
Drie jaar geleden zag Nino op het festival Stereo Sunday hoe het terrein bezaaid lag met wegwerpbekers. Toen het schoonmaakbedrijf niet opdaagde, moest hij zelf mensen regelen om het terrein schoon te maken. Deze ervaring opende zijn ogen voor de enorme impact van wegwerpbekers. ‘Ik vloog terug naar Turkije, maar het idee om hier een oplossing voor te vinden liet me niet los,’ vertelt hij.
Nieuw familiebedrijf geboren
In Turkije startte Nino zijn zoektocht naar herbruikbare bekers. Met de hulp van een lokale klusjesman vond hij binnen no-time geschikte leveranciers. Zijn zoons Enzo en Gino, die al leidinggaven aan het familiebedrijf, waren meteen enthousiast en wilden instappen in het nieuwe avontuur. ‘Mijn vrouw had inmiddels ook haar ‘toestemming’ gegeven. Na 33 jaar huwelijk wist ze ook dat ik het tóch wel ging doen.’
Snelle opstart
Binnen korte tijd groeide het idee uit tot een volledige bedrijfsoperatie. Nino vloog naar Istanbul, sloot een deal met een leverancier en bestelde meteen vier miljoen cups. ‘Ze dachten dat ik gek was!’ In Nederland vond hij een locatie voor opslag en machines om de cups te bedrukken. Binnen zes weken was het bedrijf operationeel. De naam Cupbrothers, een eerbetoon aan zijn zoons, werd bedacht, net als het logo. ‘We begonnen meteen met het zoeken naar een naam en logo, terwijl de eerste orders al binnen kwamen.’
Succes in Nederland en België
De zomer van 2024 vormde de grote aftrap voor Cupbrothers, met het festivalseizoen als hoogtepunt. In België, waar wegwerpbekers al verboden zijn, stond niets ze meer in de weg. In Nederland, waar het verbod nog niet strikt gehandhaafd wordt, werkte Cupbrothers hard om organisatoren te overtuigen van de voordelen van herbruikbare bekers. ‘Het is niet alleen beter voor het milieu, maar ook financieel interessant én je terrein blijft schoon,’ zegt Nino.
Al snel wisten ze grote klanten binnen te halen in beide landen. Ook overheidsinstanties vonden hun weg naar Cupbrothers voor grootschalige evenementen. ‘We hebben net twee vrachtwagens vol biercups, champagne- en wijnbekers geleverd voor een groot project in Noord-Holland.’
Goede service van A tot Z
Cupbrothers doet meer dan alleen bekers leveren. Ze bieden een compleet pakket: reiniging, opslag en logistiek. ‘We zorgen ervoor dat de hele operatie soepel verloopt, van levering tot reiniging,’ aldus Nino. Met hun grafische expertise bieden ze ook bedrukking van cups en banners aan, bijvoorbeeld met instructies over het statiegeldsysteem op festivals. Het brede assortiment van 17 verschillende soorten cups, van champagneglazen tot bierpullen, zorgt ervoor dat ze voor elk evenement een oplossing hebben.Geen enkel ander bedrijf in Nederland biedt zo'n uitgebreide service voor herbruikbare bekers.
Groei en toekomstplannen
Het bedrijf groeit razendsnel. Met vijf fulltime medewerkers en plannen om een tweede reinigingsmachine aan te schaffen, kan Cupbrothers de vraag nog beter aan. Hun mobiele reinigingsunits worden steeds vaker ingezet bij evenementen. Ondertussen breidt het bedrijf internationaal uit. ‘We hebben net onze Duitse vestiging gelanceerd en iemand aangenomen voor de Belgische markt,’ zegt Nino enthousiast. Ook Spanje en Italië staan op de planning.
De positieve klantrecensies stapelen zich op, en veel organisaties hebben al aangegeven volgend jaar opnieuw met Cupbrothers te willen werken. Met een sterke familieband en het juiste team om hem heen, heeft Nino vertrouwen in de toekomst. ‘De energie is geweldig, en het voelt alsof alles op z’n plek valt.’