Zo ook bij het evenement van Happy Game Changers’, vertelt Thomas. ‘Zij kozen ervoor om hun Serious Gaming bijeenkomst bij GeoFort te organiseren vanwege onze duurzame locatie midden in de natuur, en onze gedeelde passie voor spelenderwijs leren. Tijdens Play in Business hebben we onze krachten echt gebundeld. En dat was overal op het forteiland te zien, te horen en te beleven.’
Wat is Serious Gaming?
Serious Gaming is een innovatieve methode waarbij speltechnieken worden ingezet om te leren en gedragsverandering teweeg te brengen, vaak in een professionele context. Op een interactieve manier doen deelnemers spelenderwijs nieuwe vaardigheden op, zoals samenwerken en probleemoplossend denken. Traditionele lezingen en presentaties maken plaats voor interactieve games en simulaties. ‘Bij GeoFort geloven we heilig in de kracht van Serious Gaming. Met de populaire geo-computergame Minecraft hebben we al veel jongeren én zakelijke gasten verrast. Play in Business paste ons daarom als een jas’, legt Thomas uit.
Netwerken en inspiratie
Het evenement van Happy Game Changers trok 165 bezoekers: een breed publiek, waaronder professionals uit de Serious Gaming industrie, bedrijven die hierin geïnteresseerd zijn, en vertegenwoordigers van gemeentes en andere overheidsinstellingen. ‘De interactieve ‘fun’ opzet zorgde voor een goede balans tussen leren en netwerken. Inhoudelijk en inspirerend. De locatie van GeoFort heeft hierin een belangrijke rol gespeeld.’
‘Tijdens Play in Business hebben we al onze 18 binnen- en buitenruimtes gebruikt: het hele eiland veranderde in één grote serious game. Er waren verschillende speellocaties, kraampjes met ondernemers uit de sector, interactieve workshops en lezingen. Een van de absolute hoogtepunten was de keynote speech van astronaut André Kuipers, die verrassende inzichten deelde over innovatie en samenwerking.’
Samenwerking van A tot Z
GeoFort en Happy Game Changers hebben het evenement in nauwe samenwerking van A tot Z vormgegeven: ‘Wij zorgden voor alle faciliteiten, Happy Game Changers voor het programma en de invulling’, vertelt Thomas. ‘Dat is hoe wij het liefst werken. We kijken samen met de evenementorganisator naar geschikte locaties voor de gewenste activiteiten en naar hoe alles extra goed tot zijn recht komt op het forteiland. Zo ook bij Play in Business.’
‘Eigenlijk is niks te gek: er kan heel veel bij GeoFort. We beschikken over eigen cateringfaciliteiten en ook op technisch gebied – licht, geluid, video – kunnen we uiteenlopende evenementen ondersteunen. Van klein tot groots. Van bruiloft tot bedrijfsdag. Daarnaast willen we onze locatie zo toegankelijk en inclusief mogelijk maken, zodat iedereen zich hier welkom voelt.’
Met het oog op de toekomst
GeoFort kijkt nieuwsgierig en vol vertrouwen naar de toekomst. Thomas verwacht de komende jaren meer innovatieve evenementen zoals Play in Business te hosten: ‘We willen ons blijven positioneren als een toonaangevende locatie voor bedrijven en organisaties die een unieke, inspirerende omgeving zoeken. De synergie die ontstaat tussen onze missie en de thema's van dergelijke evenementen, zorgt voor een onvergetelijke ervaring. En dat is waar je het als locatie én als organisator voor doet, toch?’
Tekst: Eline van Nunen