een creatief proces heeft soms tijd nodig om in te zinken. Je kunt het zien als een ruwe diamant. Die glanst beter als je hem voortdurend bijslijpt.'

Door > Jan Jacobs

Deel 1 dossier Eventstyling >
Deel 2 dossier Eventstyling >
Deel 3 dossier Eventstyling >

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!