Brouwers van gezelligheid
Jan Bosselaers, marketingdirecteur bij Heineken Nederland: ‘Bij Heineken brouwen we naast bier al meer dan honderdvijftig jaar gezelligheid. Dat geldt zeker ook voor de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix, waar in één weekend meer dan 300.000 mensen genieten van alles wat de Formule 1-race in Zandvoort te bieden heeft. Want de Dutch Grand Prix is veel meer dan een race. Hier draait het om bij elkaar komen, samen toeleven naar het evenement, het meemaken en het nabeschouwen. En hoe doe je dat beter dan met een vers getapt biertje (met of zonder alcohol) in je hand? Met die gedachte hebben we Café de Pitstraat geopend: de gezelligste ontmoetingsplek voor alle fans.’
F1-fans drinken vaker 0.0
Wie wereldwijd de Formule 1 volgt, weet dat Heineken langs de racetrack verantwoord alcoholgebruik promoot. Heineken 0.0 en de boodschap When You Drive, Never Drink zijn onlosmakelijk verbonden met de koningsklasse van de autosport. Uit een wereldwijd Nielsen-onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Heineken, blijkt dat het drinkgedrag van sportfans flink verandert. Het onderzoek, uitgevoerd in elf landen en representatief voor 70% van alle Formule 1- en UEFA Champions League-fans, toont aan dat één op de vier fans minder alcohol drinkt of kiest voor alcoholvrije alternatieven. Opvallend is dat Formule 1-fans vaker een 0.0-biertje pakken dan de gemiddelde consument: 56% kiest regelmatig voor alcoholvrij, tegenover 43% van de algemene bevolking. Bovendien ziet 62% van de Formule 1-fans Heineken als hét drankmerk dat verantwoord drinken stimuleert.
Alcoholvrij bier pakt het podium
Nederlanders gaan steeds bewuster om met alcoholconsumptie, zo blijkt uit recente cijfers van het CBS. Heineken ziet alcoholvrij bier in rap tempo terrein winnen. Op festivals en (sport)evenementen steeg de consumptie van bier in de 0.0-categorie met maar liefst 35% ten opzichte van het jaar ervoor. Heineken is actief op 70% van alle festivals en evenementen in Nederland, waaronder North Sea Jazz, Lowlands en de F1 Heineken Dutch Grand Prix. De populariteit van alcoholvrij bier beperkt zich echter niet tot Nederland. Ook op het bekende Coachella Valley Music & Arts Festival in de Verenigde Staten is Heineken 0.0 een groot succes, met een stijging van 25%.
Foto: Koen Weijland & Max Verstappen in Café de Pitstraat