Back Back Nieuws

Volg grootse productie van dag tot dag met Patrick Roubroeks

14 april 2015

Van zaterdag 18 tot en met zondag 26 april staat tijdens de Nationale Museumweek een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is, in de schijnwerpers. de Museumvereniging waar 450 musea bij zijn aangesloten, organiseert deze grootse productie samen met Xsaga. Mirjam Moll, Manager Collectieve Promotie bij de Museumvereniging: ‘Als je het doet, moet je het goed doen!’

[afbeelding niet meer beschikbaar]
Van dag tot dag

Deze en aankomende week houdt Patrick Roubroeks, creatief directeur bij Xsaga, een online dagboek bij waarin hij ons meeneemt in de productie van de Museumweek. Ter inleiding van dit verlag schrijft hij hierover het volgende:

‘Nederland kent 450 musea die zijn aangesloten bij de Museumvereniging. Afgelopen jaren faciliteerde deze organisatie het Museumweekend. Een evenement waarmee wij allemaal wel eens geconfronteerd zijn. Maar na 33 jaar van trouwe dienst was het format wat sleets geworden en vroeg het om een frisse herpositionering, waarbij vooral niet-museumbezoekers verrast zullen worden.

Nieuw format
Xsaga werd een paar maanden geleden verzocht mee te denken over een nieuw format dat impact had en dat heel Nederland kon interesseren voor de prachtige museumschatten die ons land rijk is. Wist je bijvoorbeeld dat de verzamelde ‘collectie Nederland’ meer dan 65 miljoen objecten bevatte? Samen met LAVA en Q&A Communicatie werd een nieuwe campagne bedacht waarin ‘ons echte goud’ een meer dan prominente rol gaat innemen. En waarbij Nederland gedurende een gehele week laat weten dat ‘het echte goud’, dichterbij is dan je denkt.

Binnen deze landelijke campagne wordt ruimschoots plaatsgemaakt voor een zevental grootschalige en fotogenieke evenementen. In de komende week doe ikverslag van ons ‘rondje Nederland’ waarin wij met Xsaga steeds ergens in het land opduiken om het volle licht te laten schijnen op een bijzonder exemplaar uit de museale collectie Nederland.

Nieuwe productionele manieren
Afgelopen maanden heeft een sterk gemotiveerd productieteam zijn best gedaan om de campagne vorm te geven. Een campagne die ons kris kras door Nederland op zeven verschillende plaatsen brengt en die iedere keer gebruikmaakt van een nieuwe productionele manier om een bijzonder object in de schijnwerpers te plaatsen. De campagne is bedoeld om de mensen bewust te maken van ‘het echte goud’ dat elke dag weer te bewonderen en te bezoeken valt in de musea die ons land rijk is.

Glimmende trots
Miljoenen objecten kent de collectie Nederland, die elke dag weer in meer dan 450 musea in Nederland ten toon worden gesteld. Een bewijs van ons rijke culturele erfgoed, bron van inspiratie en reden tot glimmende trots van ons allen.’

Ga vanaf aanstaande zaterdag mee op reis met Patrick Roubroeks en neem een kijkje in de keuken van de Nationale Museumweek. 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!