XR Events staat midden in de actieXR Events staat midden in de actie
Back Back Interview

XR Events staat midden in de actie

11 maart 2021

Razendsnel heeft Sonja Schaefers, Eigenaar XR Events, de fijne kneepjes van het showcalling en de organisatie van online evenementen in de vingers gekregen. Terloops sprak zij in een eerder gesprek haar wens uit meer met virtual reality en digitalisering te mogen gaan doen. ‘Be carefull what you wish for’, lachen we nu om de onverwacht snelle respons van het universum. De uitdaging lag daar en Sonja pakte hem met beide handen aan. ‘Meerdaagse online events, waarbij ik als spin in het web midden in de actie zit en niet kan verslappen, daar hou ik van.’

Munitie geven en totale overview

‘Bij een online event ben je volledig afhankelijk van de technici en de mensen op de vloer. Hoe eerder je in het voortraject met alle betrokken partijen in gesprek gaat, hoe soepeler een event zal verlopen. Je hebt deze gesprekken nodig om iedereen van munitie te voorzien om je event op de beste manier vorm te geven.’

  • XR Events staat midden in de actie
    Fotografie > Jan Buteijn
  • XR Events staat midden in de actie
    Fotografie > Jan Buteijn

Bij een online event is een crew van technici aanwezig bestaande uit mensen die het beeld bepalen, een team voor de programmering, geluidsmensen en technici die ervoor zorgen dat de inbellers allemaal juist verbonden worden. ‘Als showcaller ofwel regisseur ben ik de spin in dit web en zorg ik voor de totale overview. Een twee uur durende uitzending is behoorlijk intensief en hoge concentratie en alertheid is vereist. Ik moet continu scherp zijn en heel goed luisteren. Wat gebeurt er op het podium? Wat komt hierna? Ik tref dan ook altijd zelf de voorbereidingen en maak het technisch draaiboek. De combinatie van voorbereiden en uitvoeren maakt een online event voor mij heel interessant om vorm te geven.’

Technische uitdagingen

‘De grootste uitdaging nu is wel het online vormgeven van beurzen. De beleving die ik toe nu toe bij initiatieven heb gezien benadert nog lang niet de sfeer van live ontmoetingen’, vertelt Sonja. ‘Ik zie voor me hoe we een virtuele stand creëren waar je doorheen kunt lopen en alles wat je aanraakt geeft informatie over het product of bedrijf. Door gebruik te maken van Virtual of Augmented Reality maak je een voorheen platte pagina al een stuk aantrekkelijker voor zowel de bezoeker als de standhouder. Alles draait om de inhoud én beleving. Dat laatste moeten we online niet vergeten.’

‘Dit soort ontwikkelingen kosten tijd en geld. Vanuit mijn natuurlijke interesse doe ik hier veel research naar en ervaring in op en ga ik me hier verder in specialiseren. Deze pijler sluit ook fantastisch aan op mijn moederspecialisme: duurzaamheid.’

De circulaire samenleving

Online zijn er nog steeds veel duurzaamheidsaspecten waarmee rekening gehouden kan worden. Sonja: ‘Het draait allemaal om keuzes en afwegingen. Wat is voor jouw beurs, congres of event nodig? Kijk dan naar de verschillende aanbieders. Duurzaamheid is automatisch een thema, want online is niet per definitie duurzaam. Als je de opnamelocatie ver uit de buurt van je gasten en technici kiest dan is er nog steeds veel reisbeweging. Kijk naar het decor. Is dat een print die je maar één keer kunt gebruiken of kan je met een digitaal scherm elke gewenste achtergrond creëren? Kleine dingen maken een groot verschil op weg naar een circulaire samenleving.’

Kennis delen via: De Taal der Techniek

‘Momenteel werk ik voor de gehele branchedriehoek: leveranciers, opdrachtgevers en organisatiebureaus. Binnen die verschillende disciplines zag ik veel miscommunicatie ontstaan doordat we simpelweg niet dezelfde taal spreken. Daarin wilde ik graag verandering brengen en organiseerde het webinar: De Taal der Techniek, om elkaar beter te leren begrijpen.  Overheidsinstanties, corporates, bureaus en zelfstandigen namen deel. Dat zegt iets over de interesse en noodzaak van dit onderwerp. Mijn nieuwe ervaringen, opgedane kennis en inzichten deel ik graag met anderen uit de branche. Ik vind dat je dat soort waardevolle informatie niet voor jezelf mag houden als je wilt dat alles, in zijn geheel, beter wordt.’

Door > Nathalie Schalke
Fotografie hoofdfoto > Suzan Alberts

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!