
Nog voor de verslaggever zijn voeten goed en wel binnenzet bij Event Centre Vinkeveen, wordt hij al vriendelijk aangesproken. Niet vanachter een balie, de jongedame komt hem tegemoet. Het is misschien maar een detail, maar toch, het maakt verschil. ‘We zetten in op verbinding, daarin willen we ons onderscheiden. Hospitality verandert, echte aandacht blijft.’
Toch ontkomen ook jullie niet aan de invloed van kunstmatige intelligentie?
‘Neen, natuurlijk niet. Ook wij werken met mobiele in- en uitcheck. En robots kloppen onze boekingen in. Het verschil maken we door er persoonlijk contact op te laten volgen. Dat geldt zeker voor het Event Center. Ik ben ervan overtuigd, dat echte verbinding steeds belangrijker wordt. De behoefte aan intermenselijk contact neemt eerder toe dan af.’
Hoe geef jij dat vorm in je aanpak?
‘We willen van start tot evaluatie betrokken zijn. Dat begint dus bij het allereerste contact. Ik hanteer hiervoor de term Total Event Management. We zijn ons ervan bewust dat gasten zich gezien en gehoord willen worden en onze opdrachtgevers ontzorgd zijn. Onze mensen zetten zich dus daarop in, waar het echt om gaat, namelijk: de doelstellingen die met het event worden nagestreefd. En dat het werkt zien we in de cijfers: ruim 20 procent van de klanten keert bij ons terug doordat we deze onderscheidende aanpak hanteren.’
In welke mate bemoeien jullie dan ook met de inhoud?
‘Als professionals in dit vak weten we, dat mensen geïnspireerd en verrast willen worden. Dat vereist creativiteit in de programmering, bijvoorbeeld met de invulling van de breaks en de afsluiting. We praten dan over een totaalconcept, waaraan wij vanuit onze kennis en ervaring onze bijdrage leveren.’
Hoe kijk je naar de eventmarkt anno 2025?
‘Die is uitdagend en competitief. We zien een trend naar afnemende vraag. De lead time is bovendien korter geworden, tegenwoordig vaak een maand of drie. Voor ons werken de ontwikkelingen in Amsterdam bovendien niet echt mee. Denk aan de fors verhoogde toeristenbelastingen in de hoofdstad. Maar ook de verhoging van de BTW, gestegen personeelskosten, steeds weer nieuwe belemmerende regelgeving en van bovenaf opgelegde verplichtingen rond verduurzaming hebben veel impact. Als je weet, dat de RAI dit jaar voorlopig nog maar één grote internationale beurs heeft, dan zegt dat genoeg over de situatie. We zien de grote beurzen allemaal naar elders vertrekken met in hun kielzog de internationale bezoekers die ook bij ons te gast hadden konden zijn.’
Hoe ga je daar in jouw functie mee om?
‘Ik heb door de jaren heen een transitie doorgemaakt, ben me meer gaan focussen op strategie en positionering. Ik denk dat ik de continuïteit en groei op die terreinen kan vinden. Zo ben ik bezig met de uitwerking van een concept, waarin wij als vergaderlocatie gebruikers faciliteren met innovatieve invulling van hun bijeenkomsten. Vooral MKB-plus bedrijven worstelen nog wel eens met het behaalde rendement uit hun vergaderingen. Dat volgt vaak uit een zekere mate van bedrijfsblindheid.’
Hoe moeten we dat voor ons zien?
‘Stel dat wij die bedrijven in hun bedoelingen en invulling van het programma kunnen versterken door inleiders te leveren die aansluiten bij bepaalde thema’s. Dat hebben we recent bijvoorbeeld gedaan door inhoudelijk een voorzet gegeven aan een klant, die worstelde met een reorganisatievraagstuk. Hierin hebben we een voor ons bekend marketingbureau aan laten haken, die heeft meegedacht over de invulling van deze dag. Hiermee leveren we concrete meerwaarde aan ons vergadercentrum dan als louter faciliteit.’
En je management taken dan?
‘Ik geloof in vertrouwen geven in plaats van mensen te controleren. Door voor hun ruimte te creëren krijgen ze mogelijkheden om ook zichzelf te ontwikkelen.’
Tenslotte: verwachtingen voor de nabije toekomst?
‘In elk geval weten onze trouwe automotive klanten het Event Centre komend najaar weer te vinden. En ook voor de hotelboekingen ben ik optimistisch; Sail 2025 zal daar op de korte termijn een bijdrage in leveren. Maar het blijft hard knokken, al geldt dat denk ik voor iedereen in de branche.’