
Elke sfeer is verkrijgbaar
Het mooie aan trends is dat ze komen en gaan. Ze blijven een tijdje, waaien weer over, … en komen altijd weer terug. Soms na enkele jaren, regelmatig na enkele decennia. Decoratiebedrijven hebben dat goed door. Ze gooien zelden iets weg. Wie door de reusachtige magazijnen loopt van bijvoorbeeld Héman, Trends for Rent en Fraai Projecten duizelt het bijna van de ongekende veelzijdigheid aan attributen, accessoires en eyecatchers die er zijn opgeslagen: (sta)tafels, salontafels, buffetten, bars, sokkels, katheders, banken, fauteuils, stoelen, krukken, poefjes, kussens, tapijten, lampen en vazen, plus daarnaast de meest uiteenlopende eyecatchers.
Ook de hoeveelheid aan sferen die stylingbedrijven in een mum van tijd kunnen creëren, is verbluffend. Twintig jaar geleden kwam het loungen opzetten. Wie tegenwoordig tijdens een evenement een setting wil creëren waar gasten kunnen chillen op banken, kan kiezen uit klassiek wit lounge, industrial lounge, vintage lounge, urban lounge, Ibiza lounge, Loft Lounge, retro lounge en Aspen lounge, om maar een paar voorbeelden te noemen.
Enkele voorbeelden van populaire sferen tijdens events: industrieel, beach, festival, Hollands, bruin café. Maar een setting in Afrikaanse, Japanse, Latijns-Amerikaanse kan net zo gemakkelijk. Of de Arabische sfeer van duizend-en-één-nacht. Met de gezellige wintermaanden in het verschiet, zal de Winter Wonderland sfeer, met sneeuwvlokken op dennenbomen, weer vaak te zien zijn.
Beurzen worden festivals
Een opvallende ontwikkeling: beurzen worden steeds meer belevingswerelden. Waar je tijdens de opbouw van een beurs vroeger vooral standbouwers aan het werk ziet, zie je tegenwoordig steeds vaker stylingbedrijven die rol overnemen. Dat signaleert Carina van de Lint van het stylingbureau 2-Nice. 'We worden steeds vaker door exposanten gevraagd om op een beurs een ontmoetingsruimte of belevingswereld te creëren. We ontwerpen regelmatig een festival setting met botanische planten, veel houten meubels en andere natuurlijke materialen. Zo ontstaat een open ruimte, met alleen een achterwand, eventueel in de vorm van een poster of print. Door er een belevingsplein van te maken, ontstaat een totaalbeleving en kunnen bedrijven zich beter profileren. Een Paradeachtige sfeer, met een terras, entertainment en gezellige zitjes op een beurs is echt van deze tijd. Wij maken deze ontwerpen in zijn geheel van a tot z, compleet met routing en stand.' De 'festivalisering' van evenementen zet zich dus ook door in de beurzenwereld.
Door > Jan Jacobs
Volgende week meer over Eventstyling >
Deel 1 dossier Eventstyling >
Deel 3 dossier Eventstyling >
Deel 4 dossier Eventstyling >