NEN informeert met online talkshowsNEN informeert met online talkshows
Back Back Opdrachtgever aan het woord

NEN informeert met online talkshows

03 september 2024

Digitalisering speelt een belangrijke rol in het betaalbaar en toegankelijk houden van de zorg. Het veilig uitwisselen van elektronische gegevens in de zorg vereist duidelijke afspraken. In opdracht van het ministerie van VWS werkt NEN (Het Koninklijk Nederlands Normalisatie Instituut) samen met het zorgveld aan de ontwikkeling van normen voor elektronische gegevensuitwisseling in de zorg (EGIZ). Om de volledige zorgsector op de hoogte te houden, organiseert NEN online talkshows. Voor de organisatie van deze talkshows schakelde Femke Aaaaha! Bureau voor live communicatie in.

Femke Loning, consultant bij NEN, stond aan de wieg van dit initiatief. Zij vertelt: ‘Begin 2021 lanceerden we onze eerste online talkshow over elektronische gegevensuitwisseling in de zorg (EGIZ). Het doel was om een breed publiek te bereiken, waaronder zorgprofessionals, ICT- leveranciers en beleidmakers. Van hen kun je niet verwachten dat ze tijd vrijmaken voor en fysieke bijeenkomst. Een online programma verlaagt de drempel aanzienlijk; men hoeft zich niet te verplaatsen en kan de uitzending later terugkijken. Dit bleek een schot in de roos, met meer dan duizend aanmeldingen voor onze eerste uitzending.’

 

Talkshow-format voor maximale impact

De keuze voor een talkshow in plaats van traditionele presentaties was bewust. Femke licht toe: ‘Een levendig gesprek is veel aantrekkelijker om naar te luisteren. Sprekers prikkelen elkaar, wat leidt tot inzichten die je bij een standaard presentatie niet zou krijgen. Bovendien nodigt een gesprek kijkers uit om vragen te stellen. Tijdens onze eerste uitzending ontvingen we meer dan tweehonderd vragen. Dankzij het systeem van Aaaaha! worden deze automatisch opgeslagen, samen met de contactgegevens van de vraagstellers. Na de uitzending konden we met die vragen aan de slag, wat waardevolle inzichten en contactmomenten opleverde. Deze vragen vormen ook de basis voor ons jaarlijkse congres en toekomstige uitzendingen.’

Een doordacht proces

Elke uitzending bevat bijdragen van zo’n twaalf sprekers, elk met hun eigen expertise. Presentator Erik Peekel speelt een belangrijke rol in het voorbereiden van het script. Femke legt uit: ‘Elke uitzending bestaat uit vier rondes met drie sprekers. Vooraf organiseer ik per ronde een sprekerscall, waarbij Erik de sprekers helpt met hun voorbereiding. Na deze call werkt Erik de vragen uit en ontvangen de sprekers deze vooraf, wat hen veel vertrouwen geeft. Samen creëren we zo een helder en samenhangend verhaal.’

Resultaat

De online talkshows van NEN zijn een groot succes gebleken. ‘We bereiken een breed publiek en iedereen kan direct zijn vragen stellen’, vertelt Femke. ‘Daarnaast krijgen we zelfs aanmeldingen voor de normcommissies. Via een poll kunnen kijkers aangeven dat ze willen meedenken, waarna wij contact opnemen. Inmiddels zijn er driehonderd leden in de normcommissies. Ook daaraan hebben de online talkshows bijgedragen.’

-- Aaaaha! Bureau voor live communicatie helpt organisaties met de kracht van storytelling en interactie. livecommunicatie.nl/

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!