
De juiste combinatie van online en offline marketing
Marketing is de afgelopen twee decennia behoorlijk veranderd. Waar in het verleden vol werd ingezet op reclame via tv, radio en print, heeft de opkomst van het internet voor een ware revolutie gezorgd. Hoewel dit in het begin niet meer ging dan om een website, zijn er intussen ontelbaar veel mogelijkheden en toepassingen van online marketing. Is offline marketing, zoals het afdrukken van een poster, daarmee ouderwets en irrelevant? Nee! Juist door het te combineren versterken de effecten van offline en online marketing elkaar.
Wetenschappelijk aangetoonde effecten van visuele boodschappen
Sinds online marketing namelijk echt omarmd is, is er ook een gigantische reclameclutter ontstaan. Posters hangen vaak solitair, en vallen hierdoor veel meer op. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat posters als sterk visueel reclamemiddel kunnen worden opgeslagen in het menselijke brein. Vooral als ze meerdere keren worden waargenomen. Daarnaast kan de informatie op een poster leiden tot gedragsmatige beïnvloeding, bijvoorbeeld bij een product- of dienstkeuze.
Posters zijn dus een effectieve marketingtool. Die bovendien ook nog eens geen grote tijds- of financiële investering vragen. Bijvoorbeeld bij Flyeralarm een poster afdrukken doe je goedkoop, en in slechts een paar stappen via het snelle online bestelproces.
10 tips voor het ontwerpen en afdrukken van een poster
Wil je niet alleen een mooie, maar ook een effectieve poster maken? Doe dan je voordeel met onderstaande tips van Flyeralarm voor het ontwerpen en afdrukken van een poster.
- Bedenk goed wat het doel is van de poster;
- Bedenk goed wie de doelgroep is;
- Geef de poster een duidelijke, gestructureerde opbouw met teksten in kolommen of blokken;
- Laat een duidelijke verband zien tussen de teksten en afbeeldingen;
- Laat de poster een opvallende en korte titel bevatten;
- Houd de aanvullende tekst kort en bondig;
- Kies een (meestal staand-)formaat dat past bij locatie en hoeveelheid informatie;
- Vaak gebruikte lettertypen: Arial, Helvetica, Tahoma of Verdana;
- Laat de kleuren goed contrasteren;
- En let tot slot goed op een juiste grammatica en spelling!
Het versterkende effect van multimediale reclame
Organiseer je binnenkort een feest ter ere van een jubileum van je winkel? Heb je een evenement gepland om een nieuw product of nieuwe dienst groots te introduceren? Of is je onderneming binnenkort op een ander evenement of een beurs aanwezig, en wil je klanten hierop attenderen? Een poster is een onmisbare marketingtool om een evenement aan te kondigen. Vooral als deze ingezet wordt in combinatie met online marketing. Denk bijvoorbeeld aan een poster die mensen nieuwsgierig maakt, en ze naar een website verwijst voor meer informatie.