Uit magazine Events: Blijf zichtbaar, dat geeft energieUit magazine Events: Blijf zichtbaar, dat geeft energie
Back Back In magazine Events

Uit magazine Events: Blijf zichtbaar, dat geeft energie

25 augustus 2021

In magazine Events juni staan te veel mooie artikelen om niet online nogmaals onder de aandacht te brengen. Mooie voorbeelden van creatief omdenken en stevige ondernemerszin lees je in dit artikel waarin drie ondernemers worden geïnterviewd over de manier waarop ze zijn omgegaan met de uitdagingen die 2020 met zich meenam. De redactie van Events sprak met Corine Berkel, Martijn van den Broek en Frankie Dros, die ons alle drie een mooi inkijkje in hun wereld voor, tijdens en na corona gaven. Als laatste in deze miniserie van drie: Frankie Dros.

  • Uit magazine Events: Blijf zichtbaar, dat geeft energie

Aan ideeën en initiatieven ontbrak en ontbreekt het nooit bij Frankie Dros, één van de jonge ondernemers die Rotterdam tot een bruisende festivalstad maken, maar toen in 2020 corona een streep door flink wat plannen zette, zonk hem de moed even in de schoenen. Even maar, want hij ging niet bij de pakken neerzitten en ging verder, iets anders dan gepland, maar nog steeds vol energie en enthousiasme.

‘Make Noord Great Again!’

Het interview met Frankie vindt plaats voor de Containerbar Noord, met uitzicht op het Noordplein, het plein dat mede door zijn initiatief in een paar jaar is veranderd van, zoals hij het zelf zegt, ‘een gribusplek’ tot een levendig plein in het centrum van de oude wijk Noord. ‘Eén van onze kernwaarden is: ‘Make Noord Great Again’ en als ik kijk naar wat we al gedaan hebben en naar wat er nog op de rol staat, dan zijn we al goed op weg’, begint hij enthousiast.

Stekker eruit

Maar eerst even terug naar begin 2020, toen niemand nog wist wat corona inhield en wat de gevolgen zouden zijn. ‘Ik was net gestart met een tweede reeks clubevenementen in Rotterdam toen in maart 2020 de stekker eruit werd getrokken’, begint Frankie zijn verhaal. ‘Gelukkig hadden we hier op het Noordplein de Container Bar nog, een aantal zeecontainers waarin we een bar en wat foodaanbieders hadden, aan een groot terras. Koningsdag 2020 zou spectaculair worden! En weer kwam die stekker… Het grote Blijdorpfestival in het Roel Langerakpark, met vier verschillende podia en 15.000 bezoekers op 8 augustus was het volgende evenement dat niet door kon gaan. Dus dat was wel even slikken…’

Met elkaar en voor elkaar

Toch liet hij zich niet uit het veld slaan. Zo organiseerde hij op oudejaarsavond een groot gestreamd liveconcert dat een week eerder werd opgenomen in samenwerking met onder andere Rotterdam Festivals en Rotterdam The Hague Airport. ‘Ik vind het heel belangrijk om ook in tijden van crisis zichtbaar te blijven’, vervolgt hij. ‘Dat is goed voor je merk en het geeft jou en je omgeving energie. Zo zijn we nu in nauw overleg met andere ondernemers aan het Noordplein en omwonenden om te kijken hoe we het Noordplein tot een bruisend centrum van de wijk kunnen maken. Op zaterdag is hier sowieso altijd al de Oogstmarkt, want levensmiddelen, en is het al gezellig druk, maar als we weer mogen, willen we hier ook sport- en cultuurevenementen organiseren. Met elkaar en voor elkaar, dat werkt. En nu de terrassen weer open mogen, biedt onze menukaart een overzicht van wat je bij omliggende zaken kunt bestellen. We hanteren hier geen standaard bestelconcept, maar meer het idee van een Beergarden waar je zelf je bestelling regelt.’

Gemeente heeft vertrouwen

De containerbar van zeecontainers heeft de afgelopen vier jaar al in de zomer op het Noordplein gestaan en Frankie kon de gemeente overtuigen van de potentie van het plein. Dros: ‘We zien dat de gemeente steeds meer vertrouwen heeft dat het goed gaat en het toejuicht dat we met alle ondernemers samen een stem vormen. We zijn bezig om een Noordpleinvereniging op te zetten, zodat het ook voor de gemeente handiger en overzichtelijker wordt als ze een aanspreekpunt nodig hebben. Wij zijn de voelsprieten van de gemeente.’

Positief blijven

Ook het Blijdorpfestival staat dit jaar nog op de agenda. ‘We werken nu met twee scenario’s. Een scenario gaat uit van een festival met bezoekers (eventueel met vaccinatiepaspoort of negatief testresultaat), in het tweede scenario werken we met een concertvorm waarin bezoekers in bubbels kunnen deelnemen en misschien wel in meerdere dagdelen. We willen gewoon goed voorbereid zijn voor wanneer we echt weer mogen. We blijven positief en proberen er het beste van te maken, hoe lastig dat soms ook is’, besluit Frankie Dros.

Het volledige artikel met alle drie de ondernemers lees je in print in magazine Events of hier online.

Tekst: Rob van Hilten

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!