
‘Veel deelnemers beginnen sceptisch’, vertelt Vegan Food Tour mede-oprichter Daisy Scholte. ‘Maar aan het einde van de tour zijn ze verrast, geïnspireerd en vol nieuwe ideeën. Omdat ze het zélf hebben geproefd.’
De kracht van smaak
De kern van het succes ligt in de ‘taste, don’t tell’-aanpak. Tijdens de Vegan Food Tour wandelen deelnemers langs een selectie van de beste vegan hotspots in de stad. Ze krijgen kleine gerechten, maken kennis met de ondernemers en lokale gidsen vertellen over de voordelen van plantaardig eten. Niet alleen verandert het eetgedrag van de deelnemers, ook ondernemers profiteren van de food tours. In een wereld waarin dierlijke producten nog steeds de norm zijn, is het niet eenvoudig om het anders te doen. ‘Gasten zijn kritischer, de zichtbaarheid is beperkt en de marges zijn dun. Wij zorgen ervoor dat de restaurants bij mensen op de radar komen en dat ze na de tour terugkomen’, aldus mede-oprichter Patrick Boone.
Tegen de stroom in
De timing van het rapport is opvallend. Afgelopen week verschenen er berichten over plantaardige restaurants die vlees en vis toevoegen aan hun menu. Het grote publiek weet de restaurants niet goed genoeg te vinden. ‘Onze ervaring is dat mensen wel willen, maar niet weten hoe en waar. Daar spelen wij op in: door plantaardig eten laagdrempelig, aantrekkelijk en toegankelijk te maken voor een breed publiek’, zegt Boone.
Verandering is winst
De Vegan Food Tour is geen opzichzelfstaande ervaring, maar het beginpunt van bredere verandering. Steeds vaker gebruiken bedrijven producten of restaurants uit de tour voor hun catering of vrijdagmiddagborrel. Keukenteams gebruiken de tour als inspiratie. Ook als teamuitje wordt de tour steeds vaker ingezet als laagdrempelige manier om duurzame keuzes bespreekbaar te maken.