Hoe Van der Linde Catering + Evenementen zich klaarstoomt voor de toekomstHoe Van der Linde Catering + Evenementen zich klaarstoomt voor de toekomst
Back Back Interview

Hoe Van der Linde Catering + Evenementen zich klaarstoomt voor de toekomst

04 juli 2017

Familiebedrijf Van der Linde Catering + Evenementen bestaat al 55 jaar. Natuurlijk blikken zij tevreden terug op ruim een halve eeuw ondernemen, maar liever nog praten zij over hun bruisende toekomstplannen.

Verrassen en vernieuwen

Robin van der Schuyt, Algemeen Manager, vat het verleden krachtig samen. ‘Van een broodjeszaak in 1962 in de Rotterdamse binnenstad, groeide Van der Linde in de jaren ‘70/’80 uit tot een partycatering bedrijf in een opkomende markt. Met de opening van het nieuwe bedrijfspand in Berkel en Rodenrijs hadden we voldoende capaciteit om de hele regio West-Nederland te bedienen. Van een lokaal bedrijf werden we een regionale onderneming. Ook zijn we positief uit twee crisissen gekomen, door steeds opnieuw te verrassen en vernieuwen, te kijken naar wat het beste past en te focussen op continuïteit. De basis van ons bedrijf is dat we altijd kwaliteit blijven leveren, ook in moeilijke tijden. Op de kwaliteit van je mensen en je producten kun je niet bezuinigen.’

Kwaliteit in samenwerken

Van der Linde werkt graag samen met theaters en evenementenlocaties. Eén locatie exploiteren zij zelf; het voetbalstadion van Sparta. ‘We zijn trots op dit historische contract. Al 20 jaar zijn we verbonden aan Sparta en dit zetten we de komende 10 jaar door. We bouwen graag aan langdurige samenwerkingen.’

Dag horeca in recreatiesector

Er is nu stabiliteit in de samenwerkingen, dat geeft vertrouwen in de toekomst. Wat kun je er nog aan toevoegen? ‘We hebben gekeken naar de recreatieve kant van catering, zoals musea en pretparken. De vergrijzing in Nederland speelt hierin een rol, want vanaf de leeftijd van 55 jaar hebben mensen steeds meer vrije tijd en ook meer geld te besteden. Op basis daarvan zijn we dag horeca in musea gaan verzorgen, waarmee we eigenlijk teruggaan naar onze roots. We werken al samen met Hortus Botanicus in Leiden, Museum Prinsenhof in Delft, de Laurenskerk in Rotterdam en na de verbouwing, ook met het Museum voor Communicatie in Den Haag.’

No food waste formule in de praktijk

‘Verduurzamen is een continu proces. Onze keuken is aan het veranderen en we gaan steeds meer circulaire en CO2 neutrale producties realiseren. Op onze horecalocaties implementeren we een unieke ‘no food waste’ formule. Met het hergebruiken van onverkochte producten, het verwerken van restanten van versproducten tot smaakmakers of culinaire delicatessen, streven wij continu naar minder afval en het onnodig vernietigen van kwalitatieve en verse etenswaren. De producten die we hiervan maken verkopen we onder andere in onze museumwinkels.’

Vertrouwen

‘Met opdrachtgevers spreken we af, dat wij de kaart bepalen en dat dit afhankelijk is van wat er die dag verkrijgbaar is. Ook restanten van de vorige dag zullen we hiervoor gebruiken, maar wel altijd met oog voor kwaliteit en versheid. Zo maken we van overgebleven kaas, de volgende dag kaaskoekjes. Opdrachtgevers reageren heel positief op deze vernieuwingsslag. Deze werkwijze is gebaseerd op het vertrouwen dat onze opdrachtgevers in ons hebben, in de kwaliteit die wij leveren.’

Lokale en flexibele inkoop

‘Voor lokale inkoop heb je goede samenwerkingen én een goede planning nodig. Als we contact met een van onze partners opnemen, bijvoorbeeld een groenteboer, geven we niet alleen aan wat we nog nodig hebben, maar we vragen ook wat hij op voorraad heeft. Stel dat er nog vijf dozen aardbeien zijn, dan maken wij daar smoothies van.’ Om grotere hoeveelheden goed te kunnen plannen wordt gedeeltelijk ook centraal ingekocht. ‘Daaromheen moet je flexibel zijn in je aanbod, zodat je kunt inspelen op voedsel dat over is en verwerkt kan worden in een ander product. Het is belangrijk om je culinaire team hiervoor op te leiden, want dat is een meerwaarde voor iedereen. Onze medewerkers gaan het ook steeds leuker vinden, want in plaats van dat ze het eten dat over is in de vuilnisbak zien verdwijnen, maken ze er nu iets lekkers van.’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!