Obsession en AI Lab klaar om te experimenteren met eventdataObsession en AI Lab klaar om te experimenteren met eventdata
Back Back Visie

Obsession en AI Lab klaar om te experimenteren met eventdata

08 januari 2024

Bij het organiseren van evenementen draait alles om beleving, betrokkenheid en innovatie. Obsession heeft dit goed begrepen en een stap gezet die de toekomst van eventmarketing zou kunnen hervormen. Het betreft een samenwerking met het AI Lab van de Hogeschool Leiden. Deze samensmelting belooft een revolutie in de manier waarop evenementengegevens worden verzameld en gebruikt, dankzij Artificial Intelligence (AI).  

Het AI Lab biedt een praktijkgerichte omgeving voor het toepassen en onderzoeken van Kunstmatige Intelligentie, wat van essentieel belang is in het onderwijs dat continu te maken heeft met veranderende technologieën. 

Het stelt Obsession in staat om te onderzoeken hoe AI daadwerkelijk waarde kan toevoegen aan hun organisatie.

Daarnaast kan Obsession middels data studenten trakteren om aan echte modellen te werken die daadwerkelijk ons vakgebied kunnen transformeren. Hans Klaver (Account Director) van Obsession benadrukt: ‘Door studenten van het AI Lab in werkgroepen samen te laten werken met onze data, kunnen we duurzame AI-oplossingen ontwikkelen die specifiek gericht zijn op de evenementenbranche. Deze samenwerking met het AI Lab biedt Obsession nieuwe kansen om de praktische toepassingen van AI te ontdekken en te benutten. Met nieuwe modellen kunnen we nog betekenisvoller zijn voor onze partners for live door ze inzichten te bieden voor de lange termijn op basis van de data uit het verleden.’

Gedeelde visie op innovatie 

De samenwerking tussen Obsession en het AI Lab is geworteld in een gemeenschappelijke visie: het potentieel van technologie benutten om evenementen te verrijken en een impactvoller resultaat te leveren. Eind 2022 lag tijdens de Obsession Dialogues de focus op hoe data evenementen kunnen verrijken. Nu wil Obsession met behulp van AI deze data tot leven brengen. Het delen van verschillende soorten data met het AI Lab, waaronder briefings, bezoekersresultaten en evaluaties van evenementen, staat centraal in deze samenwerking. Echter, het is van groot belang om de privacy en veiligheid van de gedeelde data zorgvuldig te behandelen. In het licht hiervan erkent Obsession de noodzaak om vooraf met opdrachtgevers om de tafel te gaan en hun goedkeuring te verkrijgen voor het delen van specifieke data. Hans Klaver benadrukt: ‘Ons doel is om deze aspecten met de grootste zorg te behandelen, waarbij we streven naar een evenwicht tussen het benutten van de aanzienlijke voordelen, zoals efficiëntere processen, sterkere klantrelaties en een duurzamere benadering van eventmanagement, en het respecteren van de privacy en beveiliging van de betrokken gegevens.’

LiveTime Changes 

Tijdens de afgelopen Obsession Dialogues - LiveTime Changes zette Obsession een belangrijke eerste stap in het traject, waarbij onder andere Bastiaan Groot (oprichter van het AI Lab aan de Hogeschool Leiden) het podium betrad om de kracht van AI en alle innovatieve aspecten van dit toverdrankje te benadrukken. Obsession deed ook gelijk een oproep aan hun partners en opdrachtgevers om evenementendata te delen. ‘Deze open data benadering is cruciaal voor het stimuleren van innovatie en het openen van deuren naar geavanceerde evenementanalyse en gepersonaliseerde ervaringen. Met de steun van onze partners for live openen we een nieuw tijdperk binnen ons vak. Nooit meer dezelfde fouten maken, creatieve nieuwe inzichten en efficiënter te werk, daar streven we naar’, aldus Hans.

Obsession streeft naar een totaaloplossing

De stappen die daarna volgen, omvatten het vormen van een projectgroep en het verzamelen van de benodigde data. Het doel is om eind 2024 niet alleen inzichten te hebben vergaard, maar ook praktische oplossingen te kunnen bieden. Obsession streeft naar een totaaloplossing met een geïntegreerd AI-dashboard. Dit dashboard voorkomt herhaling van fouten en stelt voorstellen samen op basis van bewezen successtrategieën. Hans benadrukt: ‘Met deze aanpak streven we naar een optimale klantrelatie waarin we niet alleen van onze fouten kunnen leren, maar ook in staat zijn om nog beter advies te geven dan nu.’ Dit vormt de kern van de toekomstige mogelijkheden die Obsession en het AI Lab willen verkennen en ontwikkelen.

Op de foto: Bastiaan Groot

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!