Eye Filmmuseum
23 juni 2025

Hoe cinema en beleving circulariteit voelbaar maken

Door Bianca Hidajat

Rubrieken

Wat gebeurt er als je duurzaamheid niet alleen wilt bespreken, maar echt wilt voelen? Dan organiseer je een avond in Eye Filmmuseum waarin beleving, emotie en impact samenkomen. Op 17 maart kleurde het Amsterdamse Eye Filmmuseum figuurlijk groen tijdens de opening van de Week van de Circulaire Economie: het grootste landelijke inspiratie- en netwerkevenement voor koplopers en beginnende circulaire ondernemers. De filmavond bood een programma vol ervaringen en ontmoetingen. Yvonne Lang, regisseur en verantwoordelijk voor impact projecten bij Circl Movement en mede-organisator van de avond – zette al haar creatieve middelen in om bezoekers niet alleen te informeren, maar vooral te raken. Yvonne: ‘Verandering teweegbrengen begint met het overbrengen van een gevoel. Pas dan ontstaat er beweging.’

Zien, horen, proeven, voelen

De landelijke opening van de Week van de Circulaire Economie vond dit jaar plaats in het iconische Eye Filmmuseum in Amsterdam – en dat was geen toeval. Als regisseur gelooft Yvonne in de kracht van film, maar minstens zo sterk in de kracht van een locatie. ‘We hebben bij eerdere evenementen gezien wat er gebeurt als je mensen samenbrengt op een inspirerende plek - het versterkt je boodschap,’ vertelt ze. Eye Filmmuseum, met zijn futuristische architectuur en uitstekende audiovisuele voorzieningen, werd bewust gekozen om direct vanaf binnenkomst een krachtige beleving neer te zetten. ‘We wilden het thema ‘volhouden in moeilijke tijden’ echt voelbaar maken,’ vertelt Yvonne. De grote foyer werd ingericht als experience room, waar bezoekers zich onderdompelden in een circulaire minimarkt: schilderen, kleding ruilen, een modulaire fiets bewonderen en proeven van duurzame hapjes. ‘Zo creëer je een interactieve warming-up die het publiek letterlijk en figuurlijk in beweging zet.’

De kracht van een inspirerende plek

De Week van de Circulaire Economie vond dit jaar voor de tiende keer plaats en is een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, uitgevoerd door het Versnellingshuis. Zoals de naam al doet vermoeden, wil het Versnellingshuis de circulaire transitie versnellen. Yvonne: ‘Tijdens deze jubileumeditie werden ruim 300 evenementen door het hele land georganiseerd, met als hoogtepunten de landelijke opening en een grote conferentie in Leeuwarden. Het gevoel en de energie van de opening zijn bepalend voor de totale ervaring van de Week. Juist nu – met alle geopolitieke veranderingen – is het belangrijker dan ooit om samen te komen en de klimaatproblematiek aan te pakken. En dat begint bij een plek die inspireert.’
 

Film als tool voor saamhorigheid

Om het samenwerkingsthema kracht bij te zetten, werd gekozen voor een bijzondere filmavond. Yvonne: ‘We wilden circulariteit overbrengen als een warm verhaal. De film The Peanut Butter Falcon - over een jongen met het syndroom van Down die ontsnapt uit zijn instelling om zijn droom als professioneel worstelaar na te jagen - deed dat op een prachtige manier. De film gaat over vriendschap, onverwachte bondgenoten en het lef om je eigen pad te volgen. Een mooie parallel met de duurzame transitie: daarin heb je ook een paar ‘gekkies’ nodig die gewoon gaan’, lacht Yvonne. De film zette de toon en werd gevolgd door verdieping.

Rondom de film was een speciaal programma samengesteld met zowel officiële bijdragen - zoals een krachtige keynote van een rijksvertegenwoordiger - als persoonlijke verhalen, bijvoorbeeld van een jonge ondernemer met een succesvolle circulaire start-up. Er waren sessies over samenwerken in de praktijk: hoe vind je gelijkgestemden en bouw je samen een circulaire keten? En natuurlijk was er in Eye Filmmuseum ook voldoende ruimte om te netwerken. Yvonne: ‘De transitie lukt alleen als we elkaar onderweg weten te vinden.’ En dat gebeurde - zelfs zonder dat bezoekers wisten wat de ander deed (het was een no-nametag-evenement) werden nieuwe connecties gelegd.

300 bezoekers, 1 kilo afval

Het evenement was niet alleen inhoudelijk duurzaam, maar ook in de uitvoering. In samenwerking met Eye Filmmuseum en een zero waste adviseur van PreZero werd de ambitie uitgesproken om het event vrijwel afvalvrij te organiseren. Geen naamkaartjes, weggeefmaterialen, flyers, overbodige verpakkingen en zelfs geen bewegwijzering; bezoekers werden persoonlijk begeleid door hosts. Het resulteerde in slechts één kilo afval voor een event met 300 mensen. ‘Dat lukt alleen als een locatie echt meewerkt’, benadrukt Yvonne. En dat deed Eye Filmmuseum. ‘Geen vraag was te gek. Ze stonden overal voor open. Er is zelfs een blueprint achtergelaten, zodat ook toekomstige events op deze manier georganiseerd kunnen worden.’

Waarschijnlijk organiseert het team volgend jaar opnieuw een soortgelijk event. Yvonne: ‘De vorm werkt. Een filmavond raakt mensen op een andere manier dan een traditionele conferentie. Niet alleen in het hoofd, maar ook in het hart. De locatie zal afhangen van het thema, maar de lat ligt nu hoog.’