Het effect van 'ouderwetse' promotieHet effect van 'ouderwetse' promotie
Back Back Nieuws

Het effect van 'ouderwetse' promotie

17 augustus 2020

Er bestaan tegenwoordig hele social media-afdelingen binnen een marketingafdeling. Die zijn er om bijvoorbeeld events te promoten. Digitale duizendpoten worden aan het werk gezet om een heel promotieplan op te zetten dat gebaseerd is op data. Vaak wordt gezegd dat dit de nieuwe manier van reclame maken is. Toch moet je de oude manier van promoten ook handhaven.

Online marketing

'Het gaat tegenwoordig allemaal via internet', hoor je mensen vaak zeggen. Data moet daarbij uitwijzen waar de doelgroep zich bevindt, of deze groep zin heeft in jouw evenement en misschien ook wel of ze genoeg anderen kunnen bereiken om een sneeuwbaleffect te creëren. Zet je bijvoorbeeld wat bands op je festival, dan zoek je natuurlijk vooral naar de fans van die bands met veel vrienden: zij zorgen wel dat je festival nog meer onder de aandacht komt. Maar net als jouw festival, is de bloemenwinkel aan de overkant ook een bedrijf dat zijn product aan de man wilt brengen. Net als de autodealer verderop, en weer een pand verderop het verzekeringskantoor dat jou een inboedelverzekering aan wilt smeren. Met andere woorden: alles en iedereen zit al op internet om zijn bedrijf te promoten. Mensen die vroeger veel op Facebook keken, klikken tegenwoordig steeds eerder weg vanwege het overschot aan reclame. Het is een uitdaging om al die informatiestromen bij te houden en vooral om erop in te spelen. Laten we het zo zeggen: het succes van jouw event hangt af van slimheid, talent en een beetje geluk. Factoren die data niet kunnen beïnvloeden.

Niks mis met papieren reclame

Er is helemaal niks mis met papieren reclame. Deze wordt onterecht afgezworen door veel eventpromotors, terwijl ze nog hetzelfde effect hebben. In één oogopslag zien mensen namelijk wat je promoot. Voor billboards geldt hetzelfde. Juist omdat veel promotors definitief voor digitale reclame hebben gekozen, wordt een flyer anno nu iets bijzonders. Ga maar na: wanneer was de laatste keer dat jij een flyer in je handen gedrukt kreeg?

De echte wereld

Een uitgebreid rondje promotie door de stad waar je werkt en waar je jouw festival organiseert is immer een vruchtbare onderneming die onvervangbaar is. Neem de proef eens op de som. Stop een tas vol met flyers en ga langs bij alle relevante winkels en horeca. Er zullen gesprekken ontstaan over je festival, over de bands die spelen en over zaken die jullie binden als (lokale) ondernemers. Het gaat op zo'n moment niet eens om het feit dat je een stapeltje flyers bij ze achter kunt laten, maar om scene-vorming: saamhorigheid en de wil om iets voor elkaar te betekenen. Zo kom je voor je festival bijvoorbeeld vast een cateraar tegen, een podiumbouwer of een kraamverhuurder. Eens per maand zo'n rondje door de stad is goud waard. Digitale promotie is absoluut belangrijk, maar verlies de echte wereld nooit uit het oog.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!