Marketingliteratuur is méér dan kennis op papier. Het is een katalysator voor verandering. PIM gaf dit jaar een sneak preview hoe het in de toekomst plaats zal vinden, waarbij het event getransformeerd wordt van een prijsuitreiking tot een inhoudelijk festival: een plek waar marketingprofessionals, studenten, denkers en doeners samenkomen. De literatuur van dat jaar vormden de rode draad – als bron van inspiratie én als startpunt voor actuele gesprekken. Bezoekers dompelden zich onder in scherpe sessies, interactieve debatten en praktische workshops. De focus lag op thema’s die ertoe doen, waaronder AI, klantgerichtheid, duurzaamheid en inclusie.
‘Dit is het begin van een nieuwe traditie. Met het festivalformat geven we ruimte aan de dialoog, aan scherpe inhoudelijke verdieping én aan de vakgenoten achter de boeken die het vak willen verbeteren. Het was een geweldige bijeenkomst en we kijken nu al uit naar het volgende PIM kennisfestival’, aldus PIM voorzitster Charelle Akihary.
AI personalisatie strategie
De jury bekroont het boek van Jean-Pierre Thomassen als hét marketingboek van het jaar. In een tijd waarin klantrelaties steeds digitaler verlopen, laat dit boek zien hoe AI personalisatie schaalbaar, strategisch én juridisch verantwoord kan worden toegepast binnen marketing, sales en service. Met sterke cases van o.a. VodafoneZiggo, Spotify en Centraal Beheer en een heldere vertaalslag naar de praktijk, is dit boek een wake-up call voor elke marketeer: persoonlijke communicatie is geen luxe meer, maar een randvoorwaarde. ‘Concreet, urgent en strategisch relevant – dit boek is een gids voor de moderne marketeer’, aldus de jury.
Bewustmaker 2025
Hamza Ouamari schudt het vakgebied wakker. Zijn boek ‘Inclusieve Marketing’ legt de blinde vlekken in communicatie genadeloos bloot. In een persoonlijke en confronterende stijl biedt hij inzichten, verhalen en praktische handvatten om inclusiviteit serieus te nemen – niet als trend, maar als noodzaak. De jury prijst het boek als ‘een spiegel én kompas’ voor iedere marketeer die wil bouwen aan échte verbinding.
Marketing Denken, Marketing Doen
Het tweedelige leerboek van Marjolein Visser e.a. wordt geprezen als het eerste Nederlandstalige standaardwerk dat theorie en praktijk écht naadloos verbindt. Het boek integreert strategie, customer experience, value-based marketing en online marketing op didactisch sterke wijze. Met zijn praktijkgerichte stijl en rijke leeromgeving vormt het een krachtige basis voor studenten en jonge professionals.