Back Back Interview

Jason Malone: De sport is om creatieve concepten te vertalen naar technische ontwerpen die er te gek uitzien

21 mei 2014

Waar halen je branchegenoten hun inspiratie vandaan? Wat is hun droom? En in wiens schoenen zouden ze graag een dagje willen staan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen! Dit keer maak je kennis met Jason Malone van BeamSystems.

Wie is Jason Malone?
Ik ben geboren in 1969 en woon inmiddels alweer 20 jaar in Amsterdam. Zo lang heb ik nog nooit ergens gewoond, dus je kunt wel zeggen dat ik me redelijk local voel. Ik woon sinds 4 jaar samen met mijn vriendin in Westerpark, één van de creatiefste plekken van de stad wat mij betreft.

Ik heb een Nederlandse moeder en een Ierse vader. Vanwege het werk van mijn vader heb ik op zoveel plekken in Nederland gewoond dat ik niet echt één stad of dorp mijn geboorteplaats kan noemen. Bovendien heb ik tijdens mijn jeugd ook in Tanzania en Sudan gewoond. Dat was een hele mooie tijd, vooral in Tanzania waar we dichtbij de jungle woonden, ik met vriendjes de bergen in ging om te zwemmen en we in het weekend op safari gingen. Die periode in het buitenland draagt denk ik wel bij aan het feit dat ik nu nog steeds zo reislustig ben. Ik ben als kind al gewend geraakt om met vreemde culturen om te gaan en zoek dat nog steeds regelmatig op door mooie reizen te maken.

Wat is typisch Jason Malone?
Energiek. Snelle denker. Tikkie eigenwijs soms. Ik houd van goede discussies over politiek of filosofie, en ga daarnaast graag met vrienden een borrel drinken of lekker uit eten. Ik houd wel van een beetje drukte en bezoek daarom geregeld festivals, concerten of andere cultuurvoorstellingen.

Beroep en bedrijf?
BeamSystems bestaat inmiddels al bijna 35 jaar. Zelf ben ik binnen het bedrijf werkzaam als Sales Manager en vorm ik samen met de algemeen directeur, creatief directeur en de productiemanager het managementteam. BeamSystems is ooit begonnen als eenmanszaak, maar heeft zich al snel ontwikkeld tot een middelgroot videobedrijf met een duidelijke voorliefde voor creatieve invullingen van videotechniek. We doen dus veel in de culturele sector en uitgaanswereld, maar faciliteren ook zakelijke evenementen en congressen. We proberen graag een opvallende draai aan een productie te geven zodat het net even anders is dan het standaard vierkante projectieplaatje. Het komt wel eens voor dat opdrachtgevers een prachtig beeld in hun hoofd hebben, maar niet weten hoe ze dit technisch moeten realiseren. Wij vinden het een sport om die vertaalslag te maken en op basis van een creatief idee een technisch concept te ontwerpen, dat er ook nog eens te gek uitziet. Klanten weten ons goed te vinden vanwege die benadering. Iemand zei ooit: ,,Als BeamSystems het niet kan, dan kan het sowieso niet”. Wij hebben de kennis in huis om dingen mogelijk te maken die soms niet lijken te kunnen.

Waarom deze branche?
Voordat ik in de evenementenbranche ging werken, was ik account manager bij een bedrijf dat antivirussoftware verkocht. Dat vond ik op een gegeven moment een beetje saai worden. In die tijd was ik regelmatig betrokken bij de organisatie van feestjes, met name op het gebied van licht en techniek. Ik vond het toen al ontzettend leuk om mensen te zien genieten van een geweldige sfeer, waar een mooi lichtontwerp en gave videobeelden natuurlijk aan bijdragen. Ik had al besloten dat ik niet meer verder wilde in de automatisering en heb in een opwelling letterlijk ‘vacature entertainment’ ingetypt bij Google. Zo kwam ik terecht bij Focus Show Equipment waar ik een jaar heb gezeten, daarna ben ik bij BeamSystems gaan werken. In zekere zin sloot het werk aan bij mijn opgedane ICT kennis, omdat projectoren en beeldschermen zijdelings te maken hebben met de producten die je verkoopt in de automatisering. Wat voor mij nieuw was, was het samenwerken met mensen die écht mooie dingen willen maken, bevlogen creatieven. Dat was mij vreemd in de automatisering en daar moest ik in het begin wel een beetje aan wennen, die niet-wetenschappelijke benadering. Nu wordt ik zélf gevraagd door relaties om te helpen een ontwerp te maken.

Mooiste evenement waaraan je hebt meegewerkt?
Het eerste waar ik aan moet denken is het project dat ik in 2011 heb gedaan in samenwerking met Muse Agency. Dat was in de tijd dat videomapping populair werd, wij waren er al een tijdje mee bezig. De opdracht was om voor Hot Wheels – je weet wel, van die racewagentjes – een videomapping te maken op de Customs House, een enorm monumentaal gebouw in de haven van Sydney. De content (instortende gebouwen, explosies, overstromingen) zie je nu vaker maar videomapping was toen nog vrij nieuw. Wij hebben de technische realisatie van de 3D projecties gedaan. De voorbereidingen in de weken voor het event waren al geweldig. Zo hebben we een grote maquette in onze studio gebouwd om te kijken of de 3D effecten wel echt werkten op het gebouw – niets werd aan het toeval overgelaten. En dan is het moment aangebroken dat je met drie man naar Sydney vliegt, omdat je daar alles lokaal laat leveren, sluit je de projectie aan en zie je eindelijk het resultaat op het echte gebouw, daar waar je al die tijd mee bezig bent geweest. Erg gaaf.

Mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
Ik ben ooit door het werk van mijn vriendin op een dancefestival in de Wadi Rum woestijn in Jordanië beland. We logeerden in een bedoeïenenkamp middenin de woestijn, een prachtige plek. Terwijl de zon onderging werd het startschot gegeven voor een kleinschalig dancefeest met 1500 jonge, hippe Jordaniërs én een paar verdwaalde Nederlanders: DJ Remy, de tv-ploeg van RTL Travel en wij. Daar sta je dan ineens te dansen tussen de kamelen en de rode rotsformaties. Dat vond ik wel heel bijzonder, zeker in zo’n land. Er zijn een hele hoop vooroordelen over het Midden-Oosten, maar het was echt een ontzettend leuk evenement in een hele bijzondere setting.

Wat inspireert jou?
Wat mij inspireert zijn jonge talenten die bij BeamSystems langskomen met originele plannen en nieuwe ideeën op het gebied van video. Verder organiseren wij één keer in de twee maanden BeamLab in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Dat is een avond speciaal voor en door mensen die communiceren via bewegend beeld. Alles draait hierbij om creativiteit, techniek en ondernemerschap. Daar komen soms erg mooie ideeën voorbij. Daarnaast is TEDx ook een belangrijke inspiratiebron voor mij. Ik zie daar altijd weer boeiende presentaties die je tot nadenken zetten. Maar verder is het ook gewoon de krant lezen en in de stad om je heen kijken. Je moet open staan voor wat er om je heen gebeurd, het gebeurt namelijk niet alleen maar online.

Waar droom je nog van?
Ik zou heel graag een keer betrokken willen zijn bij een gigantisch spektakel waar je bij wijze van spreken met een onbeperkt budget flink kan uitpakken, zoals bijvoorbeeld een opening van de Olympische Spelen. Dat is een evenement wat over de hele wereld wordt gezien. Echt een spektakel, ook video technisch.

Stel: je mag een dag in iemands schoenen staan… Wie kies je en wat wil je die dag leren?
Ik ben dol op reizen en ik houd ervan om op avontuur te gaan. Elk jaar probeer ik met mijn vriendin een maand op vakantie te gaan en dan het liefst naar Zuid-Amerika. Het lijkt me wel mooi om terug in de tijd te gaan als een ontdekkingsreiziger, die vol verbazing nieuwe dingen ziet: nieuwe culturen, exotische dieren en overweldigende landschappen…het lijkt mij wel spannend om mee te maken. In deze tijd is het allemaal heel subjectief, want je ontdekt helemaal niets nieuws. Het is alleen vanuit het perspectief van je eigen cultuur dat iets nieuw of anders is.

Wat was je grootste blunder?
Ik was op locatiebezoek bij een gebouw met een patio, daar moest op de muur een grote projectie komen. Die patio zou nog overkapt worden, zo vertelde de opdrachtgever mij. Ik nam aan dat met een overkapping bedoeld werd dat de ruimte verduisterd zou worden. Het bleek uiteindelijk een licht doorlatende overkapping te zijn. Prachtig, maar niet echt geschikt wanneer je video wil projecteren… We hebben het opgelost door met spoed een veel zwaardere projector in te zetten. Dat was wel een leerzame blunder, het is een typisch voorbeeld dat je nooit zomaar moet aannemen wat een opdrachtgever zegt.

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
Ik houd ontzettend van lekker eten en kan goed koken. Het is erg leuk om thuis gerechten na te maken die ik op reis heb geproefd, of dat nou een Braziliaanse visschotel of Vietnamese pannenkoekjes zijn. Ik heb weleens meegemaakt dat ik heel argeloos in een restaurant in Argentinië wat ingrediënten in een notitieblokje zat te krabbelen, en de eigenaar dacht dat ik een recensie aan het schrijven was. We kregen prompt een flesje wijn cadeau.

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
Wees creatief en bedenk mooie dingen. Ik ben mij ervan bewust dat opdrachtgevers weleens een remmende factor zijn, ze spelen vaak op safe. Toch wil ik zeggen: blijf proberen om af en toe eens van de gebaande paden af te gaan. En kies niet altijd voor dat paarse/roze lavendel licht, maar durf ook eens een wat origineler lichtontwerp te maken. Verder zou ik graag willen dat jong talent dat interactieve installaties voor events maakt, wat meer gezien wordt op bedrijfsevenementen. Het is toch vaak eenrichtingsverkeer, vanaf het podium wordt er iets meegegeven aan het publiek. Zeker met de huidige technieken denk ik dat het interessant is om voor wat meer interactie te gaan. Dat het publiek ook daadwerkelijk deelnemer wordt van het evenement, of invloed hierop heeft. Dus letterlijk gaan voor live communicatie.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!