Back Back Trends

Pinterest: hype of een serieus succes?

27 februari 2012

Pinterest. Zie het als een online pinboard waar je allerlei leuke dingen opplakt en deelt die jou interesseren. Op dit moment wordt op vele blogs aandacht besteed aan de explosieve groei van Pinterest. Een hype of een serieus succes? Maak kennis met Pinterest en zie wat voor mogelijkheden het heeft voor jouw merk, bedrijf of persoonlijk.

De explosieve groei van Pinterest
Het sociale netwerk is gefocust op de levensstijlen van zijn gebruikers en moedigt hun aan om verschillende virtuele pinboards te creëren door dingen te ‘pinnen’  die ze leuk vinden. In het laatste kwartaal van 2011 steeg het aantal unieke bezoekers op Pinterest met een verbazingwekkende 429 procent. Meer dan 3,3 miljoen mensen hebben zich tot nu toe op de website ingeschreven. Op dit moment zorgen ze voor 3,6 procent van het verwijzende verkeer op sociale netwerken. Dat is meer dan LinkedIn, Google+ en YouTube bij elkaar generen. Deze explosieve groei hebben ze mede te danken aan de gebruiksvriendelijkheid en simpelheid van het platform.

Hoe werkt het
Elke afbeelding die je op een pinboard plaatst, is een pin. Afbeeldingen (‘Pins’) haal je van een website door de Pin It-knop te gebruiken. Natuurlijk kun je ook zelf content maken en uploaden. Pins deel je eenvoudig met je vrienden. Op pinboard van een ander doe je inspiratie op of ontdek je dat je dezelfde interesses hebt. Je kunt elkaars pins liken of er een reactie bij plaatsen.

Inzet Pinterest vergroot merkbetrokkenheid
Het op deze manier delen van je interesses is vooral voor merken een interessante ontwikkeling. Pinterest is dan ook geschikt voor elk merk. Bij merken uit de lifestyle, restaurantwereld, evenementenlocaties, culturele reishoek moet vooral via een impliciete sfeerbranching het merk worden gebracht, waar Pinterest zeer geschikt voor is. Verzekerings- of techbedrijven zullen creatiever moeten omgaan met de invulling van hun merk. Pinterest laat namelijk duidelijk weten in haar etiquette dat ze geen platform is waarop merken aan zelfpromotie kunnen doen. Dit dwingt merken om na te denken vanuit mogelijke interesses. Marketingfacts geeft zes basisrichtingen die vanuit de interesses gedachte laten zien hoe merken gebruikers inspireren en betrokkenheid generen.

Basisrichtingen voor merken
1. Verleng je merkpersoonlijkheid
Interieurblad VT Wonen verlengt haar merkwaarde door gebruikers te inspireren met beelden, voordat het magazine is gepubliceerd. Op deze manier zijn (potentiële) kopers eerder betrokken en is het blad top-of-mind in het aankoopproces.

2. Promoot een lifestyle
In het verlengde van merkpersoonlijkheid, kan er ook gekozen worden voor een niche. Industrie agglomeraat General Electric, niet een gebruikelijk voorbeeld om Pinterest uit te leggen, verrast volgers door op een andere wijze te tonen welke producten ze produceren en spreken in de comments over hoe hun producten bijdragen aan een betere wereld.

3. Creëer user-generated boards
Online vintage kleding retailer ModCloth nodigt gebruikers uit om hun inspiratie te delen op een guest board. Iedere gebruiker kan tegelijkertijd een afbeelding toevoegen en moderator zijn. gebruikers de macht geven over content is een eenvoudige manier om actieve betrokkenheid te stimuleren.

4. Host een wedstrijd
Design website ‘High Point Market’ heeft trendsetters gevraagd hun favoriete producten en trends te pinnen. Door middel van likes vanuit de gebruikers zijn er vier winnaars gekozen. Het voordeel van een wedstrijd is dat gebruikers vrijwillig Pins injecteren in de Pinterest feed waardoor merken geen kosten maken. Het is een briljante oplossing om zowel bereik op te bouwen als een dialoog te stimuleren tussen gebruikers.

5. Publiceer evenementen
Het San Franciso Museum of Modern Art geeft een visueel beeld van hun evenementen. Zonder de nadruk te leggen op zelfpromotie om bezoekers te generen, geven ze een overzicht van alle exhibities die er zijn. Deze manier van visualiseren creëert indirect een sfeer en helpt de promotie op gang van het eerstvolgende evenement.

6. Gebruik het als een focusgroep
Vrijwillig creëren gebruikers een visueel beeld van een merk . Dit is een uitgelezen kans voor merken om inzichten te vergaren en bovendien om een dialoog aan te gaan. Om te ontdekken hoe gebruikers merken definiëren kan er gebruik worden gemaakt van de zoekoptie.

Los van de hierboven beschreven richtingen is het essentieel om de Pin It-knop toe te voegen aan de merkwebsite, waardoor gebruikers de mogelijk krijgen om afbeeldingen te pinnen. Dit helpt het bevorderen van verspreiding. Laat je gedachten de vrije loop en onderzoek met welke niches je merk of bedrijf actief en succesvol kan zijn op Pinterest.

Bron: Marketingfacts.nl en Letsgosocial.nl

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!