Uit magazine Events: ‘Het begint allemaal met dagdromen’Uit magazine Events: ‘Het begint allemaal met dagdromen’
Back Back In magazine Events

Uit magazine Events: ‘Het begint allemaal met dagdromen’

30 juli 2021

Er staan te veel mooie artikelen in het magazine Events juni om ze niet ook online nog eens onder de aandacht te brengen. Zoals het interview met Robert van Overdijk, directeur Formule 1 Heineken Dutch Grand Prix, die we in mei spraken over het geplande driedaagse festival in september. Dat wat toen nog koffiedikkijken was, is het nog steeds. Maar dat maakt het verhaal niet minder goed!

Het weekend staat groot omcirkeld in de agenda als The Ultimate Race Festival op CM.Com Circuit Zandvoort. Van 3 tot 5 september vindt de Grand Prix voor het eerst sinds 36 jaar weer plaats op Nederlandse bodem! Een bijzondere lobby, een uitdagend jaar en een driedaags festival, dat leidt uiteindelijk tot de apotheose tijdens de race op zondagmiddag. Hoe kwam de Grand Prix weer op Nederlandse bodem terecht en wat komt er allemaal kijken bij de organisatie? Robert van Overdijk, directeur Formule 1 Heineken Dutch Grand Prix vertelt ons over dit bijzondere traject.

Onhaalbaar plan

‘Alles begint met dagdromen’, vertelt Robert van Overdijk. Dat leidt uiteindelijk tot het durven uitspreken van die droom, enthousiasme kweken bij andere mensen en medestanders zoeken. Hoe vet zou het zijn als de Grand Prix na 36 jaar (vorig jaar dus 35 jaar) weer werd opgenomen in het wereldkampioenschap Formule 1! ‘Natuurlijk is er daarna wel wat meer nodig’, vertelt Robert. ‘Zo zijn we begonnen met een haalbaarheidsonderzoek, ga je kijken naar de mogelijke spin-off. Al deze deskresearch is nodig om bevestigd te krijgen wat je onderbuik zegt. Vooral in de beginfase kreeg Bernard van Oranje te horen dat het plan onhaalbaar was. Het idee werd als ridicuul weggezet. Onhaalbaar, een onmogelijkheid in Nederland. Nederland is als land fantastisch in het organiseren van evenementen. Zeker op het gebied van dance-evenementen is Nederland ongeëvenaard. Maar een evenement met 450 miljoen televisiekijkers per race, dat is on-Nederlands groot!’, zegt Robert.

Max Verstappen

De laatste Grand Prix Formule 1 race in Nederland werd gereden in 1985, grote namen als Niki Lauda, Alain Prost en Ayrton Senna vormden toen de Top 3. Hoe is het gelukt om de race weer terug op Nederlandse bodem te krijgen? ‘Om eerlijk te zijn was het zonder de populariteit van Max Verstappen als Nederlands’ grootste sportheld niet gelukt’, zegt Robert. ‘We hebben het bovendien niet aangevlogen als een race, maar als The Ultimate Race Festival. Entertainment, een goede line-up met artiesten en hospitality van een van hoofdsponsors Heineken van het allerhoogste niveau*. Zie het als een driedaags Race Festival met de 1,5 uur durende race op zondag als hoofdact. Heel anders dan de traditionele organisatie van een wedstrijd binnen de Formule 1.’ (*Andere hoofdsponsors zijn Volker Wessels, Talpa, Jumbo, CM.COM en PON. Allemaal Nederlandse familiebedrijven.)

Racemonsters uit de jaren ‘80

Vanuit de overheid kon de Dutch Grand Prix geen financiële steun verwachten, terwijl grote organisaties als het NOC*NSF, de Giro en kampioenschappen als het EK Atletiek allemaal wél steun krijgen. ‘Dat was even een tegenvaller, zeker omdat wij doorgerekend hadden dat we voor € 100 miljoen aan economische spin-off konden zorgen’, vertelt Robert. ‘Als je dat wilt, dan los je dat met het bedrijfsleven op’, was de strekking. Dus dat hebben we gedaan.’

Hoe de organisatie de samenwerking is aangegaan, welke (groene!) doelstellingen ze hebben aangegrepen en waar de belangrijkste uitdagingen verder lagen lees je hier in magazine Events.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!