Afgelopen maandag was de Kromhouthal in Amsterdam het decor voor de eerste editie van Live.Meeting. Los van het feit dat een ‘eerste keer’ een congres als deze organiseren altijd bijzonder genoemd kan worden, zijn de aanleiding en de invulling in deze uniek.
Werd met veel tromgeroffel vorig jaar het baanbrekende Future of Events aangekondigd, nog geen maand geleden ontdekten we dat met stille trom het concept van initiatiefnemer Stefan Wickel failliet was gegaan. Geen driedaags congres in Amsterdam RAI, geen spraakmakende sprekers, geen bezoekers van heinde en verre… Of toch wel?!
De handschoen werd opgepakt
Branchevereniging IDEA pakte samen met LiveCom Alliance en Live Com Magazine de handschoen op. Het concept werd weliswaar anders en in plaats van drie dagen werd het één intensieve dag. Sprekers en gasten waren immers al van plan te komen, in veel gevallen hadden zij zelfs al (vlieg)tickets en hotels geregeld (overigens heeft de heer Wickel de betaalde entreetickets teruggestort, zo hoorden we maandag van een aantal aanwezige gasten, red.). Zodoende kon 22 augustus in de agenda blijven staan en organiseerden IDEA en haar partners in extreem korte tijd een dagvullend programma, dat in het teken stond van kennis delen en netwerken. Zo’n 150 #eventprofs kwamen op het congres af.
De ware kracht van live communicatie
Maarten Schram, managing director van IDEA en een van de initiatiefnemers: ‘Met Live.Meeting wilden we de ware kracht van live communicatie demonstreren. Als gastland hebben we laten zien dat we in een onverhoopte situatie toch nog de ervaring en inspiratie kunnen bieden waar men naar op zoek was.’ Het congres was gratis toegankelijk, hoewel er wel een kleine bijdrage werd gevraagd voor de catering.
Samen!
Want ook dat is opmerkelijk te noemen: hoe in zo’n kort tijdsbestek én in een vakantieperiode zoveel partijen opstonden om het congres leven in te kunnen blazen: de Kromhouthal stelde haar industriële venue ter beschikking en S.V.P. Sfeerbeheer nam de productie op zich. Techniek werd door Smile Licht en Geluid Utrecht verzorgd en Fraai Projecten leverde de inrichting. Mediapartners Eventbranche en Events.nl waren aanwezig en een groot aantal andere spelers uit de branche droegen Live.Meeting een warm hart toe.
Ruimte voor interactie en netwerken
Om het geen ‘gebruikelijke echoput’ te laten zijn met cases die we al zo vaak gehoord en gezien hebben, werden de acht sprekers uitgedaagd hun onderwerp in 30 minuten te bespreken zodat er veel tijd en ruimte zou zijn voor interactie, zowel rondom het besproken onderwerp als met relaties en vakgenoten. Het interactieve deel werd vooral gestimuleerd door BuzzMaster, met soms scherpe vragen aan de spreker en soms ook discussies onder de gasten.
Relevantie?
Bíjna alle sprekers hadden relevante onderwerpen, zoals ROI (Victor Neyndorff van MOVE) of ondernemerschap (Jason Allan Scott, een ‘awardwinning’ event professional dit met heel veel energie de hele zaal geboeid aan zijn lippen kreeg). Simon Burton wist de deelnemers tips te geven over netwerken (zelfs als je denkt dat je het al kunt, kwam hij toch nog met learnings) en Patrick Roubroeks van Xsaga inspireerde de zaal met de X van Xsaga; 10 tips, met als laatste ludieke tip: Never trust lists!
Schram: ‘Wij kijken terug op een geslaagd event met goede opkomst en een breed georiënteerd programma. Al met al een bijzondere dag met heel veel mooie presentaties, fijne mensen en positieve feedback. Wellicht een voedingsbodem voor een volgende editie… wie weet!’