Johan Cruijff ArenA en AFAS Live werken samen op topniveauJohan Cruijff ArenA en AFAS Live werken samen op topniveau
Back Back Achter de schermen

Johan Cruijff ArenA en AFAS Live werken samen op topniveau

07 december 2018

Johan Cruijff ArenA en AFAS Live slaan handen ineen voor Global Sales Event Hunkemöller

Twee dagen géén Nederlands elftal, Ajax of popiconen. De Johan Cruijff ArenA en poppodium AFAS Live waren voor twee dagen in maart van dit jaar het toneel voor het jaarlijkse Global Sales Event van lingerieproducent Hunkemöller. Met zo'n 1.100 gasten en een strak programma was deze eerste samenwerking tussen de Johan Cruijff ArenA en AFAS Live een gecompliceerde taak. Eentje waar alle partijen met volle tevredenheid op terugkijken. 'Twee venues die elkaar zo aanvullen, in een supergoed ontwikkeld gebied; dat vind je nergens'

De aanvraag voor het jaarlijks terugkerende evenement kwam allereerst binnen bij Stefan Vernooij, Sales Manager van AFAS Live. ‘Hunkemöller was erg specifiek in de aanvraag: er was een grote zaal nodig voor zowel de modeshows als het feest, maar er was ook behoefte aan plenaire zalen voor minimaal 300 gasten per zaal. Daarnaast moest er doorlopend gerepeteerd worden voor de modeshows die als rode draad door het programma liepen.’ Onder andere de modeshows waren een van de redenen dat de keuze op AFAS Live viel. De aanwezige black box is vanwege de perfecte akoestiek goed geschikt voor allerlei soorten shows, zoals de modeshow waarmee Hunkemöller de nieuwste collecties aan de aanwezige sales verantwoordelijken presenteerde. De combinatie met de Johan Cruijff ArenA kwam in beeld door de nabijheid van hun multifunctionele breakout zalen.

  • Johan Cruijff ArenA en AFAS Live werken samen op topniveau
    Fotografie > Ferdi Damman
  • Johan Cruijff ArenA en AFAS Live werken samen op topniveau
    Fotografie > Ferdi Damman
  • Johan Cruijff ArenA en AFAS Live werken samen op topniveau
    Fotografie > Ferdi Damman
  • Johan Cruijff ArenA en AFAS Live werken samen op topniveau
    Fotografie > Ferdi Damman

Onvergetelijk

Annemarie Engels is Key Accountmanager Business Events van de Johan Cruijff ArenA, samen met Stefan was zij verantwoordelijk voor het Global Sales Event. ‘In aanloop naar het evenement hebben we misschien wel tien keer om de tafel gezeten met alledrie de partijen. Dat was echt nodig gezien de omvang van het evenement.’ Niets werd in die voorbereidingen aan het toeval overgelaten, vertelt Annemarie. ‘De afstand van de ingang van AFAS Live naar de hoofdingang bleek te ver, zeker als het slecht weer zou worden. Daarom kozen we voor de zij-ingang. We hebben de route van tevoren samen gelopen en dat bleek een perfecte oplossing, zeker voor zo'n grote groep. Iedereen kon vanaf deze ingang met de roltrappen naar de niveaus waar de verschillende breakoutsessies plaatsvonden. In de Skybar en Koninklijke Loge op niveau 5, de exclusiefste ruimtes van het stadion, vond de lunch plaats. Op niveau 4 hebben we vanuit de foyer de deuren naar het stadion opengezet zodat de gasten op de hoofdtribune hun lunch konden nuttigen. Daarbij werden ze verrast met een groots Hunkemöller-logo op de stadionschermen. Het was ontzettend gaaf om te zien hoe op een plek waar toch een mannencultuur heerst, nu 1.100 vrouwen werden vermaakt.’

