Maison van den Boer vindt perspectiefrijk onderdak bij Compass GroupMaison van den Boer vindt perspectiefrijk onderdak bij Compass Group
Back Back Interview

Maison van den Boer vindt perspectiefrijk onderdak bij Compass Group

07 november 2022

De handtekeningen zijn gezet, de inkt is nog maar net droog. Vanaf dit najaar weet Maison van den Boer haar toekomst gezekerd onder de vleugels van moederorganisatie Compass Groep, die op haar beurt het portfolio uitbreidde naar de leisure markt. ‘Met Famous Flavours hadden we in Nederland al een onderscheidend label in eventcatering, maar dat leent zich niet om te schalen', aldus Kef van Helbergen, managing director Benelux bij Compass Groep. ‘Wij realiseerden ons, zeker met de coronacrisis, dat het Maison van den Boer gewoon heel erg lastig zou worden om op eigen benen te blijven staan', zegt algemeen directeur Jeroen Enzerink. ‘Tegelijkertijd mochten wij, met onze rijke en alom gerespecteerde historie, niet toestaan, dat die op enig moment teloor kon gaan.’ Deal done.

Waakvlam

Zo soms blijken ogenschijnlijk toevallige ontmoetingen achteraf allerminst toevallig. Zeker als de belangen tegenstrijdig lijken, maar het tegenovergestelde het geval is. Het is voorjaar 2022 als het cateringcontract van Maison van den Boer het Circus Theater in Scheveningen na 28 jaar afloopt. Compass Group neemt het stokje daar over. ‘Wij stonden vanzelfsprekend voor een soepele overdracht', blikt Enzerink terug. ‘Zo kwam ik ook in contact met Kef. We raakten in gesprek en zagen beiden allerlei kansen in het intensiveren van die contacten.’ De situatie bij Maison van den Boer was, na een reeks forse financiële klappen als gevolg van alle coronabeperkingen, zorgelijk geworden. ‘We moesten tientallen collega's laten vertrekken. Ons food for care contract met het Radboud MC hield ons in belangrijke mate op de been. Het bleek de waakvlam van de onderneming.’ Overigens is die activiteit inmiddels afgestoten.

Juiste dna

Er is hard geknokt om te overleven, vertelt hij niet zonder trots. ‘Al heel snel werden hier eigen mondkapjes genaaid van tafellinnen. Zelf maakte hij interim uren in een industriële wasserij. ‘Er was ondanks alle tegenslag onder medewerkers een enorme binding met het bedrijf. Daarin zag je ook het respect voor onze historie en de ambitie om de erfenis van ruim 115 jaar culinair ondernemen levend te houden.’ Zo belandde de Veghelse eventcateraar in de etalage. En het is precies dat dna, waarvan Van Helbergen en zijn Compass Group, op zoek naar verbreding van het brand portfolio, enthousiast werden. ‘Wij zijn zelf onderdeel van Eurest dat actief is in bedrijfscatering. Die markt verandert sterk; er wordt veel meer hybride gewerkt. In andere landen waren we al op een veel breder terrein actief, in Nederland nog op beperkte schaal. Voornamelijk alleen met Famous Flavours.’

Toegevoegde waarde

Van Helbergen ziet Compass Groep met de komst van Maison van den Boer uitgroeien tot one stop shop en merkenhuis tegelijk. ‘Binnen de cateringmarkt willen we naar een sub-segmentatie, waarbij we een aanbod hebben voor de verschillende typen events en locaties.’ En waar de groep in dat licht onder meer stadion Galgenwaard als klant verwierf – optimaal gebruikmakend van de ervaring van Maison van den Boer op vaste locaties – maakte Maison van den Boer zelf als vanouds furore tijdens tal van private, corporate en publieksevenementen als het WK Hockey, het Libéma Open en Indoor Brabant. ‘We zijn ervan overtuigd, dat we binnen dit partnerschap ook weer kunnen groeien in contracten met locaties. Die leggen immers een goede basis onder onze continuïteit.’ Op dat vlak heeft Compass Groep sowieso het nodige aan relevante kennis en ervaring te bieden. Van Helbergen: ‘Wij zijn vaste contractpartner van onder meer Chicago Bulls en Chelsea Football Club, waar we heel ver zijn met digitalisering in onder meer crowd control.’ Over wederzijdse toegevoegde waarde gesproken.

Fotobijschrift: Kef van Helbergen, Frank Visser en Jeroen Enzerink proosten op de definitieve overname van Maison van den Boer door Compass Group.

Foto: Sebastiaan Westerweel

Tekst: Henny Beijer

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!