Voorkom een generatiekloof: de zoomers komen eraan!Voorkom een generatiekloof: de zoomers komen eraan!
Back Back Trends

Voorkom een generatiekloof: de zoomers komen eraan!

31 januari 2024

Een beproefd eventconcept veranderen, dat doe je niet zomaar. Maar het gevaar ligt op de loer dat je te lang vasthoudt aan je succesformule en de aansluiting met de nieuwe generatie bezoekers mist. Lodewijk Bovy van registratie- en interactiespecialist Invitado vertelt hoe je ervoor zorgt dat ook Generatie Z jouw event bezoekt én wat jij van deze 'zoomers' kunt leren.

Generatie wat?

Gen Z'ers zijn geboren tussen 1997 en 2012 en groeiden op met internet en smartphones. 

Het zijn 'digital natives', en dat is te merken. Invitado-directeur Lodewijk Bovy: 'De technische helpdesk van ons interactieve platform Transmisión Livestreams wordt tijdens een event voor deze doelgroep, zoals een online open dag, niet gebruikt. Niet: "minder" of "nauwelijks", maar letterlijk: niet. En waar boomers elkaar in de groepschat allemaal een goedemorgen wensen, chatten zoomers uitsluitend functioneel.'

Online registratie

Online vindt deze nieuwe generatie eventbezoekers dus feilloos haar weg. Maar lopen ze ook warm voor fysieke events? Bovy: 'Effectiviteit is belangrijk. Een volledige dag stukslaan op een beurs of congres en op goed geluk de afsluitende netwerkborrel bezoeken, dát doet de gemiddelde Gen Z'er niet snel. Houd je programma dus compact en zorg voor een overzichtelijke online presentatie, met thematische filters en pakkende titels. Focus in je communicatie op wat de jonge bezoeker ermee opschiet en arrangeer het netwerken, bijvoorbeeld via matchmaking. Overweeg videocontent en maak je informatie deelbaar via socials – mond-tot-mondreclame is belangrijk! Ook goed om te weten: hoe jonger de bezoeker, hoe later hij zich aanmeldt. Generatie Z wil flexibel blijven en zich niet lang van te voren vastleggen. Door afmelden laagdrempelig te houden en dit ook te communiceren, kun je jonge bezoekers ertoe bewegen zich eerder aan te melden.'

Chatten en appen

Invitado liep jaren geleden voorop met het scannen van e-tickets vanaf het telefoonscherm. 'Geen klant wilde er nog aan en oudere bezoekers maken nog steeds het liefste een printje van hun toegangsbewijs. De jongste doelgroep hééft niet eens een printer.' E-mail wordt vrijwel uitsluitend in relatie tot werk gebruikt: chatten en appen (effectief en direct) heeft de voorkeur. 'Tickets kunnen we ook via SMS en binnenkort via WhatsApp versturen. En niet te vergeten: boarding calls. Want late aanmelding of niet, een reminder blijkt – in het algemeen maar zeker bij Gen Z – een goed middel tegen no-shows.'

Een event-app dus?

De duimgeneratie, zo wordt Gen Z dankzij het veelvuldige gebruik van hun smartphones ook wel genoemd. Het inzetten van een event-app is dan ook een goed idee, al is niet elke app even effectief, weet Lodewijk Bovy. 'De content moet van waarde, gepersonaliseerd, compact en snel doorzoekbaar zijn. Een event-app moet bovendien interactief zijn en het individuele eventbezoek vereenvoudigen, doordat op locatie bijvoorbeeld nog ontmoetingen geregeld en sessies geboekt of geannuleerd kunnen worden.'

Next level events

Houd oog voor de jongste generatie, is de boodschap van Bovy. 'Het roer hoeft niet om, maar tijdig bijsturen is essentieel.' Op het punt van duurzaamheid (zoals catering en bereikbaarheid), flexibiliteit en efficiëntie kan deze 'next generation' ons zelfs de weg wijzen naar next level events. 'Inhoudelijk hoeven we organisatoren natuurlijk niet te vertellen hoe ze de aansluiting houden met hun doelgroep. Aan technische zijde zorgen wíj ervoor dat zij de boot niet missen. Al is het maar omdat Invitado een aantal zeer getalenteerde Gen Z'ers in dienst heeft!'

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!