Back Back Interview

Yvonne Kuitenbrouwer: Ik verdien mezelf altijd terug

23 juli 2014

Wie zijn je branchegenoten? Waar halen ze hun inspiratie vandaan en wat is hun droom? Waarom hebben ze voor deze branche gekozen en hoe zien ze de toekomst ervan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen. Dit keer maak je kennis met Yvonne Kuitenbrouwer van YL Evenementenprojecten.

 

‘BE passionate, LOVE, dream BIG, be spontaneous, CELEBRATE,
enjoy LIFE, change THE WORLD or go HOME…’

Wie is Yvonne Kuitenbrouwer?
Mijn ouders zijn van Brabantse afkomst, ik ben geboren in Rotterdam en getogen in Zuidwolde, Drenthe. Mensen zeggen wel eens tegen mij: jij hebt het rappe van het westen, het joviale van zuiden en het doordachte en de werkmentaliteit van het oosten. Ik woon alleen in Bergen NH met mijn tweede liefde Zuma, een Rhodesian Ridgeback van 6. Van mijn grote eerste liefde, heb ik helaas maar 5 jaar mogen genieten. Hij is in 2009 overleden aan maagkanker. Veel branchegenoten kennen mij wellicht beter als ‘Van der Linden’, mijn meisjesnaam. Ik blijf uiteraard altijd een Van der Linden in hart en nieren maar ‘Kuitenbrouwer’, de naam van mijn man draag ik met trots.

Wat is typisch ‘Yvonne Kuitenbrouwer’?
Gepassioneerd, direct, realistisch en pragmatisch. Bij mij is het glas altijd halfvol. Maar ik drink hem ook graag leeg hoor.

Beroep en bedrijf?
Ik ben zelfstandige en werk op projectbasis binnen de evenementenbranche voor diverse opdrachtgevers. Zowel bureaus als directie opdrachtgevers. Mijn specialisme is b to b, evenementen die worden ingezet als onderdeel van de marketingmix. Evenementen met een doel en een boodschap. Ik ben 8 jaar geleden voor mezelf begonnen en heb daarvoor bij verschillende bedrijven in de branche gewerkt.

Waarom deze branche?
Toen ik begon met studeren waren er nog geen specifieke opleidingen voor de evenementenbranche. Ik heb, net als veel collega’s, de Hotelschool gedaan. De branche stond destijds nog in de kinderschoenen. Ik ben ‘besmet’ geraakt bij De Efteling, één van mijn eerste werkgevers. Ik heb daar aan de wieg gestaan van de themafeesten die toen erg populair waren. Daar is het virus erin gaan zitten en het is nooit meer weggegaan. Dat is nu bijna 25 jaar geleden.

Mooiste evenement waaraan je hebt meegewerkt?
Dat was de start van de aanleg van Maasvlakte 2 in Rotterdam in 2009, ik was projectleider van dat evenement voor het Havenbedrijf Rotterdam, gedetacheerd via Dechesne & Boertje. Met dit project, waarbij Stetz verantwoordelijk was voor het creatieve concept, hebben we een Gouden Giraffe gewonnen.

Mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
De Olympische Spelen in Londen 2 jaar geleden. De grootheid en het internationale karakter daarvan, dat is overweldigend. Hoe dat is opgezet en hoe dat loopt van A tot Z. Ik vond het heel mooi om mee te maken. En dan die wedstrijd herenhockey, met al die mensen in het stadion die samen het Nederlands volkslied zingen. Dat heeft toch wel wat.

Wat inspireert jou?
De interactie tussen mensen op het moment dat je ze samenbrengt. Zelf ben ik daar ook dagelijks mee bezig. Mensen ontmoeten en ervaringen horen van anderen, daar kan ik ontzettend enthousiast van worden.

Waar droom je nog van?
Eigenlijk ben ik geen dromer maar een echte realist. Maar als je me vraagt wat er nog op mijn lijstje staat, dan weet ik wel iets. Betrokken zijn bij de voorbereidingen en de live uitzending van de intocht van Sinterklaas. Geweldig hoe dat in elkaar zit. Die magie, die spanning, fantastisch dat ze daarmee een heel land vol kinderen (en menig volwassene) voor even kunnen laten geloven dat hij echt bestaat. Ik wil daar nog steeds de NTR eens over benaderen.

Wat let je?
Eigenlijk niets… Dus het gaat een keer gebeuren, dat beloof ik je. Ik wil dan overigens wel gewoon zwarte pieten.

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
Ik denk dat er een nog duidelijker scheiding is tussen de vele soorten evenementen die er zijn en de bureaus die zich daar mee bezighouden. Het evenement/live communicatie als onderdeel van de marketingmix, daar geloof ik echt in. Het is onze taak om aan opdrachtgevers duidelijk te maken wat het effect van een evenement kan zijn. Bij reclame zegt een beeld meer dan duizend woorden, zo heeft bij evenementen het daadwerkelijk laten beleven, zoveel meer impact dan het alleen maar vertellen of laten zien van een boodschap. De branche is ‘eager’ genoeg en gaat hierin mee. Ik denk dat we soms zelfs moeten oppassen dat we niet te snel gaan voor sommige opdrachtgevers. Wij weten wat de kracht van een evenement is, zij soms nog niet. Dus blijven luisteren, want daar ligt een taak voor ons.

Met wie uit de branche wil je graag een avondje uit eten, en waarom?
Dat zou ik heel graag doen met iedereen die voor 1996 zijn carrière in de evenementenbranche is revue laten passeren, bespreken wat we hebben geleerd en ervaringen, kennis en kunde met elkaar delen.

Wat was je grootste blunder?
In de tijd dat ik bij De Efteling werkte, ging het park in de winter nog dicht voor onderhoud. We hadden een boeking voor een personeelsfeest in het Carrousel Paleis en een week daarvoor waren alle panelen aan de buitenkant verwijderd voor onderhoud. Op vrijdag zou alles terug geplaatst worden, maar op zaterdag, de dag van het evenement, zat de helft van de panelen er nog niet op. Die vrijdag had het heel hard gestormd en ik heb tegen de klant gezegd dat de panelen eraf waren gewaaid. We hebben het evenement gewoon door laten gaan. Het was een leugentje om bestwil, maar het is me altijd bijgebleven.

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
Mijn passie voor wijn en voor Frankrijk. Op dit moment volg ik een opleiding tot vinoloog. Ik hoop in de verre toekomst meer tijd in mijn huis in de Franse Bourgogne door te brengen. Daar wil ik deze passies samenvoegen, met een chambres d’hôtes, een kleine camping en koken voor gasten, uiteraard in combinatie met mooie wijnen. Tja, dat organiseren zal altijd wel blijven.

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
Ik wil niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb, maar ik vraag me af hoe met name de vrouwelijke freelance collega’s met de tarieven die zij hanteren hun hypotheek betalen. Deze tarieven zijn laag. Hoe komt dat? Is ons vak niet serieus genoeg? Willen bureaus en opdrachtgevers niet meer betalen? Of moeten we ook de hand in eigen boezem steken? De wijsheid die ik wil delen is dat ervaren freelancers het geld waard zijn. Ik verdien mezelf altijd terug.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!