ABC Events zorgt voor ware herbelevingABC Events zorgt voor ware herbeleving
Back Back Achter de schermen

ABC Events zorgt voor ware herbeleving

26 september 2018

Sebastiaan Siderius begon in 2006 met twee compagnons ABC Events. De compagnons, beiden gek van legerauto’s met gouden handen knapten de oude auto’s op, wat ooit begon als hobby, en begonnen met het organiseren van rally’s en droppings. Sebastiaan trad hier als begeleider toe en werd eveneens gegrepen door het virus.  Het land-virus is intussen uitgebreid naar het water en de lucht.

Beleving

‘Het klinkt heel cliché, dat je als evenementenbedrijf groepen mensen een heuse beleving wilt meegeven, maar in ons geval is dat er één die je je zeker zult blijven herinneren. Of het nu de Tweede Wereldoorlog is of de koude oorlog gedurende de jaren ‘50/’60, geschiedschrijvingen zoals Tom’s story, een Canadees militair op verkenningsmissie op de Grebbelinie: wij plaatsen je terug in de tijd en zorgen voor een ware herbeleving.’

Met legerzenders en gps’en waan je je jaren terug in de tijd. Toen men dacht dat de Duitsers Nederland waren binnengevallen en gedropt boven het gebied de Grebbe, een natuurgebied rond Woerden, Midden Nederland.  Aan jou de taak uit te rukken om de parachutisten te zoeken, maar let op: ongezien! Je eindigt het barre avontuur met de groep in het bezoekerscentrum Grebbelinie, een soort museum. Hier krijgt de geschiedenis akelig meer gestalte.

‘Onze focus ligt op de grote partijen van 150 à 200 man. Voor grote groepen en de omgeving maakt het geheel meer indruk en is het daardoor ook leuker. Gemiddeld organiseren we een feestje voor 30 à 40 personen, maar vanaf 20 deelnemers gaan we graag voor je aan de slag. Het startpunt van een evenement kan overal in Nederland zijn.’ aldus Sebastiaan.

En wie nu denkt dat ABC alleen strijdlust activeert heeft het goed mis. ‘Naast het legerthema (50-60% van de business) doen we veel op het water, zeilen of een bootdropping bijvoorbeeld, of in de lucht met vliegtuigjes en helikopters. Maar ook een rally met kevercabrio’s , een droneworkshop of het Ik hou van Holland spel behoort tot de mogelijkheden. We zetten het graag op de uitnodiging van jouw bedrijfsevenement. Teambuilding staat centraal.’

ABC Events mag zich specialist op legerthema’s noemen. Met ultiem geëquipeerd personeel, de begeleiders hebben aan de luchtmacht trainingen gegeven en/of zelf bij defensie gewerkt. Ze zijn tevens perfect in staat angst of weerzin weg te nemen bij de deelnemers. ‘Met grappen van de luitenant wordt het al gauw ontspannen.’

Persoonlijk contact en gevoel is heel belangrijk

‘Persoonlijk contact en gevoel is heel belangrijk’, vult Sebastiaan aan ‘Is een medewerker slecht ter been en kan hij of zij niet mee in het geweld? Wij verzinnen een speciale rol voor diegene tijdens de programma‘s. Ik kom ook altijd graag persoonlijk langs om in gesprek te gaan met de aanvrager.’

‘Via de website krijgen we heel veel vragen, we zijn flexibel en luisteren naar de klant. Het is belangrijk dat de klant weet wat we allemaal kunnen. Dat is misschien op het eerste oog via de website niet helemaal duidelijk. Starten met een lunch, eindigen met diner of personeelsfeest? Band of DJ? Wij regelen het voor je.’

Een van onze klanten wilde het Ik hou van Holland spel. We realiseerden een circus piste-achtige omgeving en speeldesks waar 80 man achter de knoppen kon spelen (10 per desk). Feest, bier, chaos, alles er bij. Voor een architectenbureau maakten we de vragen over het onderwerp op maat.  Het kost dan wel wat tijd , maar dat is wat het is. Dat is ook wat voor ons high end betekent: het is op maat gemaakt.’

Ook directeuren van de ABN AMRO tijgeren uiteindelijk over de grond

Sebastiaan gaat na 12 jaar nog steeds met veel plezier mee met de groepen. ‘Op het moment dat mensen van ons een overall krijgen, doet dat iets met ze. Ze zijn één van de groep en niet meer een individu. Oplaaiend enthousiasme en groepsdruk zorgt er voor dat uiteindelijk iedereen mee doet. Ook directeuren van de ABN AMRO tijgeren uiteindelijk over de grond. De groep is gemiddeld 3 à 4 uur intensief met elkaar bezig. Iedereen heeft een rol, maar je rouleert ook van taak. Dan ben je aan het rijden, dan weer verantwoordelijk voor de navigatie of verkenning. Het is belangrijk dat je gedurende de dag de spanningsboog en de learning curve hoog houdt. 

Onze evenementen worden veelvuldig ingezet voor teambuilding. De psychologie en gedachtegang achter de opdrachten is belangrijk. 10 minuten na een opdracht doen we een evaluatie met zelfevaluatie. In sommige gevallen wordt dit zelfs meegenomen door de teamleider in de beoordelingscyclus op het werk.’

Wie zijn ABC Events?

ABC Events bestaat uit eigenaren Sebastiaan en Gerard. Melanie is vaste sales medewerker. ‘We hebben twee flex-monteurs aan het werk en werken met een flink aantal oproepkrachten. Drie toppers die ooit stagiair bij ons waren zijn intussen arts of manager en vinden het nog steeds leuk om soms een evenement mee te draaien, al 5 jaar lang.’ ABC Events heeft intussen zeker 40 stagiaires gehad. ‘Die komen onder andere via de opleiding Sportmanagement, Bedrijfskunde, Vrijetijdskunde of Eventmanagement. We leren de studenten alles, van plannen, offertes en facturen maken tot aansturen en groepen begeleiden. Heel breed.'

Driving home for christmas

Heb je als eventmanager een ‘winterevent’ in gedachte? Wat dacht je van een evenement waarbij je in een authentiek legervoertuig langs een prachtig winterlandschap rijdt en tegelijkertijd diverse vragen oplost met betrekking tot het ware Kerstverhaal of beleef de Nova Zembla. Met eventueel de mogelijkheid tot aansluitend skiën of snowboarden waarna je je na een glas gluhwein of warme chocomelk tegoed doet aan kaasfondue of steengrillen. Nog energie over? Oostenrijkse spellen of de Après ski quiz maken de avond af.

Motto: 'we zijn flexibel, verkopen alleen producten waar we zelf achter staan, hebben aandacht voor het evenement van begin tot eind en bezorgen de mensen een beleving waarbij spanning en ontlading niet zullen ontbreken.’

Door > Lilian Kuerten

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!