Van alle markten thuis

De eerste dag van het evenement bestond onder andere uit een spectaculaire opening door topmodel Doutzen Kroes, modeshows, een walking dinner en een groots feest in AFAS Live. De volgende dag werden gasten getrakteerd op een welkomstwoord en nog een modeshow, waarna het volledige gezelschap zich verplaatste naar de Johan Cruijff ArenA. Hier vonden naast breakout sessies ook modeshows en een lunch plaats. Dit verliep vlekkeloos door onder andere de goede goede signing, de begeleiding door hostesses en het mooie weer. Wat betreft de accommodatie voor de ruim duizend gasten zocht opdrachtgever Hunkemöller naar voldoende hotelcapaciteit op loopafstand. Ook daaraan is er in Amsterdam-Zuidoost geen gebrek. ‘Zuidoost is uitgegroeid tot een hypermodern, ontwikkeld gebied. Er zijn zo'n zeven hotels vlakbij onze venues, waar we alle gasten van Hunkemöller konden huisvesten. Daar kwamen helemaal geen ingewikkelde toestanden of bussen bij kijken: alle hotels zitten gewoon op loopafstand. Niet in de laatste plaats is er een directe treinverbinding van Bijlmer ArenA station, waardoor internationale gasten maar 14 minuten over deze reis hoefden te doen ‘, aldus Annemarie.

Samen sterker

Het duo kijk trots terug naar het evenement Stefan: ‘Vanaf het allereerste moment hebben we het event als een gezamenlijke productie opgepakt. En dat ging erg goed, we wilden er allebei een succes van maken en de klant enthousiasmeren. Dit was een samenwerking op topniveau die we graag vaker willen inzetten. Beide venues vullen elkaar aan en hebben op zichzelf zo veel karakter. De Johan Cruijff ArenA als iconische sportvenue met zakelijke congresfaciliteiten en AFAS Live als poppodium met een black box waar heel veel mogelijk is.’ ‘En dat op een steenworp afstand in een  gebied dat van alle gemakken is voorzien, inclusief hotels, dichtbij de snelweg en met fantastisch geregeld openbaar vervoer’, aldus Annemarie. ‘Internationale gasten zijn met de trein in een kwartier op Schiphol of in het centrum van Amsterdam en er zijn talloze hotels op loopafstand. Voor de internationale markt zijn we daarom ontzettend interessant. Dit zijn grootse voordelen in vergelijking met andere metropolen.’ En dat geldt voor élk soort evenement, ongeacht de doelgroep. Annemarie: ‘Als je over de ArenA Boulevard, langs AFAS Live onze kant op loopt en het stadion doemt voor je op, dan is dat voor iedereen indrukwekkend. Of je nou van voetbal houdt of niet.’

Xandrina de Kruiff, Global Internal Communications Manager Hunkemöller, over het jaarlijkse Brand Event voor storemanagers in Europa

‘Mijn directeuren zijn visionairs en leggen de lat hoog. Ons doel was om zowel onze strategie als de nieuwste collecties te delen, daarbij hanteerden we de sleutelwoorden inspireren, passie delen, motiveren, merkversterking en trots. We hebben met deze editie van het jaarlijkse Brand Event het doel bereikt: de gasten waren overweldigd door de locaties, de presentaties, de spectaculaire shows, onze prachtige producten en het lekkere eten. De keuze voor zowel de Johan Cruijff ArenA als AFAS zat 'm onder andere in de technische mogelijkheden, de locaties, de bereikbaarheid, de ruimtes en de sfeer van beide venues. Amsterdam had sowieso onze voorkeur, de verbinding met Schiphol is goed. De hotels zijn ook vlakbij gelegen, waardoor onze gasten niet meer lang onderweg waren vanuit hun hotels. De combinatie van beide venues bleek ideaal voor ons: het plenaire deel in AFAS Live vanwege de mooie maat van de zaal die we in tweeën hebben gedeeld voor het feestgedeelte en het presentatiegedeelte en de twee modeshows. De breakoutruimtes in de Johan Cruijff ArenA waren zeer geschikt waren voor onze groepen. Alles was zeer sfeervol aangekleed en indrukwekkend, omdat we het veld ook konden aanschouwen. Hier ging natuurlijk een hele planning aan vooraf. We hebben elkaar uitgedaagd om het Hunkemöller-programma rond te kunnen krijgen en er is door alle partijen in mogelijkheden gedacht. Bij AFAS draaide veel om techniek. De modeshow op dag 1 was een externe show met mogelijkheden als livestream en click & buy. Bij de Johan Cruijff ArenA was het logistieke deel een uitdaging. We splitsten 1000 gasten in groepen, zij draaiden een intensief programma gedurende 5 uur. Beide dagen zijn heel succesvol verlopen, we zijn enorm trots. Er is nog veel over nagepraat met de teams in de winkels en we hebben ze nog weken erna mooie registraties door kunnen sturen. Het was een fijne samenwerking met beide locaties en allebei de superteams!’

Door > Cintha Rood

Fotografie > Ferdi Damman

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.523 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.523 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!