Vegan Food Tour
2 juni 2025

Van hype naar habit: plantaardig eten wint terrein

Rubrieken

In een week waarin nieuwsmedia melden dat het aantal vegan restaurants in Nederland daalt, komt Vegan Food Tour met een ander geluid. Uit hun zojuist gepubliceerde impactrapport over 2024 blijkt dat plantaardig eten juist aan terrein wint. Niet alleen op het bord, maar vooral in het hoofd. In 2024 liepen 1.700 mensen (particulier en zakelijk) mee met een Vegan Food Tour in drie steden: Utrecht, Amsterdam en Rotterdam. Ze bezochten in totaal 40 verschillende horecapartners, van comfort food tot fine dining. 66% van de deelnemers was geen veganist.

‘Veel deelnemers beginnen sceptisch’, vertelt Vegan Food Tour mede-oprichter Daisy Scholte. ‘Maar aan het einde van de tour zijn ze verrast, geïnspireerd en vol nieuwe ideeën. Omdat ze het zélf hebben geproefd.’

De kracht van smaak

De kern van het succes ligt in de ‘taste, don’t tell’-aanpak. Tijdens de Vegan Food Tour wandelen  deelnemers langs een selectie van de beste vegan hotspots in de stad. Ze krijgen kleine gerechten,  maken kennis met de ondernemers en lokale gidsen vertellen over de voordelen van plantaardig  eten. Niet alleen verandert het eetgedrag van de deelnemers, ook ondernemers profiteren van de food tours. In een wereld waarin dierlijke producten nog steeds de norm zijn, is het niet eenvoudig om het anders te doen. ‘Gasten zijn kritischer, de zichtbaarheid is beperkt en de marges zijn dun. Wij zorgen ervoor dat de restaurants bij mensen op de radar komen en dat ze na de tour terugkomen’, aldus mede-oprichter Patrick Boone.

Tegen de stroom in

De timing van het rapport is opvallend. Afgelopen week verschenen er berichten over plantaardige  restaurants die vlees en vis toevoegen aan hun menu. Het grote publiek weet de restaurants niet  goed genoeg te vinden. ‘Onze ervaring is dat mensen wel willen, maar niet weten hoe en waar. Daar  spelen wij op in: door plantaardig eten laagdrempelig, aantrekkelijk en toegankelijk te maken voor  een breed publiek’, zegt Boone. 

Verandering is winst

De Vegan Food Tour is geen opzichzelfstaande ervaring, maar het beginpunt van bredere  verandering. Steeds vaker gebruiken bedrijven producten of restaurants uit de tour voor hun catering of vrijdagmiddagborrel. Keukenteams gebruiken de tour als inspiratie. Ook als teamuitje  wordt de tour steeds vaker ingezet als laagdrempelige manier om duurzame keuzes bespreekbaar te maken.