Overlevingsstrategie De Bossche Zomer succesverhaalOverlevingsstrategie De Bossche Zomer succesverhaal
Back Back Nieuws

Overlevingsstrategie De Bossche Zomer succesverhaal

05 augustus 2020

In ’s-Hertogenbosch is op 1 juli De Bossche Zomer van start gegaan. Een strategie waarmee gedurende 2 maanden ruimte wordt gegeven aan ondernemers, instellingen en bezoekers om – met de RIVM-maatregelen als voorwaarde – van deze vreemde zomer iets bijzonders te maken en op innovatieve wijze te ondernemen. Begin juni werd begonnen met de voorbereidingen en het resultaat is dat de stad bruist van de creatieve initiatieven.

Spreiding in ruimte en tijd

De Bossche Zomer kenmerkt zich door spreiding. Spreiding in vierkante meters en in tijd. Door al vroeg met horecaondernemers in gesprek te gaan zijn er samenwerkingen ontstaan die voor het Corona-tijdperk ondenkbaar waren. Bijvoorbeeld: 1 Rugbyvereniging + 2 horecaondernemers = 1 terras op een unieke locatie, een bijzondere belevenis. Op die manier zijn er extra terrassen gecreëerd op plekken als het bovenste dek van een parkeergarage, de tuin van de Sint-Janskathedraal en letterlijk in de haven van de binnenstad. Deze samenwerkingen hebben er, ondersteund door de gemeente, toe geleid dat het aantal terrasplaatsen ondanks de 1,5 meter maatregelen gelijk is gebleven.

Burgemeester Jack Mikkers:‘Natuurlijk was het spannend. Aan de ene kant moet je door maatregelen beperken, aan de andere kant implodeerde ’s-Hertogenbosch van creativiteit. Als je dan met elkaar op zoek gaat, dan kun je alleen maar heel trots zijn als je ziet wat een energie er dan in heel korte tijd loskomt! Het succes is te danken aan ondernemers, de evenementensector, culturele partijen en vele inwoners die samen tot uitdagende en veilige succesformules zijn gekomen. We zijn nu volop bezig, maar ik weet zeker dat dit ons gezamenlijk wat gaat leren: het is een zomer waarin de omstandigheden ons álles laten onderzoeken, en waarbij we uiteindelijk als stad met dezelfde energie al dat goede moeten gaan behouden… ‘

Ruimte voor cultuur

Daarnaast is er ruimte gegeven aan culturele partijen om nieuwe samenwerkingen aan te gaan. Op die manier zijn initiatieven ontstaan zoals een kleinschalige vorm van Theaterfestival Boulevard – Afzender Boulevard – een speciale kindervoorstelling in een park, silent disco muziek- en theatervoorstellingen, een drive-in bioscoop bij een truckers café, cultuur-historische lezingen op een binnenplein in de binnenstad, lasergamen bij een fort buiten het centrum, operadiners op het voorplein van Het Noordbrabants Museum, een initiatief van het Internationaal Vocalisten Concours, watertaxi’s, etc.

Jan Dirk Vis, directeur Jan Vis Entertainment, initiatiefnemer Het Zomertheater: ‘Het is een ongelofelijk raar jaar. Onze volledige business viel stil toen de Coronacrisis uitbrak. Samen met Coreworks, Stagelight, Lion Event Support en Paaspop konden we binnen De Bossche Zomer iets unieks neerzetten met Het Zomertheater. Een forse en spannende onderneming, maar alleen al de positieve energie die het oplevert voor al onze mensen die eindelijk weer iets betekenisvols kunnen doen is enorm waardevol.

  • Overlevingsstrategie De Bossche Zomer succesverhaal
    Foto > Wesley Maas
  • Overlevingsstrategie De Bossche Zomer succesverhaal
    Foto > Eva Copier

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!