Het belang van merkempathie onder Nederlanders is licht afgenomen. Waar vorig jaar 63 procent aangaf het (zeer) belangrijk te vinden, is dat dit jaar 59 procent. Dit blijkt uit de tweede editie van het Empathy Value Index onderzoek van communicatiebureau The Oval Office onder 2.400 Nederlanders. Een opvallend verschil met vorig jaar is dat consumenten nu meer waarde hechten aan merken die eerlijk en oprecht zijn en die concrete, tastbare support bieden als dat nodig is. In 2022 hadden ambitieuze, wereldverbeterende drijvers nog de overhand, zoals aandacht voor maatschappelijke issues en persoonlijke groei.
Praktisch opgeleiden zoeken waar voor hun geld
Waar over het algemeen het belang van merkempathie onder Nederlanders is gedaald, is dit bij vrouwelijke consumenten én praktisch opgeleiden niet het geval. Praktisch opgeleiden geven zelfs aan dat merkempathie voor hen belangrijker is geworden. Zo vindt bijna 80 procent van de praktisch opgeleiden in Nederland het (zeer) belangrijk dat een merk altijd eerlijk is. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat er een stijging van 9 procent is in de mate waarin praktisch opgeleiden het belangrijk vinden dat een merk geen beloftes maakt die het niet waar kan maken.
‘Uit ons onderzoek blijkt dat Nederlanders merken vooral empathisch vinden wanneer zij eerlijk en oprecht communiceren en inspelen op hun behoeften. Het gaat hier dus om de praktische, begripvolle kant van empathie versus de emotionele kant van empathie. Waar in 2022 nog veel waarde werd gehecht aan ‘voor elkaar zorgen’ in de nasleep van de pandemie, zijn Nederlanders mede door de energiecrisis en mogelijk naderende economische crisis meer gericht op het vinden van producten en diensten die praktische hulp bieden. Minder ‘blabla’ en meer actie.’ - Nicolette Vink - Managing Director The Oval Office Amsterdam
Top 5 drijfveren voor merkempathie
81% van de Nederlanders vindt het belangrijk dat een merk hen eerlijk behandelt wanneer zij ondersteuning nodig hebben.
79% van de Nederlanders vindt het belangrijk dat een merk altijd eerlijk is.
77% van de Nederlanders vindt het belangrijk dat een merk echt luistert naar diens klanten.
74% van de Nederlanders vindt het belangrijk dat een merk geen beloftes maakt die het niet waar kan maken.
72% van de Nederlanders vindt het belangrijk dat een merk begrijpt wat zij als klant nodig hebben.
Het rapport is te downloaden via www.theovaloffice.nl