Restaurantvoor1dag: ‘Met lef maak je van je klanten ambassadeurs’Restaurantvoor1dag: ‘Met lef maak je van je klanten ambassadeurs’
Back Back Nieuws

Restaurantvoor1dag: ‘Met lef maak je van je klanten ambassadeurs’

16 maart 2018

Voordat ik in de auto stap richting de mannen van ‘Smaak-Makend’ werp ik een vlugge blik op de website. Hier zie ik staan: ‘Hoe biefstuk bakken tot business leidt’ en mijn aandacht is gewekt. Michel Dijkstra en Michael Greven runnen met hun bedrijf Smaak-Makend het ‘Restaurant voor 1 dag’ concept. Wat veel meer is dan het gebruikelijke teambuildings-uitje of een vorm van relatiebeheer. ‘Als je écht met klanten wilt verbinden, je team naar een hoger niveau wilt brengen en een onvergetelijke ervaring bij je klanten wilt achterlaten, dan is dit concept wat voor jou,’ aldus Michel Dijkstra. Ik ben benieuwd.

Geen hijgende verkoper aan tafel maar wel een lead

Ik ontmoet Michel Dijkstra en Michael Greven in het prachtige Bar American in Amsterdam. Bij binnenkomst word ik vriendelijk gegroet door het bedienend personeel. Al snel hebben zij door dat ik niet weet waar ik moet zijn en ik word aan de hand meegenomen naar de tafel waar het interview plaatst vindt. Binnen enkele minuten staat er een heerlijke kop koffie klaar en het interview kan beginnen. ‘Voel jij je thuis hier?’, vraagt Michael Greven. ‘En voel jij je ook zo thuis als je een afspraak hebt met je bankier?’ Hoe zou je het vinden als jouw bankier je uitnodigt in een restaurant en voor je gaat koken? En dan niet zomaar koken, nee hoe zou je het vinden als hij, en zijn gehele team een meergangendiner voor je uitserveren, in prachtig restaurant, met perfect uitgekiende tafelschikking waaronder geen enkele hijgende verkoper maar wel een paar  leads?’

'Ik heb met mijn tafelgenoot de banden aangehaald. We gaan binnenkort een kop koffie drinken’

 

  • Michel Dijkstra, Michael Greven en Jan Paul Kant
    Michel Dijkstra, Michael Greven en Jan Paul Kant
  • Restaurantvoor1dag: ‘Met lef maak je van je klanten ambassadeurs’
  • Restaurantvoor1dag: ‘Met lef maak je van je klanten ambassadeurs’
  • Restaurantvoor1dag: ‘Met lef maak je van je klanten ambassadeurs’
  • Restaurantvoor1dag: ‘Met lef maak je van je klanten ambassadeurs’
  • Restaurantvoor1dag: ‘Met lef maak je van je klanten ambassadeurs’

Door het omgooien van rolpatronen behaal je meer rendement 

Michel Dijkstra vertelt: ‘Eerst kijken we naar de doelstellingen van het bedrijf. Dit gebeurt  tijdens de kick-off bij hen op kantoor. Het kan zijn dat het bedrijf de omzet wil verhogen, relaties wil verdiepen of iets tastbaars terug wil doen naar hun klanten of personeel. Hoe dan ook biedt het programma tal van voordelen op al deze gebieden. Door mensen te laten werken in een totaal andere setting waarbij rolpatronen worden omgegooid en de verhouding tussen klant en bedrijf of medewerker en baas in een ander licht wordt gezet behaal je een extra rendement dat je via gebaande paden niet had verkregen. We zien tijdens het traject echt waar hun krachten liggen. Er komen tijdens het programma vaak problemen naar de oppervlakte waarvan de deelnemers niet eens wisten dat ze er waren. Die lossen we dan gezamenlijk op.’

Klanten en relaties optimaal in de watten leggen

Na het bepalen van de doelstellingen wordt stap voor stap naar de grote dag toegewerkt en in het online dashboard worden de gasten en de doelstellingen bijgehouden. Vervolgens gaan we kijken wie welke rol krijgt in keuken en bediening en hoe we de tafelschikking indelen. Het is belangrijk dat gasten optimaal kunnen netwerken. Op de dag zelf bereidt het keukenteam onder begeleiding van chefkok Jan Paul Kant een prachtig meergangendiner. Hierbij zorgt hij ervoor dat de deelnemers het vertrouwen krijgen dat zij het zélf kunnen. Alle gerechten worden voor 90% door deelnemers zelf bereidt. De andere teamleden worden door gastronomisch gastheer Michael Greven de fijne kneepjes van het gastheerschap bijgebracht om de klanten en relaties optimaal in de watten te leggen.

‘De aard van het event, het ontbreken van enige directe commerciële insteek en de samenstelling van de genodigden maakte dit event tot het beste relatie event dat ik heb ervaren’

Kant-en-klaar businessprogramma

‘Het is een kant-en-klaar businessprogramma waarbij alles is uitgedacht. Wij ondersteunen de deelnemers met het relatiebeheer voor, tijdens, en na het evenement. Het enige wat zij hoeven te doen is op verzenden te drukken.’ Aldus Michel Dijkstra. ‘Wij merken dat de no-show hierdoor heel laag is. Wie wil nou niet zijn of haar bankier of accountant zien koken en bedienen?

Met een WOW-gevoel naar huis gaan

Voor Michel en Michael staat op nummer 1 dat alle gasten de ultieme ervaring beleven. ‘Wij vinden het heel belangrijk dat alle gasten naar huis gaan met een WOW-gevoel. Van hé, dit heb ik nog nooit meegemaakt! Het is natuurlijk ook heel indrukwekkend als een bankier door middel van een gaaf trucje jouw voorgerecht serveert. Hij wordt ‘menselijk’ en doet iets tastbaars terug, als bedankje voor de goede en fijne samenwerking.

Doe eens ‘iets anders’

‘Wij geloven dat het oude model niet meer werkt waarbij je een klant meeneemt naar een verplicht uitje waarbij alle partijen al precies weten wat ze kunnen verwachten. Met het culinaire business programma ‘Restaurant voor 1 dag’ leert het bedrijf dienstbaar te zijn en vooral gastvrij, écht gastvrij.  De gast aan tafel heeft de avond van zijn leven en door een juiste tafelschikking heeft hij er zelf ook nog eens écht wat aan. Het bedrijf stelt zijn netwerk open waardoor de juiste mensen elkaar kunnen ontmoeten. Dat maakt indruk. Het runnen van een Restaurant voor 1 dag is iets waar personeel, en gasten het nog maanden over gaan hebben. Wat wil je nog meer?’

Door > Alice van der Laan

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!