Snakebite from science to society in Stadsgehoorzaal LeidenSnakebite from science to society in Stadsgehoorzaal Leiden
Back Back Eventcase

Snakebite from science to society in Stadsgehoorzaal Leiden

26 februari 2019

Overal en elke dag vinden er noemenswaardige events plaats, georganiseerd door de krachtige Nederlandse evenementenbranche. Wij vinden het de moeite waard om die events – klein, groot, met een kenniselement of juist fun, spraakmakend, intiem of spectaculair – een plek te geven op Events.nl in de rubriek Eventcase.

Naam evenement > Snakebite – From science to society
Soort evenement > Internationaal wetenschappelijk congres
Opdrachtgever > Naturalis Biodiversity Center
Datum evenement > 21 en 22 juni 2018
Locatie > Stadsgehoorzaal Leiden 
Doelgroep > Internationale topwetenschappers uit het slangen(beten)onderzoek; medici tot ecologen. Maar ook wetenschappers in andere relevante vakgebieden, zoals sociaal onderzoek, technologie en ICT en studenten.
Aantal gasten > 300 personen

Snakebite

Een giftige slangenbeet is een van de meest verwaarloosde tropische ziektes. Als je het al overleeft, is de kans op blijvend letsel erg groot. Sinds kort staat dit probleem op de agenda van de World Health Organization. Reden voor Naturalis Biodiversity Center om de internationale conferentie Snakebite te organiseren in Stadsgehoorzaal Leiden, waar wetenschap, bedrijfsleven en zorg gezamenlijk op zoek gingen naar oplossingen.

Jet de Wit, medeorganisator bij Naturalis: ‘We deden een beroep op alle deelnemers om hun kennis te delen, want alleen met kennis kunnen we deze situatie verbeteren. From science to society, dit was het doel van de conferentie. Deze boodschap staat ook heel dicht bij Naturalis, dat niet alleen museum is, maar ook kenniscentrum.’

Gemêleerd gezelschap

De tweedaagse conferentie begon dagelijks met een plenaire sessie, waarna de gasten in verschillende workshops en panels met elkaar in gesprek gingen. ‘In Stadsgehoorzaal Leiden zijn dankzij de vele ruimtes, ook veel mogelijkheden qua break-out rooms. De plenaire sessies hielden we in de Grote Zaal en in de rondgang waren posterpresentaties. De lunch boden we ook op verschillende plekken in de Stadsgehoorzaal aan, zodat alle gasten op tijd konden eten. De catering sloot volledig aan bij ons internationale gezelschap, echt top.’

We vroegen Jet waarom de gasten zoveel verschillende disciplines vertegenwoordigden. ‘Een slangenbeet is heel complex. Na een beet moet zo snel mogelijk het antigif worden toegediend. Maar het is niet altijd duidelijk welk antigif het slachtoffer nodig heeft, het antigif is niet voorradig of er is geen ziekenhuis in de buurt. Zo focust een onderzoeker zich op het antigif. En moet bijvoorbeeld een gezondheidswerker het antigif gekoeld vervoeren en op tijd aan het slachtoffer toedienen. Deze mensen werken afzonderlijk aan hetzelfde doel. Door hun kennis met elkaar te delen en er ook anderen bij te betrekken, kunnen ze de slachtoffers beter en sneller helpen. Daarom legden we tijdens het congres onder andere de vraag op tafel: hoe kunnen we zo snel mogelijk het antigif op de plek van bestemming krijgen? Daarvoor lieten we een ondernemer aan het woord die gespecialiseerd is in het werken met drones.’

Minutes to die

Studenten van Hogeschool Leiden gingen in gesprek met James Reid, producer van de aangrijpende film ‘Minutes to die’.

James vroeg zich af hoe hij deze film onder de aandacht van jongeren in de risicogebieden kon brengen, zodat hij hen kan uitleggen wat ze moeten doen als ze gebeten worden. De studenten bedachten dat muziek de interesse van de meeste jongeren ter wereld heeft. Daarom adviseerden ze James om clips en influencers in te zetten om aandacht te vragen voor slangenbeten. James vond het een briljant idee en gaat hiermee aan de slag.

Online campagne en eventbranding

Freek Vonk, aan Naturalis verbonden als onderzoeker op het gebied van slangengif, trok als spokes person voor de pers de nodige aandacht voor de conferentie. Ook liet Naturalis een online campagne ontwikkelen. ‘Alles wat we communiceerden werd voorzien van ons eventbrand; een slang in gekleurde blokjes. Via Facebook brachten we van tevoren de discussie op gang met video’s en de hashtags #uniteagainstthesnakebite en #shareyourknowledge. We haalden ver weg, dichtbij met de vraag What if….... What if kids can’t play safe outside? Each year 125.000 victims die of snake bites….In een dynamische post op social media werd het contrast van een voetballende jongen in de westerse wereld en een jongen in het riscogebied getoond. Vanuit verschillende invalshoeken sneden we het onderwerp met de What if-vraag aan.’ Tijdens de conferentie zorgde een videoteam voor een semi-live verslag, zodat de hele slangenbeten wereld mee kon kijken.

Het resultaat

Jet: ‘Alle deelnemers waren heel erg enthousiast. We hebben echt mensen met elkaar verbonden, die elkaar normaal niet spreken.’ Dit congres realiseerde behalve een aantal concrete samenwerkingen ook meer awareness bij organisaties als het Rode Kruis, dit onderwerp uit te rollen naar het grote publiek. De NPO wijdde mede naar aanleiding van deze conferentie op 28 november een aflevering van Focus aan slangenbeten. De volgende editie van deze conferentie wordt georganiseerd door Namibië.

Niets is een probleem

Het allerfijnste aan de samenwerking met Stadsgehoorzaal Leiden vindt Jet de medewerkers. ‘Zo gastvrij en oplossingsgericht, niets is een probleem. Ze zijn hartstikke professioneel, denken heel erg mee met hoe wij ons doel kunnen bereiken en dat werkt heel fijn.’

Aftermovie

Door > Saskia Leeuwis 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.264 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.264 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!