Hedendaagse sterrenhemelHedendaagse sterrenhemel
Back Back Eventcase

Hedendaagse sterrenhemel

02 december 2022

We leven communicatiewijs in een interessante tijd. Historisch gezien zijn er nog nooit zoveel verschillende manieren geweest om een boodschap – hetzij persoonlijk, commercieel of zakelijk – over te brengen. Een van de nieuwste vormen is bijzonder genoeg gebaseerd op onze oeroude fascinatie voor het sterrenstelsel. Dutch Drone Shows speelt hierop in en ontwerpt custom-made storytellings die simpele branding omtoveren tot in-de-sterren-geschreven herinneringen. Afgelopen september deden zij exact dit voor Frans beautymerk Lancôme, bij het 10-jarig jubileum van hun parfum La Vie est Belle.

Zintuigelijke waarnemingen

Voor een event waarbij alles draait om geur, wilde Lancôme graag een extra waarneembare laag toevoegen aan de beleving rondom hun La Vie est Belle parfum.

 

De zoektocht bracht ze via 8 Agency bij Events.nl en uiteindelijk bij Dutch Drone Shows (DDS) – een designbureau gespecialiseerd in drone performances. De website van DDS opent met een verhaal dat meteen aanspreekt tot de verbeelding, want inderdaad: onze bewondering voor alles wat zich in de hemel boven ons afspeelt is even oud als de mensheid zelf. En wat bleek? Deze mystieke kijk op lichtshowcreatie en de romantiek rondom geurbeleving waren een heavenly match. Bewapend met een uitgewerkt storyboard en een ijzersterk concept ging Erik de Groot – oprichter van DDS – om de tafel zitten met de teams van 8 Agency en Lancôme. Een goede indruk was snel gemaakt en binnen slechts drie weken veranderde een idee naar een volledig uitgewerkt en uitvoerbare drone show.  

Meeslepend spektakel

Tachtig drones werden ingezet om de visuele brand storytelling rondom La Vie est Belle tot een realiteit te maken, en met een script voor een Engelse voice-over dat voortkwam uit de nauwe samenwerking met Lancôme, was dit project bestemd voor succes. Maar een zintuigelijke show is niet compleet zonder muziek; voor het drone show bedrijf de uitgelezen kans om hun in-house producer in te zetten voor het ontwerpen van de juiste muzikale begeleiding. Zo ging dit samenspel tussen ruiken, zien en horen op 21 september bij het Muziekgebouw aan het IJ in Amsterdam de lucht in.

Geen vuiltje aan de lucht

Die tachtig drones moeten natuurlijk nog wel aangestuurd worden, wat in dit geval gedaan werd vanaf de overkant van het IJ, middenin een woonwijk op 700 meter afstand van het publiek. Een veilige plek werd uitgekozen om de werkzaamheden uit te voeren, met de bijbehorende vergunningen om het gebied met verkeersregelaars tijdens de shows af te kunnen zetten. Productioneel gezien niet gebruikelijk noch gemakkelijk. Het 10-koppige team - bestaande uit piloten, safety observers, een foto en video crew op locatie, een skilled drone show programmeur en een in-house producer - besloot de migratie van oever naar oever onderdeel uit te laten maken van het geheel. Want deze hoeveelheid aan light drones die om een woonwijk heen vliegt om naar de overkant van de rivier te komen is al een bezienswaardigheid op zich en bovendien meteen een spectaculaire aanvang. Aan uitdaging dus geen gebrek op deze vrijdagavond in september, maar desondanks verliep alles zoals gepland. Als goedgetrainde vuurvliegen beeldden de drones het merkverhaal uit en werd het publiek getrakteerd op een productioneel hoogstaand stukje ear & eye candy.

Kop tot staart service

Dutch Drone Shows verzorgde ook de aftermovie van de avond en nam voor Lancôme daarmee op visueel vlak een groot deel van het evenement uit handen. Van concept tot brand & script writing en van muziek tot de volledige productie van de show: het lichtontwerpbedrijf biedt een volledige reeks aan diensten die het verhaal meer dan compleet maken.

Tekst: Bianca Hidajat

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!