Ariaen: ‘De Drie Notenboomen is de grootste franchiseorganisatie in de Nederlandse zorg en ontwikkelt kleinschalige woonvoorzieningen voor mensen met een zorgvraag. Onze Formuledagen organiseren we twee keer per jaar voor onze zorgondernemers. Deze dagen zijn bedoeld om kennis op te doen en ervaringen te delen met elkaar. Het programma is intensief en inhoudelijk, dus wil je met elkaar afsluiten op een manier die je energie geeft.’
Tijdens de Formuledagen – één voor de Herbergiers en één voor de Thomashuizen – namen de zorgondernemers deel aan drie workshoprondes. Ariaen zocht een slotact die recht zou doen aan de inhoud van het programma én de verbindende kracht van de dag zou versterken. ‘Op de site van Aaaaha! Bureau voor live communicatie vond ik een video van muzikaal notulist Sophie. Ik was meteen enthousiast over haar uitstraling en de klank van haar stem.’
Maatwerklied als muzikale samenvatting
Sophie van Hoytema is cabaretière en gespecialiseerd in maatwerk liedjes voor congressen en bijeenkomsten. Samen met haar vaste pianist Ed Boekee verzorgde ze de afsluiting van beide Formuledagen. Sophie: ‘In het voorgesprek met Ariaen wilde ik vooral begrijpen wat deze dagen voor de zorgondernemers betekenen. Wie zijn zij, wat drijft hen en wat er speelt in hun dagelijkse praktijk?’
Vooraf schreven Sophie en Ed een eerste opzet voor de liedtekst, geïnspireerd op het voorgesprek en het programma. Sophie: ‘We waren er de hele dag bij en verdeelden ons tijdens de workshops over de verschillende sessies. We maakten ter plekke aantekeningen en pikten opvallende uitspraken op. Die verwerkten we in een muzikaal verslag waarmee we het inhoudelijke programma samenvatten.’
Loflied als uitsmijter
Elke Formuledag eindigde met twee liedjes. Ariaen: ‘Het eerste lied was echt een wrap-up van de dag, met zo’n vier à acht regels per workshop, spot on. Het tweede lied was een loflied op het mooie werk dat onze zorgondernemers doen. Dat werkte als een fijne uitsmijter. We liepen zingend de zaal uit.’
Sophie blikt tevreden terug: ‘Het is mooi werk. Je geeft mensen een goed gevoel. En als ik zie dat mensen na een stevig programma met een glimlach de borrel inlopen, dan weet ik dat het gelukt is.’
-- Aaaaha! Bureau voor live communicatie helpt organisaties met de kracht van storytelling en interactie.
Foto's:
- Hoofdfoto: formuledag
- Foto 2: Ariaen de Jong, De Drie Notenboomen
- Foto 3: Sophie van Hoytema, Aaaaha! Bureau voor live communicatie