Gezichtsherkenning boost bezoekersexperience Gezichtsherkenning boost bezoekersexperience
Back Back Nieuws

Gezichtsherkenning boost bezoekersexperience

26 april 2017

Het Rotterdams eventregistratie bureau Invitado onderzocht het effect van gezichtsherkenning tijdens toegangscontrole op bezoekersbeleving. Gezichtsherkenning is nieuw in de toegangscontrole voor zakelijke evenementen en deze innovatie is op Event 17 als experimenteel uitgeprobeerd. Tijdens dit event hebben ruim vijfhonderd bezoekers via de experimentele gezichtsherkenningsbalie zichzelf aangemeld voor de beurs door middel van het maken van een foto. Het experiment is zeker geslaagd én heeft een positief effect op de totaalbeleving van bezoekers.

Event 17 altijd een goed idee

Event 17 is een toonaangevende vakbeurs voor de totale evenementenbranche, gehouden op 11 en 12 april jl. in de Jaarbeurs in Utrecht. Tijdens Event 17 werd aan eventprofessionals de mogelijkheid geboden om kennis te delen, innovaties te bekijken en het netwerk uit te breiden. De innovatie begon dit maal al bij de ingang, waar de nieuwe manier van toegangscontrole de interesse wekte van veel vakmensen. Door de gezichtsherkenning beleefden zij het event nog meer als innovatief, vooruitstrevend en persoonlijk. De gezichtsherkenning tijdens toegangscontrole had ook een positief effect op de organisatie van het event. 'De entree is een belangrijk een onderdeel van de totale beursbeleving', stelt Invitado. 'Een goed begin is het halve werk!'

Hoe werkt het?

Tijdens de online registratie wordt een foto gevraagd van de bezoeker, waarna de software de foto analyseert en beoordeelt. De foto moet aan bepaalde voorwaarden voldoen om goed herkend te kunnen worden. Bij de entree van het event wordt vervolgens een foto van de bezoeker gemaakt. Het systeem vergelijkt deze foto met alle foto’s in de database en bepaalt of er een match is. Na goedkeuring kan de bezoeker direct doorlopen. Op de beurs resulteerde dit als volgt: meer dan 80% van de deelnemers werd direct, of in tweede instantie herkend en kreeg direct zijn toegangsbadge geprint. De voornaamste redenen waarom mensen niet herkend werden, hadden vooral te maken met de kwaliteit van de gemaakte foto’s. Bewegingen, slechte belichting of ineens wegkijken van de camera zorgt ervoor dat bij de entree de bezoeker niet herkend werd. Ook hebben ruim 70 mensen gebruik gemaakt van de gezichtsherkenningsbalie zonder dat ze vooraf een foto geüpload hadden.

Positief effect

Na het uploaden van een foto tijdens de online registratie worden bezoekers nieuwsgierig; gaat mijn gezicht me écht helpen om zonder e-ticket toegang tot de beurs te krijgen? Hij of zij wordt enthousiast als het lukt. 'Wat een toffe manier om toegang te krijgen tot het event! Ik heb echt het gevoel herkend te worden en dat voelt als een persoonlijk en warm welkom. Erg handig ook als ik een keer mijn ticket vergeet!', aldus een bezoeker van Event 17.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!