Back Back Nieuws

Ziekenhuis Bernhoven wint Gastvrijheidszorg Award 2014

13 juni 2014
Ziekenhuis Bernhoven in Uden heeft de Gastvrijheidszorg Award 2014 gewonnen. Een mooie bekroning voor Bernhoven, dat het meest mensgerichte ziekenhuis in Nederland wil worden. En voor Hutten: de culinaire en gastvrijheidsdienstverlener introduceerde er in april 2013 een revolutionair eten- en drinkenconcept waarbij de patiënt als gast van Bernhoven grotendeels bepaalt wanneer, waar en met wie hij wat eet. Charles Janssen, Manager Food Care bij Hutten: ‘Echte gastvrijheid, die zie, voel en proef je.’

‘Deze prijs is een belangrijke waardering voor de inspanningen van al onze Hutten-samenwerkers in Bernhoven en alle anderen die dagelijks achter de schermen in het Hutten Culinair Centrum klaarstaan,’ aldus Charles Janssen. ‘Het gaat om echte gastvrijheid. Hutten heeft een uitgesproken visie op gastvrijheid, culinaire dienstverlening en gezonde voeding. Vanuit oprechte aandacht voor gast, beleving en omgeving wil zij de beste zijn en echt kunnen toevoegen. Onderscheidend en van betekenis zijn, dat laten onze samenwerkers elke dag zien in hun houding en gedrag. Hun inzet heeft het mede mogelijk gemaakt dat we nu staan waar we staan. Dat hun inspanningen nu ook door de ‘buitenwereld’ gezien en erkend worden, daar zijn we als Hutten erg trots op. Vorig jaar zijn de ziekenhuizen in Oss en Veghel samengevoegd tot één nieuw ziekenhuis in Uden. In de nieuwe locatie besloot Bernhoven een compleet nieuw gastvrijheidsconcept door te voeren. Al voordat het ziekenhuis opende, startte een ontwikkeltraject voor alle 135 samenwerkers die namens Hutten in Bernhoven werkzaam zijn. Hierin kijken samenwerkers samen met hun manager kritisch naar hun persoonlijke ontwikkelpunten en of die in lijn zijn met onze visie en missie als het gaat om eten, drinken en gastvrijheid. Het is een continu traject dat ook de komende jaren zal doorgaan.’

Goed kan altijd beter
Gemiddeld scoort Hutten een 8,7 op gasttevredenheid. Charles Janssen: ‘De ambitie en ons doel is om minimaal een 9 te score. Het gaat niet zo zeer om het punt, maar om het feit dat je echt onderscheidend  en van betekenis wilt zijn voor de patiënt en gast. Gasten worden zo ambassadeurs voor het ziekenhuis en voor Hutten. Oftewel: goed kan beter en ‘best goed’ is niet goed genoeg.’ In het ziekenhuis exploiteert Hutten  het gasten-, bezoekers- en personeelsrestaurant, evenals de room & lounge services voor de patiënten. Janssen: ‘Dagelijks bieden we een 'Menu van de Chef' en verschillende à la carte gerechten aan. Patiënten kiezen zelf wat ze willen eten met behulp van een bedside terminal, een touchscreen dat bij elk bed voorhanden is. Daarop staat alle informatie en staan foto’s van de menu’s. Natuurlijk mag familie mee-eten, dat kan op de kamer of in een van de vier lounges. Een koppeling met relevante patiëntgegevens zorgt ervoor dat alle menu’s en gerechten afgestemd zijn op de medische behandeling en het specifieke dieet van de patiënt.’ Bij alle maaltijden staat puur, vers en echt eten centraal. Hutten maakt daarbij zoveel mogelijk gebruik van de producten van haar duurzame huislabel De Guijt, dat inmiddels uit meer dan 1500 producten bestaat. Hutten sourced haar verse producten, zoals groenten, fruit en vlees zelf. Daarvoor werkt zij intensief samen met 25 lokale boeren en telers.

Gastvrijheidszorg Awards 2014
Ruim 230 ziekenhuizen, verzorgings- en verpleeghuizen en GGZ-instellingen hebben dit jaar meegedaan aan het project Gastvrijheidszorg met Sterren. Dit is een waarderingssysteem voor de kwaliteit van de gastvrijheidszorg in zorginstellingen. Het doel is de kwaliteit van leven van cliënten en patiënten te verbeteren door het stimuleren van goede gastvrijheidszorg.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!