In gesprek met Rogier SwerissenIn gesprek met Rogier Swerissen
Back Back Interview

In gesprek met Rogier Swerissen

27 september 2018

‘Ik hoop dat mijn opdrachtgevers en klanten de telefoon pakken en mij vragen hun probleem op te lossen.’

Benieuwd naar de human interest-verhalen van branchegenoten? Waar halen zij bijvoorbeeld hun inspiratie vandaan? Wat was hun grootste blunder? En welke gouden tip willen ze delen? De rubriek Eventpersonality geeft een kijkje in het leven van vakgenoten. Maak deze week kennis met Eventpersonality Rogier Swerissen van Van Nelle Fabriek Events.

‘Mijn leven voor Van Nelle? Dat zag er heel anders uit. Ik werkte in een kroeg in Portugal waar ik mijn kamer deelde met een Eventmanager. Meer raakvlakken had ik op dat moment niet met dit vakgebied. Na Portugal ging ik aan de slag bij een investeringsmaatschappij. Maar ik kreeg daar iets teveel een ‘cowboy-gevoel’ bij. Mijn oud-kamergenoot uit Portugal stuurde me toen een vacature van Van Nelle Fabriek Events door. Met veel bluf stuurde ik een brief, én mocht ik op gesprek komen. ‘Wat heb je met events?’ vroegen ze me. Mijn antwoord was heel eerlijk: ik ben weleens op een evenement geweest. Grappig genoeg ben ik er nu achter dat ik een enorme passie heb voor events. Ik werk hier nu al bijna zes jaar met het allergrootste plezier.’

Wat is typisch Rogier?

‘Ik ben behulpzaam, energiek en heb humor. Als ik in mijn privéleven iets kan doen, op welke manier dan ook, dan sta ik voor mensen klaar. En dat is zakelijk niet anders. Ik vind het belangrijk om een band op te bouwen met de mensen met wie ik werk. Ik hoop dat mijn opdrachtgevers, klanten en partners de telefoon pakken en mij vragen hun probleem op te lossen. Want dat is het grootste compliment: dat de relatie zo goed is dat je elkaar mág helpen.’

Wat houdt je werk bij Van Nelle Fabriek Events in?

‘Inmiddels werk ik vijfenhalf jaar voor Van Nelle Fabriek Events en ben ik teamleader sales. Als iemand mij benadert voor een evenement, onderzoek ik eerst of de Van Nelle Fabriek, of een van onze andere locaties te weten Drijvend Paviljoen en Schiecentrale, een geschikte locatie is. Op basis van de briefing, die we gezamenlijk met de klant opstellen, gaan we met ons verkoopteam aan de slag met een voorstel. Ik betrek onze creatieve en productionele collega’s en partners daar zoveel mogelijk bij, zodat zij we een plan opleveren dat helemaal doordacht is.’

Wat is het mooiste event waar je aan hebt meegewerkt?

‘Mijn werk is zo divers, er is niet één specifiek event dat ik kan noemen. Dat klinkt als een cliché, maar het voelt echt zo. Ik ben begonnen bij het vergadercentrum waar vooral trainingen en workshops plaatsvinden. Ondertussen doe ik vooral congressen. Dat is waar ik goed in ben, denk aan het verzorgen van de 35e International Drug Enforcement Conference (IDEC). De Nederlandse politie organiseerde die samen met de Amerikaanse Drug Enforcement Agency (DEA). Leiders uit 120 landen waren hierbij aanwezig.

Ook hebben we ooit een grote hackathon voor 400 man georganiseerd waarbij we onze hele koffiefabriek onze moesten ombouwen tot slaapzalen, dat vraagt weer om hele andere wensen.’ 

Oké, andere vraagstelling. Welk event is je écht bijgebleven?

‘Die kan ik wel beantwoorden. Op mijn eerste werkdag had ik een afspraak voor een megaproductie van 4.000 man. Henk, mijn werkgever, zei tegen de klant: ‘Rogier is vandaag bij ons begonnen, vertel het maar Rogier.’ Op het moment dat ik mijn moed aan het verzamelen was om van wal te steken zag ik aan de gezichten van mijn collega’s dat Henk dit zei met een knipoog. Het evenement werd, ondanks dat ik een groentje was, een groot succes. Vier jaar later, na een geslaagde eerste editie, kwamen ze met een nieuwe aanvraag voor 7.000 man. Een ontzettend tof event gezien de grootte en complexiteit.'

Wat is je grootste blunder?

‘Ik werkte hier zo’n 3 maanden en ik verkocht een grote klus voor een dag. Dat werd uiteindelijk gewijzigd in een 2-daags event. Ik heb alles aangepast in de offerte, behalve de zaalhuur. De klant ging akkoord en toen ik erachter kwam schrok ik me wild. Tja, dan moet je aan je werkgever vertellen wat je fout hebt gedaan want je kan dat niet meer terugdraaien. Henk zei: ‘Van harte gefeliciteerd!’ Dat gaf een enorm gevoel van vertrouwen in mij. We mogen fouten maken.’

Wie bewonder je uit de evenementenbranche?

‘Niet om te slijmen, maar dat zijn mijn werkgevers Henk en Hans. Zij runnen het bedrijf met zoveel passie. Ze laten ons vrij om dingen te regelen en helpen slechts op hoofdlijnen waar nodig. Ze voelen als mijn collega’s in plaats van mijn werkgevers. Ze zijn echt een voorbeeld voor mij. De manier waarop ze mij helpen, zo wil ik ook klaarstaan voor mijn eigen team. Door hen heb ik het zo naar mijn zin en werk ik hier al zo lang.’

Heb je nog een tip voor je branchegenoten?

‘Ik heb ooit de fout gemaakt tegen een opdrachtgever te zeggen: ‘Ja, maar ik was ervan uitgegaan dat...’ Terwijl ik dat zei, zag ik aan hem dat dat een dom antwoord was. Stel daarom altijd vragen, in plaats van ze in te vullen. Maak geen aannames. Ook al denk je dat je het antwoord weet, stel de vraag toch. Een aanname is de weg van de minste weerstand, maar uiteindelijk krijg je het als een boemerang terug.’

Door > Claire van Berkum

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!