
Aanwezigheid op muziekevenementen is niet nieuw voor Unilever. Zo is middels samenwerkingen met verschillende events bijvoorbeeld al ruim 15 jaar lang gebouwd aan het merk Lipton Ice Tea. Met deze nieuwe, langdurige samenwerking met ID&T Group, wordt deze vorm van marketing echt geïntegreerd als essentieel onderdeel binnen de marketing- en mediamix van het merk. Hierbij dienen muziekevenementen niet alleen als middel om de marktpenetratie binnen de frisdranksector te vergroten, maar ook als een krachtig instrument om de merkrelevantie onder de jonge doelgroep te behouden en unieke ervaringen te bieden door middel van de creatieve kracht van festivals. Middels deze samenwerking met ID&T, vergroot Unilever jaarlijks het totale bereik met ruim 2 miljoen festivalbezoekers en bereikt het meer dan 10 miljoen mensen via sociale media.
Naast Lipton Ice Tea, heeft Unilever een overkoepelende strategische visie om merken uit diverse productcategorieën waaronder Nutrition, Ice Cream, Personal Care, Beauty & Wellbeing en Home Care te integreren op festivals als krachtig marketinginstrument.
Diverse experience marketing- en mediaprojecten
De samenwerking tussen ID&T Groep en Unilever bestaat uit meer dan branding op evenementen. Beide partijen zijn vastbesloten om samen te werken aan innovatieve experience marketing- en mediaprojecten die jongeren aanspreken. Hierbij kan gedacht worden aan een gecureerde muziekstage met AXE bij o.a. Vunzige Deuntjes Festival, het succes van De Lipton Club doorzetten op geselecteerde festivals maar ook meerdere refreshstations met Dove & AXE om jezelf op te frissen.
Dankzij de samenwerking krijgen festivalgangers toegang tot unieke en gepersonaliseerde ervaringen on- en offline, waardoor hun betrokkenheid en merkloyaliteit wordt versterkt, zoals de ontwikkeling van gezamenlijke e-commerce proposities rondom de evenementen.
Said Arrad, Head of Brand, Experience & Partnerships Lipton Ice Tea BNX - Unilever: ‘Met onze creatieve kracht en de gezamenlijke passie voor muziek en cultuur kan deze samenwerking een waardevolle bijdrage leveren aan de marketingdoelstellingen van ons merkenportfolio. Wij zien festivals dan ook als een krachtig marketingkanaal om de moeilijk te bereiken jongerendoelgroep te bereiken.’
Brian van Vuure Director, Brand Partnerships Development – ID&T Groep / SSE NL: ‘We hebben de ambitie om het hele jaar door impactvolle, authentieke, 360-graden campagnes te voeren, waarbij we meerdere mediakanalen combineren voor optimale amplificatie. We zijn erg blij dat een concern als Unilever muziekevenementen als essentieel onderdeel heeft geïntegreerd in hun marketing- en mediamix.’