
Meer dan 200 ondernemers, onder meer van indoor speeltuinen, vakantieparken en leisure centra, kwamen bijeen om inspiratie op te doen in het jonge vakgebied van de Family Entertainment Centers (F.E.C.’s). De eerste Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit dat op 23 maart plaatsvond bij de Voltage in Tilburg, werd hierdoor een groot succes.
F.E.C.’s maken een enorme groei door
Het verschijnsel F.E.C. stamt uit Amerika, het land van de vermaaksindustrie, en staat voor een totaalbeleving voor het hele gezin waarin sprake is van een clustering van attracties tegen een betaalbare prijs. Veel F.E.C.’s zijn hoofdzakelijk indoor, maar volgens Hans van Leeuwen (trendwatcher en initiatiefnemer van Het Nieuwe Dagje Uit) worden ook steeds vaker buiten activiteiten toegevoegd om ook met zonnige dagen een aantrekkelijk uitje te kunnen bieden.
Niet alleen traditionele indoor speeltuinen verbreden hun aanbod, ook vakantieparken spelen in op familievermaak met Family Entertainment Centers. Van Leeuwen wijst bijvoorbeeld naar camping de Beerze Bulten waarbij de gedachte van een resort samenkomt met activiteiten voor meerdere doelgroepen. Ook ‘traditionele’ attractieparken voegen de laatste jaren indoor concepten toe om een brede doelgroep aan te spreken. Nieuw zijn tevens de leisure boulevards waarin retail met fun en vermaak wordt gekoppeld, zoals de Leisure Dome in Kerkrade. De verwachting is dat de komende jaren het aanbod in Family Entertainment nog een enorme vlucht zal nemen.
Wat is de beste samenstelling van attracties?
Tijdens Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit was er volop aandacht voor alle onderdelen van een Family Entertainment. Eén van de belangrijkste vragen deze dag was: ‘Wat is het beste aanbod voor de consument?’ Pieter Cornelis deed onderzoek naar de return on investment van attracties en gaf als belangrijkste tip mee dat een innovatie moet passen bij het bedrijf, aansluiten op de bezoeker en dat er voldoende aandacht dient te zijn voor thematisering en storytelling.
Meer omzet met doordacht foodconcept
Daarnaast kwamen enkele bijzondere voorbeelden van koplopers in F.E.C.’s aan bod. Zo benadrukte Laurent Valcke van O’Learys Gent de toegevoegde waarde van een doordacht foodconcept en liet weten dat F&B in zijn F.E.C. maar liefst 75% van zijn omzet uitmaakt. Christine Schuette van het Duitse Fort Fun Abenteuerland beschreef hoe het indoor concept L.A.B.S. als second gate bijdraagt aan een hogere klanttevredenheid en Johan Granholm van Lappset deed uit de doeken wat de kracht van een IP (Intellectual Property) kan zijn. Terloops liet hij weten dat dit najaar in Nederland de eerste Mattel Play! indoor speeltuin zal worden geopend bij De Schatberg in Sevenum.
Inspiratie en praktische handvatten
In de diverse workshops gingen bezoekers van Het Nieuwe Dagje Uit onder andere in op het belang van een plattegrond, werden onderzoeksresultaten van het leukste kinderuitje besproken en kwamen de mogelijkheden van eventing aan bod tijdens de presentatie van het Superzomerfestival van Omnium in Goes. Nog meer inspiratie voor een unieke samenstelling van attracties kon door bezoekers opgedaan worden op het inspiratieplein waar diverse leveranciers de laatste innovaties demonstreerden.
Hoe vermarkt ik mijn F.E.C.?
Naast een goed aanbod is het van belang de nodige aandacht te besteden aan marketing, oftewel hoe bereik je de gast? Marketingexpert Martin van Kranenburg verzorgde tijdens Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit een workshop over Online Beinvloeden: hoe verleid je online de consument om een bezoek aan jouw F.E.C. te brengen?
De belangstelling voor deze workshop bleek dusdanig groot dat organisatie Pleisureworld dit najaar start met een Masterclass Innovatie in Marketing speciaal voor F.E.C.’s. Deze training werd reeds eerder in 2016/2017 al succesvol afgerond door ruim 200 recreatieondernemers in de vrijetijdsindustrie.
Te gast bij het grootste en beste F.E.C. van Nederland
Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit vond plaats bij het grootste F.E.C. van Nederland: De Voltage in Tilburg. Gastheer Max Coppes, winnaar van de Family Entertainment Center Award 2015, gaf de bezoekers een inkijkje door de geschiedenis van De Volt Fabriek en liet zien hoe hij telkens blijft innoveren. De locatie kent inmiddels meer dan 35 activiteiten voor groepen, 8 escape rooms en 2 break in rooms. Jongste telg is de indoor speeltuin Volt Kids, waarmee ook gezinnen uit de regio een belangrijke doelgroep vormen. Bezoekers van Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit kregen een kijkje achter de schermen tijdens de rondleidingen.
Het vervolg...
Vanwege het succes van de eerste editie van Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit is gelijk een nieuwe editie voor volgend jaar gepland. Op donderdag 22 maart 2018 wordt Het Nieuwe Dagje Uit georganiseerd bij SuperFun in Amersfoort. De eerste aanmeldingen zijn reeds ontvangen.